mjölskivlingen tog jag precis reda på på nätet. klas har skrivit om den i Hur man tar död på sin svärmor.
Nu fick jag lära mig nåt nytt.
Jag har tid att förkovra mig nu eftersom jag föll utför en halkig älvbrink i går morse och ådrog mig flera frakturer i vä handled ska in på handkirurgen nu i e.m. och lägga nytt gips eftersom man sett på rtg att även båtbenet vid tummen fått frakturer. Det blir nog gips i ett antal veckor nu.
är jag visst, glöm mina inlägg, har nog ätit för mycket värktabletter, måste ringa kirurgen igen, inte nog med att jag tillbringade 10 timmar på akutmottagningen i går det var många som hade ramlat.nu verkar dom ha glömt bort mig.Spindlingar är för mig huvvasvamp.
Ingen fara, vi hänger nog med i inläggen trots lite förvirring!
Krya på dig, gunhild!
Visst är den mångkransade spindelskivlingen en god matsvamp.
Efter ca 20 års misstro har jag under 2006 tagit mig i kragen och kollat upp den ordentligt. Nu känner jag igen den, och dess växtplats, under björk, och har använt den i stekpannan några gånger.
Mår bra fint och kan rekommendera den till er som är noggranna och vet vad ni plockar.
Ingen nybörjarsvamp, tycker jag i alla fall.
Rimskivlingen tog det mig kanske ett halvår att våga mig på. Nu är den en klar favorit.
En fråga till Irene:
Hur är det med kragskivlingarna?
De anses ibland ätliga och ibland tveksamma? Vissa större kragskivlingar kan nog av en ovan plockare förväxlas med rimskivling. Är det nån fara?
jag äter stor kragskivling, den e god. man skall naturligtvis inte sluta äta rimskivlingen för att den är en spindelskivling, men samtidigt är det rätt åt dem, som när man berättar att de t.ex kan mångkransad spindelskivlin, säger att"jag äter inga spindelskivlingar”
Tack klas!
Jag har oxå ätit den stora kragskivlingen, men när jag skrev om det här på guiden fick jag en nästan lite spydig kommentar typ:
“vill du lägga in dig på njurdialys”
Sen dess har jag ratat kragskivlingen!
Jag fick aldrig nån vidare förklaring heller, därav frågan här och nu.
Men då är det ok att plocka stor kragskivling, rimskivling OCH mångkransad spindelskivling i händelse av att de återkommer på mina svampstigar under 2007 alltså!
till klas j:
...men du skulle väl inte äta dem om de innehöll njurgifter?
Vill minnas att du tipsade om att jättetrattskivling innehåller blåsyra, och nu har jag slutat äta dem.
I barndomen åt jag pluggskivling, vilket jag aldrig skulle göra idag efter all ny information om dess giftighet.
Min mage tål det mesta, verkar det som, men det finns ju ingen anledning att tära på andra ömtåligare organ i kroppen!
Jag hoppas att den luringen som önskade mig till dialysen bara var en knäppgök som inte visste nåt om kragskivlingen, egentligen.
För övrigt väldigt ovanligt med dylika dumma kommentarer på detta förträffliga forum.
Tycker även att de flesta som skämtar till det här på forumet i grunden har en seriös inställning.
I svampböckerna brukar inte stor kragskivling räknas som matsvamp (oätlig, saknar matvärde, misstänkt giftig etc.).
Det hänger nog ihop med att kragskivlingarna inte är ett homogent släkte. Några av arterna står nära Psilocybe, slätskivlingar, och åtminstone en art innehåller också psilocybin.
En annan art som brukar odlas, Stropharia rugosoannulata, har gett förgiftningssymptom vid bristfällig tillagning, och innehåller alltså någon sorts gift som bryts ner vid upphettning. Man kan lätt misstänka att flera av arterna i släktet innehåller sådana giftämnen.
De finns hos många andra arter som vi ibland räknar som matsvampar (kamskivlingar & rodnande flugsvamp, blod- och eldsopp, asp- och tegelsopp, pudrad trattskivling, honungsskivling m.fl.).
vad jag menar är att svampar har olika inverkan på oss människor. och för att jag tål att äta dem så kanske inte du gör det.Om jag t.ex sa att denna kan du äta, och du av en händelse, skulle bli magsjuk, så skulle det heta den där jävla klas han lurade mej att äta denna, å titta va sjuk ja blev. Därför kan jag bara berätta vad andra och jag kan äta, det är du själv som bestämmer .
Nej jag skulle inte äta något som innehåller njurgifter.
vad det gäller jättetratten är jag inte så säker på att jag sagt det me blåsyra. men det är riktigt den gör det, men i en liten mängd, jag vet dem som äter den, som den är och mår bra, själv är jag inte så förtjust i smaken så den får stå för mej.har även prövat den avkokad och tyckte inte heller då att den är någon läckerhet, men den är ju som baken, smaken.
Vi är tämligen överens tror jag!
Jag har ätit stor kragskivling utan några magbesvär och provar den gärna igen, för att känna hur den smakar utan att ingå i en blandning med rimskivling.
De kragskivlingar som lyser giftgröna känns inte aktuella som matsvamp och jättetratten och den pudrade tratten avstår jag gärna av hänsyn till blåsyrerisken.
ha det gott och gott nytt svampår!
lanskapssvampar hittar ni i min nedlagda sida http://www.jaederfeldt.com/klas/bilder4.html
Bo .var har du hört att pudrad trattskivling skulle innehålla blåsyra (nytt för mej)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.