0 377 visningar

11 svar

Elisabet Jansson ville att ja visa tickor

klas jaederfeldt

8 jan 2007 kl. 17:22

här kommer 3 st i samma släkte, dom är ettåriga (annuala) samtliga reagerar om man droppar kalilut eller amoniak på dem, svarar med lila, blårött eller rött
1 hittas sällsynt på riktigt gamla ekar
2 på öppen solbelyst tall-låga

3 väljer en del lövträd, bla Rönn Hassel Oxel björk, någon sällsynt gåmg gran

0

irene och hans ni kan väl vänta lite me att svara så dom andra får en chans att gissa

klas jaederfeldt

8 jan 2007 kl. 17:24

hoppas

0

klas jaederfeldt

8 jan 2007 kl. 17:29

2an är en mycket ung fruktkropp

0

Bo E

8 jan 2007 kl. 17:31

1. gissning - mycket ung svavelticka
(fast den kan ju finnas på andra träd än ek förstås???)

Övriga ingen aning…

Svårt var det…

0

Elisabeth o Eva

8 jan 2007 kl. 18:34

1 saffransticka
2 laxticka
3 lysticka
3 gissningar hälsningar från Gullspång

0

Alf Pallin

8 jan 2007 kl. 18:45

Jag tror att det är från bild 1 saffransticka, bild 2 laxticka, bild 3 lysticka.

0

klas jaederfeldt

8 jan 2007 kl. 19:23

de va väl inte så svårt

0

Lena M

9 jan 2007 kl. 09:26

Jo Klas, det är svårt. Många av tickorna finns inte här i Gästrikland för här finns inte de ädla träden bok och ek som flera har som värdträd. Tror att jag har sett sammanlagt sju arter, men det går ju att läsa sig till kunskap, så fortsätt gärna med flera.

0

svåra tickor?

Bo E

9 jan 2007 kl. 17:30

Det som gör det svårt är ju hela bredden på arterna.

Man tror man kan några tickor, men vips dyker det upp liknande som heter nåt annat. Sen har de ju en tendens att vara väldigt olika till både färg och form under olika utvecklingsstadier.

Men visst är det så att vad som är lätt och svårt är helt avhängigt ens egen erfarenhet och kunskapsnivå...

0

svåra tickor?

Bo E

10 jan 2007 kl. 15:12

För övrigt fastnade jag i klas redogörelser för bl a fnösktickans användningsområden igår kväll.

Ett fantastiskt intressant inlägg som man inte kunde släppa trots att bildkvaliten var något plågsam, i varje fall för en glasögonorm som jag…
Men innehållet i texterna var spännande!
tack klas!

0

Bo E

gunhild

10 jan 2007 kl. 15:47

är du intresserad av fler uppsatser om fomes fomentarius så ge mig din mailadress

0

till gunhild

bo e

10 jan 2007 kl. 17:05

Kunde va nyttigt att skriva ut så man slipper plåga ögonen med skärmen i så fall…
skicxka gärna nåt till

skadespelet@hotmail.com

tackar på förhand!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone