0 472 visningar

35 svar

Kastanjer, ingen svamp tyvärr...

Gula

4 jan 2007 kl. 19:21

Flyttade dottern till ny lägenhet i Rinkeby idag. Passade på att handla i centrumets matbutik och hittade kastanjer-39, 90/kg. Det var väl inte så farligt?? Svampdisken var däremot ynklig, bara lite skruttiga champinjoner.
  Var det c.20min. i 200 grader och med slits på toppen???

0

Totte Gbg

4 jan 2007 kl. 19:42

Låter bra, så brukar jag göra :)mmm va gott….med smör o salt..

0

per d

4 jan 2007 kl. 19:49

200 grader 20 min ? NEJ ! då är det kol av dem i vart fall i en varmluftsugna 7-8 min 150 grader blir bättre

0

Lena M

4 jan 2007 kl. 19:53

Oj, vad gott, måste titta om det finns i vår affär i morgon.

0

Kristina i Lund

4 jan 2007 kl. 19:55

200 grader, 20 min stående i grovt salt brukar bli bra.

0

Totte Gbg

4 jan 2007 kl. 21:03

Jag har gasugn i det har funkat bra i alla år som jag har gjort kastanjer i den 20 min i 200grader, jag lägger ner dem i en ugnsfast form o simsalabim…inga kolbitar där inte.

0

Tack, tack...

Gula

4 jan 2007 kl. 21:25

... för alla “goda” svar och råd!!!
Ja jag köpte ju nästan 500 gr så jag kan ju prova först med hälften. Man vet ju aldrig heller——jag kanske tycker dom smakar bläh… ;-)

0

Tack, tack...

per d

4 jan 2007 kl. 21:29

ok, kom på en sak, mina var ju danska och därmed i stort sett halv storlek av de från frankrike och italien, så därför min kortare tid o lägre temp.

0

Tack, tack...

Gula

4 jan 2007 kl. 21:35

OK Per, men jag prövar nog ändå med bara hälften först. Jag VET att jag ätit rostade kastanjer nångång för hundra(?) år sen men kommer inte ALLS på hur dom smakade. Vi får väl se….

0

Tack, tack...

cicki T Belgien

4 jan 2007 kl. 21:46

busgott Gula! du kommer att stoppa in andra hälften i ugnen också, garanterat!

0

Tack, tack...

Kristina i Lund

5 jan 2007 kl. 12:03

Ja, absolut! Rör gärna ut smöret med pressad citron och salt - det blir jättegott!

0

Gula

cicki T Belgien

5 jan 2007 kl. 16:55

vad tyckte du, blev det mumsigt?

0

Gula

Gula

5 jan 2007 kl. 17:52

Har inte lagat dom ännu, pantar på godiset…. men jag berättar vad vi tyckte när vi har mumsat klart!

0

Gula

Lena M

5 jan 2007 kl. 17:57

Tycker inte att du skall tala om vad de smakade, därför att det fanns inga här på bondvischan. ( avundsjuk)

0

Gula

Gula

5 jan 2007 kl. 17:59

Om du vill kan jag skicka dig när jag nästa gång hälsar på lilla barnet och om det finns kvar av dom!

0

Gula

Lena M

5 jan 2007 kl. 18:46

Tack snälla för omtanken, bara den värmde och smakade bra. men det är också gott att leva på minnen , på den tiden man bodde i storstan och kunde välja och vraka.

0

Gula

8 jan 2007 kl. 22:24

Nu har jag lagat hälften av kastanjerna och inmundigat en del. Vilken överreklamerad grej!!! Smakade som komprimerad potatismos eller kålrot, nej, kålrot är mycket godare…Tack men nej tack! Tänk att dom kan dofta så gott på gatorna i New York och smaka så...blää!? Gubben åt upp det mesta och mindes sin barndom i Portugal…

0

per d

8 jan 2007 kl. 22:35

gula, trist att du inte tyckte om dem. kanske var de för gamla, plockades ju säkert i september i italien eller frankrike. de jag fick var ju primörer direkt från trädet i november. och min dotter på 8 år som inte är lättmutad när det gäller ovanligheter vad gäller mat älskade dem !

0

Gula

8 jan 2007 kl. 22:57

Ja-a du Per, vad ska jag säga?? Dom gick ju att äta men någon höjdare var det alltså inte. Sen har vi ju det gamla talesättet att smaken är som baken——delad!!! Men annars gillar jag det mesta - utom havregrynsgröt!!!
  Och vad dom hade för ålder är ju svårt att veta….

0

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 09:25

För mig är det en delikatess. När jag var liten åt vi middag framför Hylands Hörna ibland på lördagarna. Det kunde vara tonfisksallad med rostat bröd, köttfärspaj eller rostade kastanjer med rört citronsmör… Nå´t som passade att sitta i soffan att äta. Nu sitter vi ordentligt vid matbordet - men även barnen gillar kastanjerna! Synd att du inte gillade dem, Gula! Men det finns ju annat att äta, som tur är!

0

cicki T Belgien

10 jan 2007 kl. 15:03

va bra Gula, då blir det ju fler kvar åt oss andra :))

0

Susanne E

10 jan 2007 kl. 19:20

Det verkar som de flesta tycker mer om dem för att det är nostalig ;-)

...så även jag.

0

Totte Gbg

11 jan 2007 kl. 00:40

Nä jag äter dom för att det är gott!!! Tycker om den nötiga smaken, nostalgin komer på efterkälken men finns där så klart..:)

0

per d

11 jan 2007 kl. 08:28

jovisst är den nötiga smaken läcker, men nostalgi vet jag inte..? äter det ju varje höst men de man plockar själv är klart bäst tycker jag. borde väl finnas att plocka hos dig i lund kristina ? men knappast uppe hos gula !

0

Eva K

11 jan 2007 kl. 08:33

De kastanjer som finns i stockholm mm heter, så vitt jag vet, hästkastanjer.
Vad är det för skillnad på dessa och dem man köper i affären?
Jag har hört att man inte ska äta de nötterna från hästkastanjen…
Är det så?
Å vaffö då då?

0

Kristina i Lund

11 jan 2007 kl. 09:25

Hästkastanjer är giftiga har jag fått lära mig. Jodå, Per det finns äkta kastanj i Lund. Mina barn har plockat med skolan och sedan rostat och ätit dem, men jag har inte själv plockat. Grönsakskrängaren ska ju också leva…;-)

0

Affe Nv Skåne

11 jan 2007 kl. 10:18

Vad och hur ser man skillnad på hästkastanj och “ätlig” kastanj?
Ni har gjort mej nyfiken…

0

per d

11 jan 2007 kl. 10:24

hästkastabjen ör oftast rundare till foremen och lite ljusare i färgen. så serman det på de respektive träds blad.den franska kastanjens blad är mer finflikiga. men allra störst är skillnaden på skalen hästkastanjens har några trubbigga taggar medan den franska har massor med nästan sylvassa små spetsar.

0

Kristina i Lund

11 jan 2007 kl. 10:33

Jag hittade iallafall de latinska namnen ; äkta kastanj heter Castanea sativa, hästkastanj heter Aesculus hippocastanum.

0

Affe Nv Skåne

11 jan 2007 kl. 10:48

Tackar per d och Kristina i Lund för det.
Kristina, vet du möjligen var det finns här i våra krokar?

0

K i L

11 jan 2007 kl. 10:49

Stadsparken i Lund, tror jag. Kanske även i Tunaparken i densamma.

0

Totte Gbg

11 jan 2007 kl. 12:50

Jag kollade äve på den virtuella floran o fann detta om kastanjer…
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hippocastana/aescu/aeschip.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/welcome.html

Intressant..

0

Gula

11 jan 2007 kl. 12:57

Massor med fin info Totte! Tack för det! Tyvärr smakar nog inte kastanjerna bättre för det… ;)

0

Totte Gbg

11 jan 2007 kl. 13:13

Nä det tror inte jag heller att de gör…men att de tillhörde bok släktet visst jag inte eller förstod jag fel?

0

Gula

11 jan 2007 kl. 15:30

Jo så var det Totte! Den äkta kastanjen tillhör böckernas släkte…8-D !!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone