0 506 visningar

14 svar

Sällsynt svamp!

Elisabeth Jansson

7 jan 2007 kl. 13:08

Hej!
Här kommer några bilder på en sällsynt svamp.
Jag tänkte testa era kunskaper, jag har fler bilder som gör att det går lättare att artbestämma den, men jag börjar med de här.

Sällsynt svamp!

0

Gula

7 jan 2007 kl. 14:13

Alldeles för svårt för mig men gräset är kvickrot, blomman Achillea och trädet är en björk…8-D

0

Kristina i Lund

7 jan 2007 kl. 14:15

Ja, alldeles för svårt. Det “känns” som om det skulle kunna vara en sopp???

0

Lena M

7 jan 2007 kl. 14:20

Ja du Elisabeth, ingen fot och ingen undersida, men jag kör en gissning på , rutsopp.
Tickan liknar zonticka och de små kan vara syrlig fjällskivling.
Har jag gjort bort mig nu igen ?

0

Nina A

7 jan 2007 kl. 14:30

jag tycker det ser ut som en grynsopp?

fast den är ju inte sällsynt…usch nej detta går jag bet på

0

Alf Pallin

7 jan 2007 kl. 14:54

Mina gissningar är grovticka och brunsopp.

0

Hasse

7 jan 2007 kl. 15:49

Kan det vara Grönticka?

0

Alf Pallin

7 jan 2007 kl. 16:02

Ändrar mitt förslag på tickan till Ängsticka.

0

Gunhild

7 jan 2007 kl. 16:34

Tänk om det är grovticka på båda bilderna?

0

Irene A

7 jan 2007 kl. 16:47

Jag gissar på stubbsopp (och grovticka). Är stubben av tall eller lärk?

0

Susanne E

7 jan 2007 kl. 16:58

Jag gissar på Tallsopp, även om den inte är sällsynt:)

0

Gula

7 jan 2007 kl. 17:40

Klumpticka?

0

Stubbsopp!

Elisabeth Jansson

7 jan 2007 kl. 23:22

Hej!
Vad många av er som var duktiga och gissade på en sopp.
Den heter stubbsopp, som Irene skrev Pulveroboletus lignicola det finns två arter till i samma “familj” svavelsopp, gyllensopp
Stubbsoppen har hotkategori 1 när nya katalogen från artdatabanken skulle skrivas var inte stubbsoppen hittad på många år så man hade funderat på att 0 den.
År 2004 hittade jag den för första gången, då kom det många fruktkroppar och i två omgångar.
År 2005 kom det bara en fruktkropp

År 2006 trodde jag att den inte skulle komma alls för då hade nämligen markägaren dragit upp stubben, trots att han visste att svampen var så sällsynt.

År 2006 kom det alltså en fruktkropp trots att stubben delvis är borta, tänk vilken överlevare, stubben är en lärkträds stubbe vi lekte detektiver för att fastställa det.
Hittade nämligen kottar från lärkträd i granhäcken som är bredvid.
Den kan även växa med tall stubbe och ibland tillsammans med grovticka, som i det här fallet.

Grovtickan har funnits där i många år innan stubbsoppen kom.
Det är på en grannes tomt.

De små vita svamparna som Lena M upptäckte på bilden , vet jag faktiskt inte vad det är.
Här kommer år 2006 bilder, det blev torka förra året så den blev sprucken på hatten ingen typisk karaktär.

Stubbsopp Pulveroboletus lignicola

0

Stubbsopp!

klas jaederfeldt

7 jan 2007 kl. 23:49

jag hittade den på Bornholm för ca 10 år sedan, ihop med lärk och grovticka, tråkigt nog bara en frk, så det blev ingen bra bild

0

Stubbsopp!

Elisabeth Jansson

8 jan 2007 kl. 11:34

Hej!
Roligt att du hittat den också, men vad menar du med bara en frk?

Du kan väl skriva lite fakta om tickor, det är så roligt att flera blivit intresserade på guiden, vi som hållit på ett tag behöver fräscha upp minnet, jag minns när jag var nybörjare så sade man ofta att den kunde växa resupinat också. Jag vet vad det betyder man alla tror jag inte vet det,
Börja med något ord så ska du se att det blir intresse.

Hur vet man att en ticka är ticka?
Ja, det finns mycket att fråga om.
Ha det bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone