0 318 visningar

15 svar

The Icemans fungi

Gunhild

5 jan 2007 kl. 14:32

Kan vi inte prata lite om dessa tickor och deras nytta och vad dom använts till?
Skicka gärna in roliga bilder.

0

Irene A

5 jan 2007 kl. 14:46

Då kanske man inte ska glömma andra organismer som är beroende av fnöskticka - t.ex. den här fjärilen:
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/s/scardia_boletella.html

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 16:05

Det var ena pigga tickor på bild ett, växer inte i min skog tyvärr , man blir ju glad av att se dem.

0

Gunhild

5 jan 2007 kl. 16:30

Som på min bild kan det se ut där jättesvampmalens larver ätit sig in. (eller nån annan av dom c:a 25 arter insekter som kan leva i tickan)http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/trast2.htm
Läs här för att se vilken betydelse fnösktickan har för vår taltrast.

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 19:21

Nu har jag kommit till ticka två, vad är det för en art ? Vackra , dova färger !
Tyvärr är mina tickkunskaper ännu i sin linda, men jag lär något nytt, om inte dagligen men sakta matas kunskaperna in och fler och fler känner jag igen.

0

Lena M

Gunhild

5 jan 2007 kl. 19:37

Alla tickor på mina inlägg i den här tråden är fnösktickor dom växer bara på lite olika ställen, tvåan speciellt från barrurskog med få lövträd. Bifogar några fler bl.a. några som växer på al.

Vacker vårhatt inte sant?

0

Lena M

Lena M

5 jan 2007 kl. 19:58

Visst vore det bra om björkticka växte på björk, granticka på gran och så vidare, vad enkelt det skulle var, men allt är inte enkelt hät i livet. Och det är i och för sig bra med lite utmaningar.

0

Gunhild!

Nina A

6 jan 2007 kl. 13:46

jag kunde inte motstå frestelsen att leka lite med den nedersta tickan
den såg butter ut redan innan, nu har den utökats med min kisse Gaias ögon

:D

hoppas det är ok :)

0

Nina

Gula

6 jan 2007 kl. 14:10

Ojoj, det blev en ful fisk…. men rolig!!!

0

klas jaederfeldt

6 jan 2007 kl. 14:16

Gunhild, eftersom du verkar mest intresserad av fnöskticka kan jag tipsa om en bok (jag tror den heter Töndersvamp eller så, Den är skriven av en dansk som heter Fabricius, dom har den på riksmuseet)Du kan väl maila professorn och säga att du håller på med en uppsats om fnösketickan och fråga om dom kan kopiera den åt dej
prof, adress är anders.tehler@nrm.se

0

Fnöskticka från Polen

Alf Pallin

6 jan 2007 kl. 15:35

Här kommer bilder på fnöskticka från min nyårsresa till Polen.

0

Tack klas och alf

Gunhild

6 jan 2007 kl. 17:32

Tack klas för tipset, jag har mailat professorn, och jag har skrivit en uppsats om fnösktickan när jag gick “tickkursen”.
Tack också Alf, kan jag få spara dina bilder på fnösktickan från Polen? Jag sparar på såna och gjorde en fotobok med egna bilder av fnösktickor i alla möjliga former när jag gick tickkurs.

0

Tickor till Gunhild

Alf Pallin

6 jan 2007 kl. 18:05

Gunhild, javisst får du spara på mina fnöskticksbilder, här får du tre till, dock från Sverige, men lite ovanliga i färgen.

0

Tick tack Alf

Gunhild

6 jan 2007 kl. 18:17

Fina tickor, fina bilder, växer dom alla på björk?

0

Gunhild

Alf Pallin

6 jan 2007 kl. 18:27

På Björk, och faktiskt på samma träd.

0

Gunhild

Irene A

6 jan 2007 kl. 23:07

Alf, intressant att fler än jag har hittat fnösktickor med den där röda färgen, t.o.m. med likadan blå rand!
Det var inte många som trodde mig då 8-)

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=37604&fnr=1&sok=test&Start=0&Offset=50&18

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone