vänta lite.. asså, ursäkta min okunskap i detta område (och Gunhild, håll för ögonen nu så du slipper skämmas för mig)...
Men FÖRSVINNER tickorna sedan??
Är inte tickorna beständiga?
Bo, du skriver “..vanliga nu i vinter”.. Jag läser: “till våren är de borta med snön”.
Jag trodde dom var som en parasit, som mer eller mindre hänger kvar så länge det finns något att hänga kvar för…
Vet inte om jag vågar skriva under med mitt namn nu… ha ha ha
Jag tror att även de döda tickorna sitter kvar länge på trädstammen och inte försvinner utan ruttnar ihop med stammen när den faller.
Menade inte att den försvinner vid snösmältningen, bara att man ser dem så bra i år när de växer vid t ex stubbar som normalvintrar bara ser ut som snöhögar…
Sen finns det ju väldigt olika typer av tickor, det är förmodligen de med träkonsistens “träsvampar”, vi talar om nu.
Koralltickan blir ju slafsig direkt vid frost, för att inte tala om fårtickan.
här kan du läsa lite om tickor det är svårt att kortfattat svara på din fråga men ämnet är stort och mycket intressant
vedlevande svampar är ju ett annat begrepp
http://svampguiden.com/tickor.asp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.