Flyttade dottern till ny lägenhet i Rinkeby idag. Passade på att handla i centrumets matbutik och hittade kastanjer-39, 90/kg. Det var väl inte så farligt?? Svampdisken var däremot ynklig, bara lite skruttiga champinjoner.
Var det c.20min. i 200 grader och med slits på toppen???
Nu har jag lagat hälften av kastanjerna och inmundigat en del. Vilken överreklamerad grej!!! Smakade som komprimerad potatismos eller kålrot, nej, kålrot är mycket godare…Tack men nej tack! Tänk att dom kan dofta så gott på gatorna i New York och smaka så...blää!? Gubben åt upp det mesta och mindes sin barndom i Portugal…
gula, trist att du inte tyckte om dem. kanske var de för gamla, plockades ju säkert i september i italien eller frankrike. de jag fick var ju primörer direkt från trädet i november. och min dotter på 8 år som inte är lättmutad när det gäller ovanligheter vad gäller mat älskade dem !
För mig är det en delikatess. När jag var liten åt vi middag framför Hylands Hörna ibland på lördagarna. Det kunde vara tonfisksallad med rostat bröd, köttfärspaj eller rostade kastanjer med rört citronsmör… Nå´t som passade att sitta i soffan att äta. Nu sitter vi ordentligt vid matbordet - men även barnen gillar kastanjerna! Synd att du inte gillade dem, Gula! Men det finns ju annat att äta, som tur är!
hästkastabjen ör oftast rundare till foremen och lite ljusare i färgen. så serman det på de respektive träds blad.den franska kastanjens blad är mer finflikiga. men allra störst är skillnaden på skalen hästkastanjens har några trubbigga taggar medan den franska har massor med nästan sylvassa små spetsar.
Jag kollade äve på den virtuella floran o fann detta om kastanjer…
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hippocastana/aescu/aeschip.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/welcome.html
Intressant..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.