Hej!
Vad många av er som var duktiga och gissade på en sopp.
Den heter stubbsopp, som Irene skrev Pulveroboletus lignicola det finns två arter till i samma “familj” svavelsopp, gyllensopp
Stubbsoppen har hotkategori 1 när nya katalogen från artdatabanken skulle skrivas var inte stubbsoppen hittad på många år så man hade funderat på att 0 den.
År 2004 hittade jag den för första gången, då kom det många fruktkroppar och i två omgångar.
År 2005 kom det bara en fruktkropp
År 2006 trodde jag att den inte skulle komma alls för då hade nämligen markägaren dragit upp stubben, trots att han visste att svampen var så sällsynt.
År 2006 kom det alltså en fruktkropp trots att stubben delvis är borta, tänk vilken överlevare, stubben är en lärkträds stubbe vi lekte detektiver för att fastställa det.
Hittade nämligen kottar från lärkträd i granhäcken som är bredvid.
Den kan även växa med tall stubbe och ibland tillsammans med grovticka, som i det här fallet.
Grovtickan har funnits där i många år innan stubbsoppen kom.
Det är på en grannes tomt.
De små vita svamparna som Lena M upptäckte på bilden , vet jag faktiskt inte vad det är.
Här kommer år 2006 bilder, det blev torka förra året så den blev sprucken på hatten ingen typisk karaktär.
Stubbsopp Pulveroboletus lignicola
Hej!
Roligt att du hittat den också, men vad menar du med bara en frk?
Du kan väl skriva lite fakta om tickor, det är så roligt att flera blivit intresserade på guiden, vi som hållit på ett tag behöver fräscha upp minnet, jag minns när jag var nybörjare så sade man ofta att den kunde växa resupinat också. Jag vet vad det betyder man alla tror jag inte vet det,
Börja med något ord så ska du se att det blir intresse.
Hur vet man att en ticka är ticka?
Ja, det finns mycket att fråga om.
Ha det bra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.