Hur mycket frost tål trattkantareller? Jag brukar plocka trattisar ända in i december. Mitt rekord är 2:a januari för trattisar som varit helt ok. Jag bor och plockar i Lerum ( 20 km från Göteborg ). Minerfarenhet är att trattkantareller klarar av några omgångar frost,
Min fråga blev kanske inte blev tydlig. Jag vill gärna höra andra svampkollegors erfarenhet av hur mycket frost de anser att trattkantareller tål? Blir svampen sämre av att den varit utsatt för frost? Tål trattisarna frost en gång, två gånger, tre gånger… utan att bli sämre och/eller skadade?
Trattkantareller tål upprepad frost, så länge de inte blir djupfrysta.
Har läst någonstans om trattkantarellens strategi för att klara några minusgrader utan att skadas nämnvärt, men kommer inte ihåg var.
Vid processen när vatten fryser till is, avges samtidigt värme till omgivningen. En svamp som kan omge sig med ett ytligt fuktskikt som får frysa, skyddas av det vid korta och lindriga köldknäppar. Trattkantarellens fjälliga hatt och ihåliga fot fångar upp kondensfukt utan att själva svampen blir blötare. På det sättet klarar de sig bättre än många andra svampar.
Tack för informationen. Det gav mig lite hopp inför kommande helg. Jag vet att det nu är inne på andra omgången frostnätter här i mellersta Närke, och att det bör finnas MASSOR av trattisar kvar i skogen!
Mitt personliga “vinterrekord” för svamp är faktiskt att hitta gula kantareller i mossig barrskog dan före julafton! Det var i slutet av 1970-talet i en skog mellan Stora Mellösa och Hjälmaren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.