0 245 visningar

12 svar

verkar omöjligt.....

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 18:46

att finna vinterskivlingen!, kan bero på att jag är nybörjare i svampskogen?, men hursomhelst ger jag inte upp jag trivs för bra i skogen!, efter var skogsrunda sätter jag in stövlarna i garderoben och tänker:nu får det vara till våren!, men det går inte många dar förän jag är på jakt igen!, det har blivit som ett gift med svamp/skogspromenader och det är jag mycket glad för min nyvunna hobby och god fortsättning på det nya året allesammans!, jo lite oidentifierade svampar fann jag?

de växte i barrskog

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 18:56

Hej Bo, jag överlåter till mera kunnigt folk att indentifiera svamparna, men jag skall berätta något roligt för dig.
För ett år sedan var jag i samma situation som dig, jag tittade och tittade efter den omtalade vinterskivlingen, på alla barrträd och dess stubbar ! Förstår du nu va fel det blev? I år har jag sett dem två gånger på asp och lönn, tror jag det var, men de är inte så vanliga här i Gästrikland.
Men det är skönt och mysigt ändå att strosa runt i naturen, eller hur ?

0

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 19:01

ok då är det mer än jag som har gått bet Lena!, jo man blir som en ny människa var gång efter timvis i skogen!

0

Gunhild

5 jan 2007 kl. 19:18

än finns dom, jag upptäckte några vid en hundpromenad, tyvärr har jag ännu inte lärt mig att fotografera med min nya mobil och kameran var hemma. Dom växte på al invid Tavleån.

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 19:22

Vi som vill upp, eller ?

0

Precis som du, Bo...

Salasias

5 jan 2007 kl. 19:26

...har jag blivit. Återuppväckt svampmani (från 70-talet) och jag jagar också vinterskivling, men har inte hittat en enda. Nu ser jag på bilden att kan växa högt upp på stammarna så jag får väl höja blicken i morgon… för stövlarna är framtagna, korgen med svampkniven står redan i hallen…. Jag ger mig inte.
Och, tills jag hittar vinterskivling, gläds jag åt de två som jag lärt mig via savmforumet de senaste månaderna: frostvaxing och rökslöjsskivling.
Jag har ännu inte kommit hem tomhänt i höst.

0

cicki T Belgien

5 jan 2007 kl. 19:26

Precis Lena, tydligen måste man lyfta blicken, jag går ju bara och glor i marken!

0

Precis som du, Bo...

Lena M

5 jan 2007 kl. 19:30

Ja, visst är detta forum fantastiskt, vad mycket jag har lärt mig bara på ett år. Egentligen skulle alla dessa stjärnor ha en stor bukett blommor ellr kram ( beroende på vad de föredrar) Men också andra som bidrar med sina kunskaper, jag kommer med mina om ett antal år. Hi, hi.
Och trevlig helg!

0

Irene A

5 jan 2007 kl. 20:04

Bo, om inte svamparna blev så bra på Gunhilds bild, kan du kanske få ett hum om miljön för vinterskivlingen i alla fall.

Mina förslag på dina svampar är tegelröd slöjskivling, Hypholoma lateritium/sublateritium,
den andra ser ut att vara en liten spindelskivling.
Den tredje är en trådskivling, gissningsvis mörktråding, Inocybe lacera.
Väldigt fräscha svampar - inte så konstigt att svampjakten blir lockande då.

0

så fina svampar Gunhild!

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 23:58

Den dan jag får se något liknande kommer man nog ligga raklång i skogen avsvimmad!.Håller med er!, man får väl bli fågelskådare!, ser nog mest på marken och ett bra tips också alen tycker ju om åar&sjöar.

0

hur kan du Irene?

Bo Johnsson

6 jan 2007 kl. 00:03

veta så mycket o till råga på latin!, tack för upplysningen

0

ätbara svampar Irene?

Bo Johnsson

6 jan 2007 kl. 00:14

svamparna jag funnit idag som du identifierat?, inte för jag ska men kul o veta!

0

hur kunde jag?

Irene A

6 jan 2007 kl. 10:59

ta så fel? Jag tar tillbaks förslaget på den sista bilden. Jag blev lite lurad på skivfärgen, men den stämmer dåligt med mörktråding och först nu ser jag att svampen är alldeles för stor för att vara en tråding alls.
Ett nytt förslag är skäggmusseron, Tricholoma vaccinum.

Anledningen att jag anger det vetenskapliga namnet, är för att du ska ha ett namn att söka på och själv bl.a. jämföra med bilder på webben, och kunna bedöma om förslaget är rimligt. Den som har haft svampen i handen har alltid kunnat se och känna fler karaktärer än den som bara ser en bild.

Ingen av arterna på dina bilder är ätliga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone