Den enda jag kan komma på med den färgen som brukar förekomma i stora mängder på barrved, är halhätta, Mycena laevigata. I så fall ska de ha haft en ganska klibbig hattyta.
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/laevigata2.htm
Michael K är bra på hättor och har kanske något bättre förslag..?
Vackra bilder Anki!
Jag tror liksom Irene att det är halhätta. Hittar man en så ljus hätta i klungor på barrved är chansen stor att det är halhätta. Foten känns “hal” i fuktigt väder och enligt min erfarenhet blir hattköttet ofta gult-orangegult längs hattkanten och i skador vid intorkning. Bifogar bilder på ett fynd från förra året.
En parentes för er som har CD:n Sveriges Svampar volym 1 (utges av SMF): Där finns bilder på en “blek rynkhätta” (Mycena niveipes) från Medelpad som jag tror är felbestämd och förmodligen föreställer halhätta. Där kan man se spår av den gulnande hattkanten som halhättan ofta får men som jag aldrig sett hos blek rynkhätta (som också har också en mer silkesglänsande längsstrimmig fot jämfört med halhätta).
Halhätta (Mycena laevigata)
Jag blir så glad av lite, d.v.s att jag kom in på rätt släkte iallafall.
Det är flera släkten som är så svåra och då tror jag att jag sätter alla dessa spindlingar som nr. ett. Hättor är också ett släkte jag förbiser kanske för att de är så små och inga matsvampar. Men det är bara att plugga på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.