0 655 visningar

38 svar

Ni som hittat och ätit...

Salasias

7 jan 2007 kl. 23:21

...den beryktade goliatmusseronen. Berätta mer om den!
Varför är den så åtråvärd?
Duft-ridderhatt på danska såg jag, betyder det att den doftar speciellt?
När hittar man den? I vilken typ av natur tror jag mig veta.
Är de värt att köpa (om det finns och går?) några gram och smaktesta?

0

Markus

7 jan 2007 kl. 23:25

Titta i länkarna så får du veta en hel del om goliatmusseronen, bland annat om varför den är så eftersökt och om dess doft.

http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/2002-11EJ.pdf

http://www.naturochtradgard.se/bilder/pdf/goliatmusseron.pdf

0

Anders

8 jan 2007 kl. 11:17

Säkraste tiden för att hitta goliatmusseron är väl från början av augusti och till september ut.

Nog är den värd att provsmaka allt, se vidare kommentar om detta i Nya svampboken. Den ska visst gå att hitta på NK i Stockhom. Annars kan du alltid få komma upp hit till Skellefteå och plocka den.

0

Tina Nordberg

8 jan 2007 kl. 12:09

Nya svampboken finns i de flesta boaffärer.

0

Anders

8 jan 2007 kl. 12:26

Slarvigt av mig där, det jag menade var att goliatmusseronen ska gå att hitta på NK.

0

Helena A

8 jan 2007 kl. 12:47

Jag har torkad ska jag skicka lite till dej?
Har adressen kvar sen “ringarna”

0

Helena...

Salasias

8 jan 2007 kl. 15:25

...jag kan ju inte säga nej. Men bara LITE LITE då..smakprov…

Jag var i Skellefteå i slutet av maj i våras, så jag får väl trösta mig med att det var alldeles för tidigt på säsongen…

0

Förresten, Helena...

Salasias

8 jan 2007 kl. 15:26

...har du hittat den i Malmköping alltså?

0

Förresten, Helena...

Helena A

8 jan 2007 kl. 15:50

Nix tyvärr inte.
Jag har fått den som byte…....
Alltså skickat mängder med mandelriska norrut och fått goliat bl a tillbaka.
Slänger lite på lådan imorgon

0

per d

8 jan 2007 kl. 19:44

mycket intressant och fascinerande att läsa om denna svamp som är närmast helig i japan och som “inte fanns” i sverige för mer än 10 år sedan.
men ok norrlänningar har väl aldrig varit kända som några större gourmetér…. generellt sett alltså.
att det var en tramsvamp kan jag mycket väl tänka mig då jag har en mycket naturintresserad norrländsk vän och han sparkar på alla svampar. ätliga som oätliga !
vad kostar denna matsutake i torkat skick ? och visst borde det väl gå att sälja den färsk till restauranger och saluhallar i stockholm, eller ? och så är ju genast transport problemet mindre än till japan, men klart priset också !!

någon här som har några gram till salu. jag hatar att inte ha provat och inte veta hur det smakar !!!

0

per D

Finsmakare i norr

8 jan 2007 kl. 20:06

kan inte låta bli att göra inlägg utan att kasta sk-t på någon eller några.
Stackars dig!

0

per D

Helena A

8 jan 2007 kl. 20:09

Om du mailar din adress till mej så kan jag skicka ett smakprov.
vargkramare@hotmail.com

0

per D

Lulebo

8 jan 2007 kl. 20:12

per d: På tal om norrlänningar och deras påstådda brist som finsmakare. Titta i bifogade länk så får du en liten överraskning, notera speciellt bilden på en viss rätt.

http://www.kattilakoskigastronomi.se/Artiklar.Recensioner/DI.pdf

0

per D finsmakare i norr

per d

8 jan 2007 kl. 21:21

läs nu väöddigt noga vad jag skrev “men ok norrlänningar har väl aldrig varit kända som några större gourmetér…. generellt sett alltså.”
det kallar jag inte att kasta skit på andra. så plats i korgen för dig nu.
jag har många vänner runt polcirkeln, och har nog lärt dem en del om mat som vi ser på den söderut. men skick och tradition är ju olika. eller som en norrländks vän sa till mig en gång, här uppe handlar det inte så mycket om hur det smakar och ser ut utan historiskt har det handlat om att äta sig mätt.
ett annat exempel är mannen utanför över torneå som slängde alla sina fina 1 kg aborrar i frysen och gav till hundarna medan han själv åt stekt falukorv. ok jag vet att cicki t i belgien tycker att falukorv är en delikatess, men själv väljer jag nog stekt abborre !

0

per D lulebo

per d

8 jan 2007 kl. 21:26

lulebo. jo då jag har öäst om det och sett det på tv ! och varit på platsen, men tyvärr innan restaurangen öppnade i nuvarande form. efter många besök i trakterna av ö torneå vet jag mycket väl att där finns pärlor vad gäller matvaror, som tex bröderna jordgubbe i hedenäset med sitt rika sortiment av renkött.
köpte förresten med fryst renblod från dem en gång och så kom kylväskan på avvägar med flyget och när jag så hämtade den på flygplatsen i danmark någon dag försenat blev jag nästan misstänkt som styckmördare…...

0

Årets krog

Gula

8 jan 2007 kl. 21:33

Ovannämnda krog valdes till Årets krog 2006 av tidningen RS, Restauranger & Storkök och stiftelsen Sveriges Bästa Bord. Syftet är att uppmärksamma en restaurang som under året genom sin ambition, sin kreativitet eller på annat sätt tillfört svensk gastronomi något utöver det vanliga.

0

Årets krog

per d

8 jan 2007 kl. 21:39

visst gula, norbotten har nog de allra bästa råvarorna som finns att uppbringa. vilt, insjöfisk, löjrom, mandelpotatis,  grönsaker och bär som präglats av det ständiga ljuset på sommaren. plus “närheten” till narvik som ger förutsättningar för skaldjur och havsfisk. vad mer kan man begära ? ju möjligtvis en nyrökt sik frpn bottenviken !

0

Maya K. I. Hörnefors

8 jan 2007 kl. 21:44

Vi kommer ganska starkt nu, vi Norrlänningar, då det gäller norrländska specialiteter.
Som förrätt kan jag t.ex. göra hembakta tunnbrödskorgar med räkor, kräftstjärtar samt sik-eller löjrom, creme fraiche m. m.
Eller rostad franska med Lakromsröra, spetsad med en dutt konjak, tyvärr svår att få tag på, lakrommen alltså.
Till varmrätt är en mustig Renskavsgryta med mycket örter och pressad potatis en njutning utav dess like, eller en Suovas med potatisgratäng.
Älgkalvtunga med kantarellsås är inte heller helt fel, kokt mandelpotatis passar perfekt till, lingonsylt naturligtvis också
Till dessert gör jag gärna Hjortronparfait eller hemgjord glass med varm Åkerbärssås.
Den menyn slår väl ganska många på fingrarna, eller hur per d?

0

Ni som hittat och ätit... maya

per d

8 jan 2007 kl. 21:50

visst maya den slår det mesta. hoppas du inte missförstår mig om norrländksa råvaror. det finns inget bättre tycker jag själv. problemet är bara att norrlänningarna själva, generellt, varit allt för självbenekande ! plus att man i sverige varit allt för dåliga på att uppskatta råvarorna från norr. kom själv fär ca 10 år sedan ofta till helsingfors, och vilken skillnad på utbud på finska restauranger med råvaror från norr om man jämförde med stockholm samma tid. medan stockholm var pizza och pasta var helsingfors ren och ripa !

0

per d

Maya K. I. Hörnefors

8 jan 2007 kl. 22:20

Men jeg kan okså huske deres Danske smörrebröd og den brennende kärlighet og rödgröt med flöde, de va s…u dejligt på Beder Gartnerskole for langeseden.

0

per d maya k

per d

8 jan 2007 kl. 22:29

jo, men smørrebrød hør liksom forntiden till i danmark virker det som. i hvert fald udenfør køpenhavn hver de stadigt findes hos ida davidsen, brinnende kærlighed har jeg spisdt en gang, och rød grød med fløde hvad er det ??
men ett riktigt lavet stjerneskud, det er godt !!

0

per d maya k

Maya K. I.

8 jan 2007 kl. 22:42

Rödgröt med flöde är ju en kräm, som du gör på olika röda bär och sen har du grädde till, men det borde väl du veta som bor i Danmark, eller skämtar du?
Men vad är lavet stjerneskud?

0

Maya K. I.

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 09:36

När kan jag komma? Det räcker om du gör en förätt, en varmrätt och bara lite desert för sen är jag nog mätt…^-^

0

per d maya k

per d

9 jan 2007 kl. 11:29

ok maya k ! du menar rögrömäflöe ! det har jag alltid mer sett som en dansk språkövning är något man äter !

ett stjerneskud är en anrättning på en skiva rostat toastbröd som består av i pocherad rödspättafile, en stekt eller friterad dito. vitvinssås, hummersås, kokt vit sparris, stenbitsrom, skalade räkor, något salladsblad lite dill, en tomatklyfta och en skiva citron på toppen.

tyvärr fuskas det en hel del med denna rätt numera, den bästa varianten fick jag faktiskt på saluhallen i malmö för 25 år sedan, johan p.

0

per d

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 11:34

Åhhh! Jag tar en tur till Danmark genast! ^_^

0

per d kristina

per d

9 jan 2007 kl. 13:33

men se upp för dåliga kopior på stjerneskud, dem finns det många av !

0

per d kristina

per d

9 jan 2007 kl. 13:37

kristina, här har du ett recept som nog slår de flesta stjerneskud du kan få på reataurang i danmark.
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0510852.html

0

per d

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 13:53

Tack för det! Det är ju inte som att bre en ostmacka, precis… ;-)

0

per d

Gula

9 jan 2007 kl. 15:14

Åh Per! Man börjar ju drägla när du kommer med såna recept!!! Gud va gott det låter! Skall den serveras varm eller går det med kall? Tänkte bara om man vill bjuda så man kan förbereda, annars blir det ju lite jobbigt. ´spra´ är det ströbröd?

0

per d

Gula

9 jan 2007 kl. 15:16

Nej——rasp var det???

0

per d maya k

Grethe F

9 jan 2007 kl. 15:39

Rödgröd med flöde , hvad er det for vrövl Per .D du kan inte ens stave till det , det är mycket kendt och jag fick det ofta som barn en mycket almindelig desert.Grethe

0

per d gula

per d

9 jan 2007 kl. 16:06

jo rasp är ströbröd. helt varmt behöver det inte vara när det serveras men lite ljummet skadar nog inte och hollandaisen skall ju hålla 50 grader enligt receptet.

0

per d grethe

per d

9 jan 2007 kl. 16:11

grethe, när jag skriver det som “rögrömäflöe” så är det givetvis inte för att det stavas så utan mer ett sätt som man i sverige gör grin av uttalet av det danska språket. och så skall det helst sägas med munnen full med gröt…...ss om du förstår ?

0

per d kristina

Maya K. I . Umeå, nästan

9 jan 2007 kl. 19:23

Vilka smarriga stjerneskud jag ska tillaga nästa gång min syrra, som är kocka, och hennes familj kommer. Det såg lite invecklat ut att göra, men jag tycker det är spännande att prova något nytt.
Vinkokta sjötungsfileer med svampstuvning i tarteletter är också en gastronomisk upplevelse.
Till 4 pers. behöver du:
4 sjötungsfileer
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
1 dl vitt torrt vin
250 g svamp, färsk
1 dl tjock grädde
4 tarteletter
Citronklyftor
Salta och peppra fileerna, vik dom dubbla, fäst med tandpetare och lägg dom i en vid gryta. Häll över vinet och låt sjuda sakta ca 10 min.Hacka svampen (jag brukar ha i lök också) och bryn i smör. Häll vätskan, som fisken sjudit i över svampen och låt sjuda i några min. Krydda m. peppar och salt, smaka av.
Värm tarteletterna i ugn eller mikro och fördela svampstuvningen i dom .
Servera med potatis eller enbart tarteletter.
Ska vi ha rödgröd med flöde till dessert?

0

Maya K. I.

Kristina i Lund

9 jan 2007 kl. 19:25

Mumsfillibabba!

0

Kristina i Lund

Maya K. I. Hörnefors

9 jan 2007 kl. 19:42

Sjötungsrätten är faktiskt lätt att göra jämfört med stjerneskuden, som per d skickade recept på, men hans lät ju onekligen helt suveränt, skulle passa bra att jobba med en sån här kväll, då det blåser och regnar utav h…..e. Vi brukar ju ha full vinter och massor med snö i januari.

0

Maya K. I. och per d och..

Snålvatten!

9 jan 2007 kl. 20:21

bjussar ni på käk om jag är i krokarna? Maya - jag bor näääära dig ;)

0

cicki T Belgien

9 jan 2007 kl. 20:31

Avstånd är inga problem, be per d köra igång vispen, men vad ni än gör, säg INGET om falukorv!

0

Snålvatten! (Eva K)

9 jan 2007 kl. 20:38

Ingen risk(a). Jag pratar väldigt sällan om falukorv ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone