0 393 visningar

7 svar

Hur giftig

Johnny

12 okt 2004 kl. 12:38

Det pratas mycket om förväxling i dessa dagar, men hur giftig är egentligen tex giftspindlingen? L åt säga att man får med en giftig svamp i svampsoppan, räcker detta för att alla som äter blir förgiftade?

0

Tommy K

12 okt 2004 kl. 14:44

Jag känner till ett fall där en hel familj, flera vuxna och barn, åt en stuvning med giftspindlingen. Det slutade med dialys och så småningom för njurbyte för ett par av dem. Någon av dem som åt väldigt lite av svampen blev förgiftad, men slapp bestående skador.
Kanske kan man dra några slutsatser av detta; att det krävs en viss mängd för att man ska bli allvarligt skadad.

0

Johnny

12 okt 2004 kl. 16:09

Precis Tommy, sådana berättelser har jag också hört då folk äter hela måltider med giftiga svampar men flera på forumet verkar rädda att det fått med en giftig bland trattisarna, undrar om det är befogat?

0

Totte

12 okt 2004 kl. 17:45

Det finns en hel del att läsa om giftsvampar och dess gifter under länken giftsvampar här på Svampguiden. Kanske det kan vara till någon hjälp.

0

Irene

13 okt 2004 kl. 08:57

Har funderat på hur det egentligen går till hemma i köket hos dem som är oroliga för att råka få med giftsvampar i maten…
Visst finns det risk att det slinker med någon obehörig svamp i ivern när man plockar, men vad gör man sen - inte häller man innehållet i korgen i en gryta och kokar soppa på det?
Visst tar man väl sig tid att finrensa trattisar hemma också, d.v.s. knipsar bort nedersta delen av foten (som ofta ger en bismak av mossan den växer i), borstar av skräp från hatt och fot, samt delar svampen mitt itu och tar bort granbarr och småskräp som samlats i foten?
Hur man då ska kunna missa att det finns någon annan svamp där i korgen, har jag svårt att förstå.

0

Johnny

13 okt 2004 kl. 09:12

Går till väga precis som Irene beskriver och är inte ett dugg orolig att få med giftsvampar, min fråga bygger på att jag har hört folk påstå att äter man EN giftspingling så pajar njurarna.
Fast om man inte blir dålig av soppan så vet man ju inte heller om den innehöll någon giftig svamp.

0

Irene

13 okt 2004 kl. 09:46

Det är sant att ett exemplar av toppig giftspindling (som ofta växer i samma granskogar som trattkantarellerna) eller den sällsynta orangebruna giftspindlingen (som växer i sydliga ädellövskogar), kan räcka för att paja njurarna. Symptomen kommer inom ca 4 - 14 dagar.
Det här kanske är elakt sagt, men om detta besked är avskräckande för trattkantarellplockare, så är det helt OK för mig. Känner man sig så osäker på vad man plockar, att man tror sig kunna förväxla trattkantareller med giftsvampar, ska man absolut låta bli…

0

Birgitta

13 okt 2004 kl. 18:07

Som jag sagt tidigare. Jag plockar alltid trattisarna 2 ggr. 1 gång i skogen och 1 gång rensar jag enl. Irenes   direktiv. Däremot vet jag personer som blåser av allt löst skräp hemma och sedan lägger svampen till torkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone