0 291 visningar

7 svar

Platt ticka?

Alf Pallin

8 jan 2007 kl. 21:05

Håller ni med mig om att det här är plattickor? Växer vid foten av asp.

0

gunhild

8 jan 2007 kl. 22:29

joo nog är det så

0

Lena M

9 jan 2007 kl. 09:29

Ja, det är en av tickorna jag stiftat bekantskap med förra året och igår såg jag den här som jag vill ha till zonticka .
Rätt eller fel ?

0

Bo E

9 jan 2007 kl. 17:39

Båda dessa är ganska vanliga nu i vinter, eller rättare sagt är det inte så att man ser dem nu när de inte täcks av snö.
Denna vinter har ju hitintills varit vädermässigt väldigt speciell.

Speciellt platt-tickor vid foten av asp, al och stubbar syns ju tydligt.

0

Platt ticka? Bo E ormen... du..

blyger

9 jan 2007 kl. 20:51

vänta lite.. asså, ursäkta min okunskap i detta område (och Gunhild, håll för ögonen nu så du slipper skämmas för mig)...
Men FÖRSVINNER tickorna sedan??
Är inte tickorna beständiga?
Bo, du skriver “..vanliga nu i vinter”.. Jag läser: “till våren är de borta med snön”.

Jag trodde dom var som en parasit, som mer eller mindre hänger kvar så länge det finns något att hänga kvar för…

Vet inte om jag vågar skriva under med mitt namn nu… ha ha ha

0

Platt ticka? Bo E ormen... du..

Lena M

10 jan 2007 kl. 06:57

Hej blyger, det går trögt med att få svar på tickor, inget populärt ämne verkar det som, men vad jag förstår så finns det både ett- och fleråriga arter.

0

vissa tickor förvinner inte.

Bo E

10 jan 2007 kl. 15:02

Jag tror att även de döda tickorna sitter kvar länge på trädstammen och inte försvinner utan ruttnar ihop med stammen när den faller.
Menade inte att den försvinner vid snösmältningen, bara att man ser dem så bra i år när de växer vid t ex stubbar som normalvintrar bara ser ut som snöhögar…

Sen finns det ju väldigt olika typer av tickor, det är förmodligen de med träkonsistens “träsvampar”, vi talar om nu.

Koralltickan blir ju slafsig direkt vid frost, för att inte tala om fårtickan.

0

Blyger

gunhild

10 jan 2007 kl. 15:54

här kan du läsa lite om tickor det är svårt att kortfattat svara på din fråga men ämnet är stort och mycket intressant
vedlevande svampar är ju ett annat begrepp
http://svampguiden.com/tickor.asp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone