0 256 visningar

11 svar

Nu är de alldeles vilda.

Tina Nordberg

8 jan 2007 kl. 12:02

Fick syn på dem när jag hämtade posten idag. De växer på gården på en lönn.  Kan jag inte plocka, de är så charmiga. Alla vet väl nu vilka det är.

0

Gula

8 jan 2007 kl. 12:18

Ååh vad fina!!! Jag får nog gå till skogs och se om jag kan hitta NÅNTING vackert eller ätbart! Men här är dåligt med både tickor och annat, vet inte vad det beror på.

0

Pia

8 jan 2007 kl. 12:30

Nää, jag vet inte vad det är för svampar???

0

Hans v E

8 jan 2007 kl. 12:45

Nä, de var inte särskilt lika sig men det ska väl vara vinterskivling?

0

Bo E

8 jan 2007 kl. 14:59

Helt klart vinterskivling.

Hittade en liknande klase på en sälg i mellandagarna, fast den var ännu mer utsträckt på höjden och de största var lite missfärgade fast fina när man vände på dem.
Allihop följde med hem till stekpannan.
Så glupsk är jag…och tycker att vinterskivlingen faktiskt är minst lika åtråvärd som trattkantareller.

Hoppas på fler i januari!

0

Och jag som....

Salasias

8 jan 2007 kl. 15:33

...travade runt i ett gammalt lövskogshygge i flera timmar i går utan att hitta en enda en, och så har du dem vid postlådan… hmmm..

0

Och jag som....

Bo E

8 jan 2007 kl. 15:43

Jag hittar dem sällan heller när jag letar medvetet. Dock bra att ha en liten påse med om man skulle råka på dem.

Hittade t ex ganska många på fällda lövträd o stubbar i vad som annars var en tallskog, ganska centralt nära ett bostadsområde dessutom.
Behöver inte vara storskog för dessa tydligen.

0

Och jag som....

Birgitta D

9 jan 2007 kl. 11:30

har varit ute i 2 timmar och kollat varenda lövträd inte hittar jag några.

0

Och jag som....

Tina Nordberg

9 jan 2007 kl. 11:32

Man ska inte leta efter dem. Jag slutade med det och vips sprsng jag på dessa. En bild till.

0

Och jag som....

Lena M

9 jan 2007 kl. 13:06

Alldeles rätt, man skall inte leta dem. Jag åkte till hassellunden för att titta efter tickor och där på marken, i vedrester fanns det vinterskivlingar. Nu skall jag testäta dem för att att veta vad de smakar.

0

Och jag som....

Helena A

9 jan 2007 kl. 18:54

Jag har dom vid brevlådan jag också plus ett gäng på ett träd på tomten. Tycker at de ploppar upp överallt i år

0

Birgitta D

10 jan 2007 kl. 15:08

Det enda som finns i mina skogar nu är kamferspindelskivling eller någon annan sort med röda skivor. Om jag ändå vore växtfärgare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone