jag är en vitaktig ticka som hittats mycket sällsynt i Sverige. jag växer på tall, och gärna solöppet. Jag kommer ganska tidigt på sommaren (i allafall i södermanland) och äts snabbt upp av insäkter, om man tittar på hur jag ser ut innuti så har jag generativa hyfer med söljor ( en överbyggnad vid hyfskarv) samt samt Dendrohyfer ( de grenar sig som grenarna på ett träd, jag rötar med vitröta
Jag tror att det var den tickan jag hittade för länge sen på en gammal tallstubbe utanför Visby. Tyvärr försvann kollekten som vi hade lämnat ute på altanen medan vi satt inomhus och tog oss en matbit, så det blev aldrig något belägg av det fyndet. Jag har ingen annan förklaring än att någon fågel trodde det var en torr brödbit och snodde den för oss…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.