0 199 visningar

4 svar

Snön lyser med sin frånvaro på taken, endast trattkantarellen är vaken...

Tommy Olofsson

6 jan 2007 kl. 15:46

En vintersaga:
På julaftonskvällen, närmare bestämt vid 20.00 då jag besökte min kusin som bor på landet, tog jag en liten ficklampa med mig och gick ut i mörka skogen. Såg inte ens en meter framför mig mer än vad som syntes från ficklampans sken. En bit in i skogen börjar jag lysa ner mot marken, och plötsligt….där uppenbarade sig några trattkantareller. Fina och fräscha (det var inte minusgrader). Jag plockade drygt en halv liter, problem när jag skulle ta mig ut till vägen igen, åt vilket håll låg vägen? Men upptäckte snart att jag endast var tre meter från vägen. Gick hem till min kusin och stekte nyplockad svamp som jag sedan bjöd “laget runt”, alla fick smaka, och det var 23 gäster där. Men ute lyste snön med sin frånvaro på taken - endast trattkantarellen var vaken.

/Ville bara förmedla denna fantastiska upplevelse under julaftonskvällen.

0

Lena M

6 jan 2007 kl. 16:53

Det var en trevlig liten julsaga tycker jag. Men en halv liter svamp till 23 pers?
Jag förstår att det var själva grejen som var kul, julafton, ficklampa, svamp.
Säsongen verkar aldrig att ta slut, jag plockade sådana igår, den 5 januari.

0

Tommy Olofsson

6 jan 2007 kl. 18:57

ja, alla blev ju inte direkt mätta av svampen men precis som du Lena skriver, det var själva grejen som var kul, och att jag faktiskt hittade trattkantarellerna med bara en liten ficklampa i kolsvart skog…:)

0

Gula

7 jan 2007 kl. 15:27

Det var en bedrift, Tommy! Och jag tror du alltid kommer att komma ihåg den här julen!!

0

Susanne E

7 jan 2007 kl. 17:04

Härlig berättelse! Tack :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone