0 307 visningar

30 svar

Inte bara grått o trist

Tina Nordberg

7 jan 2007 kl. 21:53

Visst finns der färger o former i naturen trots det gråa intrycket. Det gäller bara att stanna upp och se dem.Är det tomten som i all hast fastnat med skägget i….

0

Gula

7 jan 2007 kl. 22:03

Ja det finns verkligen mycket färger nu när snön inte täckt in allting och det dessutom varit så varmt. Alla åkrar formligen lyser gröna, vår gräsmatta likaså; snart får man väl dra fram gräsklipparen igen… Och jag hade två lysande domherrar på besök vid fågelmataren i dag. Fruarna såg jag inte till!

0

Inte trist.

Alf Pallin

7 jan 2007 kl. 22:05

Rött och grått.

0

Gula

7 jan 2007 kl. 22:05

Tryckte på fel knapp…

Skulle också säga: fina bilder Tina, men det är inte tomten, det är trollet….

0

Gula

7 jan 2007 kl. 23:35

Härlig bild Alf, den första, får man stjäla den till skrivbordsunderlag?? (jag byter ganska ofta)

0

Inte trist.

Tina Nordberg

8 jan 2007 kl. 08:57

Fin bild den första.
Nu när jag kommit på att smyga inpå småttingarna i skogen med kameran, får familjen komma ur rampljuset.

0

Inte trist.

Tina Nordberg

8 jan 2007 kl. 08:59

Med fin bild den första menas Alf`s bild.

0

Inte trist.

Kristina i Lund

8 jan 2007 kl. 09:04

Din var också fin, Tina!

0

Fler färgklickar

Gunhild

8 jan 2007 kl. 10:23

Även på avverkningar kan det finnas färgklickar. Här ett sårat träd.

0

Fler färgklickar

Tina Nordberg

8 jan 2007 kl. 10:27

Aha, skogsrödbeta.Jättestor.
Mera färgklickar ur naturen ni som har.

0

Fler färgklickar

Bo E

8 jan 2007 kl. 15:24

Ja, är det jag som blivit extra färgobservant eller är det faktiskt en ovanligt färgrik vinter på grund av snöbristen…i granskogen är ju mossan så grön att det nästan gör ont i ögonen ibland…vackert i alla fall!

0

Till Gula

Alf Pallin

8 jan 2007 kl. 18:22

Visst får du använda min bild på ditt skrivbord, och Gunhild det avsågade trädet är väl gråal.

0

Alf !

Gula

8 jan 2007 kl. 22:17

Tack Alf!!

0

Fler färgklickar

Lena M

9 jan 2007 kl. 13:08

Hassel, den 9:de januari i småregn och blåst.

0

Fler färgklickar

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 15:10

Det är inte klokt. Har du tittat noga blommar den? Det syns inte på bilden. Hos mig blommar de inte än. Men hanblomman (hänget) är stora.I höstas hittade jag 4 nötter som fåglarna hade missat. De första på 20 år.Mamma berättade att hon och hennes mor plockade och sålde nötter när hon var barn. De måsste ha haft fågelskrämmor.

0

Fler färgklickar

Bo E

9 jan 2007 kl. 15:14

I “mina” hasselskogar finns gott om nötter, men tyvärr har jag hittills bara hittat “nit-nötter”, alltså tomma skal!

Var bodde ni som sålde nötter? Trodde faktiskt att hasselnötter behöver varmare breddgrader för att bli “matade” och ätbara!
Är det inte tyska nötter som importeras till jul, eller finns det matnyttiga i södra Sverige?

Jag är novis på nötter, men detta är mina erfarenheter och funderingar…

0

Fler färgklickar

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 15:24

De plockade i Åbo skärgård i Finland. Där jag är född. Jag skulle kunna samla tomma skal i massor jag med.

0

Fler färgklickar

Bo E

9 jan 2007 kl. 15:26

Hoppsan!
Då borde det rent teoretiskt finnas ätbara hasselnötter i Mälardalen oxå...

Finns det andra kriterier för att de ska bli “matnyttiga”?

0

i skärgården...

Gula

9 jan 2007 kl. 15:31

Var nånstans i skärgården Tina??? Min pappa kom från Kimito….

0

Fler färgklickar

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 15:32

De finns massor, men ännu fler fåglar.

0

i skärgården...

Tina Nordberg Orsta Kolsva

9 jan 2007 kl. 15:36

Hoppsan Gula. Min morfar härstammar fråm Hitis Högsåra.
Jag är uppvuxen i Korpo. He va rolit ti hör från heimtrakterna.

0

Fler färgklickar Bo

Lena M

9 jan 2007 kl. 15:41

En gång i tidernas begynnelse arbetade jag i Strängnäs och minns att där växte hasselnötter.
Nej Tina några blommor såg jag inte, trodde att hängena var deras sätt att blomma. Där ser man.

0

i skärgården...

Gula

9 jan 2007 kl. 15:43

Ja men då kanske du känner bröderna Boman….??  Fast dom är nog äldre än du, jag tror Bengt fyllde 60 för ett par år sen…

0

Fler fåglar?

Bo E

9 jan 2007 kl. 15:47

Kan det vara så enkelt som att fåglar och ekorrar instinktivt käkar de matade nötterna och lämnar de tomma till såna stackars nötter som undertecknad?

I hasselskogen finns gott om hackspett, nötväcka och ekorrar som kanske hinner före mig.

0

Fler fåglar?

Gula

9 jan 2007 kl. 15:52

Det är mycket möjligt Bo. Dom kanske “hör” att det ekar ihåligt eller känner att nöten är för lätt. Dom är nog klokare än vi anar…

0

Fler fåglar?

Bo E

9 jan 2007 kl. 15:56

Ja, de lägger nog ingen onödig energi på att knäcka “nit-nötter” som vi barn gjorde (och jag fortfarande i min enfald ibland gör)!

0

Hassel blomma

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 16:24

Lena. Blommorna består av 3-5 stycken 2mm långa cerisröda spröt som kommer fram ur en knopp. De är inte lätta att hitta.Se bild.

0

Hassel blomma

Lena M

9 jan 2007 kl. 16:28

Oj, det vissre jag inte. Det här är sverges nordligaste hasselbestånd sägs det och jag har ingen vana av dem. Man lär något nytt varja deg !

0

Hassel blomma

Bo E

9 jan 2007 kl. 17:02

Nä, inte ens jag som nästan är uppfödd bland hasselbuskar hade en aning om blomman!

Hängena är däremot välbekanta!

Man lär så länge man lever!

Tack Tina, för bilden.
Nu ska jag hålla utkik efter hasselblommor till våren!

0

Hassel blomma

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 17:09

Bland oss vanliga botanister är det faktiskt inte många som känner till den. I vår lokaltidning har man varje vår en spalt till vilken man får rapportera vårtecken. Ni kan inte ana vad tidigt folk sett hasseln blomma.Undrar om de ens vet vilken färg den har.Nu ska ni hålla ögonen öppna.Kan hända de blir tidiga i år.De blommar på bar kvist.

0

Hassel blomma

Elisabeth Jansson

9 jan 2007 kl. 22:08

Hej!
Det är det första som bina flyger på och samlar, undrar om de kommer fram när hasseln blommar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone