0 245 visningar

12 svar

verkar omöjligt.....

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 18:46

att finna vinterskivlingen!, kan bero på att jag är nybörjare i svampskogen?, men hursomhelst ger jag inte upp jag trivs för bra i skogen!, efter var skogsrunda sätter jag in stövlarna i garderoben och tänker:nu får det vara till våren!, men det går inte många dar förän jag är på jakt igen!, det har blivit som ett gift med svamp/skogspromenader och det är jag mycket glad för min nyvunna hobby och god fortsättning på det nya året allesammans!, jo lite oidentifierade svampar fann jag?

de växte i barrskog

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 18:56

Hej Bo, jag överlåter till mera kunnigt folk att indentifiera svamparna, men jag skall berätta något roligt för dig.
För ett år sedan var jag i samma situation som dig, jag tittade och tittade efter den omtalade vinterskivlingen, på alla barrträd och dess stubbar ! Förstår du nu va fel det blev? I år har jag sett dem två gånger på asp och lönn, tror jag det var, men de är inte så vanliga här i Gästrikland.
Men det är skönt och mysigt ändå att strosa runt i naturen, eller hur ?

0

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 19:01

ok då är det mer än jag som har gått bet Lena!, jo man blir som en ny människa var gång efter timvis i skogen!

0

Gunhild

5 jan 2007 kl. 19:18

än finns dom, jag upptäckte några vid en hundpromenad, tyvärr har jag ännu inte lärt mig att fotografera med min nya mobil och kameran var hemma. Dom växte på al invid Tavleån.

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 19:22

Vi som vill upp, eller ?

0

Precis som du, Bo...

Salasias

5 jan 2007 kl. 19:26

...har jag blivit. Återuppväckt svampmani (från 70-talet) och jag jagar också vinterskivling, men har inte hittat en enda. Nu ser jag på bilden att kan växa högt upp på stammarna så jag får väl höja blicken i morgon… för stövlarna är framtagna, korgen med svampkniven står redan i hallen…. Jag ger mig inte.