0 221 visningar

12 svar

Det var inte lätt

Lena M

9 jan 2007 kl. 15:50

att artbestämma detta, hjälp önskas.
Ett skinn av något slag måste det väl vara, men efter nån timma inomhus bleknade färgen och är nu olivgrön längst in sedan beige, undersidan ljusbrun ? Växte på asp , tror jag.
De två andra på gamla alar. Den ljusa satt så högt upp så jag kunde inte se ovansidan, ljus iallafall och den bruna, tja.
Det var snårigt och besvärlig terräng och småregn och blåst, skyller på det för att bilderna blev dåliga. Tips, så att jag kan söka i böckerna !

0

Gula

9 jan 2007 kl. 16:01

Ingen aning men den nedersta bilden var väldigt vacker!!

0

Bo E

9 jan 2007 kl. 17:13

Den övre bilden känner jag igen.
Har funderat på om detta kan vara gamla cinnobertickor?

Men det är troligare att det är en annan art, eller…?

0

gunhild

9 jan 2007 kl. 17:18

det första skulle kunna vara sammetsöra och det sista alticka

0

gunhild

9 jan 2007 kl. 17:24

sammetsskin algröppa och alticka

0

Bo E

9 jan 2007 kl. 17:35

Tack gunhild, nu har du lärt mig en ny art i alla fall, om det stämmer med sammetsskinn, för de såg jag i trettondagshelgen.

0

Lena M

9 jan 2007 kl. 17:40

Tack, nu har jag lite att gå på, skall läsa i böckerna om det stämmer med de jag såg.

0

gunhild

9 jan 2007 kl. 18:29

vi får väl invänta stjärnornas uttalande

0

Lena M

9 jan 2007 kl. 19:10

Ja, jag väntar på utlåtande ifrån en * men du räknas väl dit när det gäller tickor .
Det fanns mera i den gammla alskogen, tyvärr samma dåliga bildkvalitet, vad tror du / ni att det är.
Ett kan jag gissa på gamla borsttickor.
Två , kan det vara vinterskivling, tycker att skivorna är så beiga.
Tre, gul/ beiga tickor i mängder på liggande algrenar.

0

Lena M

gunhild

10 jan 2007 kl. 14:26

svårt att avgöra av din första bild, men det skulle ju också kunna vara slingertickor tvåan har du nog rätt men vart tog trean vägen

0

Lena M

boe

10 jan 2007 kl. 14:40

Vinterskivlingens skivor är väl lite gulbeiga så jag tycker det ser ut som den.

Tickorna på bild 1 är väl gamla och mossiga, eller hur?

Boild 3 ser jag inmte heller.

0

Irene A

11 jan 2007 kl. 12:22

På första omgångens bilder håller jag med om sammetsöra, Stereum subtomentosum och alticka, Inonotus radiatus. De vita tickorna har jag ingen aning om, det är svårt att bedöma hur stora de är ocskå. Du får väl pilla ner några och ta bilder av dem på närmare håll..?

Andra omgången:
Kan inte utesluta gamla borsttickor, men det behövs en bild på närmare håll, och någon som visar undersidan på dem också.

Den lilla bruna skivlingen kan vara vinterskräling, Tubaria hiemalis.

Den tredje glömde du att skicka bild på.

0

Hans v E

11 jan 2007 kl. 12:48

Jag tror att du har suddiga bilder för att det varit för mörkt och du inte använt stativ elle blixt.

Svamparna ser ut som alskinn = sammetsöra, bitterticka och alticka i den ordningen (de första 3 alltså).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone