0 643 visningar

16 svar

Vintermussling sällsynt?

Hasse Ö

7 jan 2007 kl. 15:43

Jag har nyligen lärt mig vintermusslingen, har läst att den är sällsynt men har hittat den på många ställen i vinter växer den kanske mer allmänt mildra vintrar?

0

Lena M

7 jan 2007 kl. 18:42

Jag vet faktiskt inte, men jag har sett den rätt ofta i höst.

0

Irene A

8 jan 2007 kl. 13:27

Undrar var man kan läsa att vintermussling (Panellus mitis) är sällsynt? Mitt intryck är att den är mycket vanlig.

0

Bo E

8 jan 2007 kl. 14:54

Jag har sett en större mussling typ ostronmussling på hagtornsträd nu i vinter. Kan det vara den?

Annars tycker jag att stinkmusslingen verkar finnas mer än tidigare år.
Sett många såna i vinter.

0

Hasse Ö

8 jan 2007 kl. 19:27

Hoppsan jag har skrivit in fel svamp det ska vara Kantarellmussling.

0

Irene A

9 jan 2007 kl. 10:39

Då förstår jag frågan bättre. Den betecknas som tämligen allmän i Ekologiska katalogen:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=3769

Jag har sett den så pass långt norrut som i Garpenberg (på hassel), då har det varit på vårkanten.

0

Vintermussling bild

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:02

Vill ni ha en bild?

0

Vintermussling bild

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:02

Här kommer bilden.

0

Vintermussling bild

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 11:03

Gissa!

0

Vintermussling bild

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:04

Ajdå det blev fel bild.

0

Vintermussling bild

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:05

Testar denna istället

0

Vintermussling bild

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 11:07

Jasså, men mitt förra inlägg kom i fel ordning iallafall…

0

Vintermussling bild

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:11

Det var jag som var snabb.
Finns det några svampar i dina trakter nu?

0

Vintermussling bild

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 11:17

Nä, jag har inte varit ute på länge. Jag har långt till skogen och hittade inget sent i höstas heller, så jag har inga ställen att återkomma till. Men jag ser fram emot september och brunsoppen, som jag fann överallt i höstas! ^-^

0

Vintermussling bild

Bo E

9 jan 2007 kl. 13:57

Jaha, då fick man äntligen se kantarellmusslingen.

Det är ju lustigt, den liknar väldigt mycket de som jag via guiden identifierat som stinkmussling, fast kantarellmusslingen är vit och stinkmusslingen har ju dendär välkända färgen som är typisk för kantareller!

Nån stank tycker jag inte heller mig ha känt av stinkmusslingen, bara en mild ganska angenäm svampdoft.

0

Kantarellmussling bild

Irene A

9 jan 2007 kl. 14:10

Det här är kantarellmussling, en dålig bild, men ändå.
Jag tror att det var Klas som visade en fin bild för ett tag sen, men jag hittar den inte nu.

0

Kantarellmussling bild

Bo E

9 jan 2007 kl. 16:03

Ja, den bekräftar i alla fall att stinkmusslingen påminner mer om en kantarell än kantarellmusslingen gör, tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone