0 210 visningar

2 svar

Blåmusseroner på Trettondagen

Bengt Sandh

6 jan 2007 kl. 15:13

Döm om min förvåning när jag för en stund sedan gick till skogskomposten med lite avfall i form av nedblåsta björkgrenar. Bland alla andra svamparter lyste 4 st blåmusseroner med sin närvaro. Ingen dålig start på svampsäsongen, eller hur?

0

Gunhild

6 jan 2007 kl. 18:26

Se det som en start, det brukar ju vara den sista man hittar i utkanten av tomten sen frosten kommit och innan snön lagt sitt täcke. Vi har i alla fall ingen “säsong” nu det är 10 - 15 grader kallt och riktigt fint vinterväder, jag mötte skidåkare under dagens promenad.

0

Blåmusseroner dan efter nyårsdan

Bo E

7 jan 2007 kl. 16:45

Dan efter nyårsdan var jag ute och flanerade i Markaskogen öster om Örebro med en kompis som är fotograf, och gav mig den äran att låna lite bilder till guiden!

Vi fann ett intressant ödetorp (se inlägg under “högsta komfort”)
och inne på golvet i en gammal fallfärdig lada hittade vi två fina ex. av blåmusseron!
De var lite bleka i färgen men doft och smak var omisskännlig!
Den blev god i pannan med lite smör, lök och rökslöjskivling!
Mums!

Bra inledning på det nya svampåret här oxå!

foto: Jan Nirving

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone