Ja det finns verkligen mycket färger nu när snön inte täckt in allting och det dessutom varit så varmt. Alla åkrar formligen lyser gröna, vår gräsmatta likaså; snart får man väl dra fram gräsklipparen igen… Och jag hade två lysande domherrar på besök vid fågelmataren i dag. Fruarna såg jag inte till!
Det är inte klokt. Har du tittat noga blommar den? Det syns inte på bilden. Hos mig blommar de inte än. Men hanblomman (hänget) är stora.I höstas hittade jag 4 nötter som fåglarna hade missat. De första på 20 år.Mamma berättade att hon och hennes mor plockade och sålde nötter när hon var barn. De måsste ha haft fågelskrämmor.
I “mina” hasselskogar finns gott om nötter, men tyvärr har jag hittills bara hittat “nit-nötter”, alltså tomma skal!
Var bodde ni som sålde nötter? Trodde faktiskt att hasselnötter behöver varmare breddgrader för att bli “matade” och ätbara!
Är det inte tyska nötter som importeras till jul, eller finns det matnyttiga i södra Sverige?
Jag är novis på nötter, men detta är mina erfarenheter och funderingar…
Bland oss vanliga botanister är det faktiskt inte många som känner till den. I vår lokaltidning har man varje vår en spalt till vilken man får rapportera vårtecken. Ni kan inte ana vad tidigt folk sett hasseln blomma.Undrar om de ens vet vilken färg den har.Nu ska ni hålla ögonen öppna.Kan hända de blir tidiga i år.De blommar på bar kvist.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.