0 328 visningar

26 svar

Höstkantareller

Roffe

9 jan 2007 kl. 17:25

Har någon plockat höstkantarell nu i Januari? Själv plockade jag 25 st på Julaftonen!

0

per d

9 jan 2007 kl. 17:28

“höstkantarell” ? tror du inte att det var “julkantarell”

0

bo e

9 jan 2007 kl. 17:33

Jag har i alla fall plockat nyårsmusseroner…och i lokalpressen skrev dom om “gul kantarell” men menade säkert jul-kantarell!

0

Morgan

9 jan 2007 kl. 17:34

Jodå Roffe, jag har plockat lite jag med, och jag förstår vad du menar.
Bry dig inte om per d:s oförskämdheter.
Han begriper tyvärr inte bättre.

0

Totte Gbg

9 jan 2007 kl. 17:37

Jag tyckte Julkantarell var lite kul ;) inte oförskämt….

0

Lena M

9 jan 2007 kl. 17:38

Jo då, jag har också plockat.

0

Morgan

9 jan 2007 kl. 17:39

Visst “lite” kul om man inte visste vad syftet med att skriva så var…..
Men, men vi tar inte diskussionen om namnen igen va? =)

0

bo e

9 jan 2007 kl. 17:43

lite skämtlynne kan man väl få ha såhär när året ännu är ungt…

glatt nytt år på er allihop!

0

per d

9 jan 2007 kl. 17:50

jasså morgan, du vet vad syftet var….??
själv tänkte jag mig nästan ut för att leta efter “januarikantareller” någon av de närmaste dagarna.

0

Gula

9 jan 2007 kl. 17:59

Nää, det kan inte vara höstkantareller, det är ju nytt år! Måste vara vårkantareller!!

0

20

9 jan 2007 kl. 18:02

näää tjugondagsknutskantareller e de ju ;)

0

hanzzon

9 jan 2007 kl. 18:13

2L “trattisar” idag.
:)
mvh

0

Morgan

9 jan 2007 kl. 18:39

Klart jag vet per d, syftet var väl bara att amusera oss!!
Själv tänkte jag ge mig ut 4 Februari och plocka Kyndelsmässodagskantareller.
*s*

0

Helena A

9 jan 2007 kl. 18:46

Jadå finns massor här i Sörmland

0

eleison

10 jan 2007 kl. 13:05

Fr o m 10/10 t o m 26/12 2006 plockade jag litervis med trattkantareller flera gånger i veckan på Söderåsen (NV Skåne). 26/12 plockade jag 940 g, och sedan dess har jag gått i skogen nästan varje dag, men inte hittat en endaste en trattkantarell, trots att vädret i stort sett är oförändrat. Det är precis som om någon har tryckt på en knapp. Jag undrar vad det beror på.

0

per d

10 jan 2007 kl. 13:43

det mest troliga är väl att du plockat alla som var där !

0

cicki T Belgien

10 jan 2007 kl. 13:44

dom har blivit tillräckligt gamla för att lära sig almanackan?

0

slut på trattkantareller

boe

10 jan 2007 kl. 14:05

har exakt samma erfarenhet som eleison, kan det vara så att det p g a frostknäpparna inte blir +4 i jorden även om termometern visar på +10?

vill minnas att det sagts på guiden att +4 är en gräns för tillväxt av svamp, och då gällde det i marken inte i luften?

0

Grethe F

10 jan 2007 kl. 17:02

Kanske du går var där går mycket folk jag har hittat trattkantarell fram till den 30 i 12 skal ut i morgon och kolla om där är frler. jag har inte hittat mycket på söderåsen för mycket folk tror jag

Grethe

0

Det finns höstkantareller...

Salasias

10 jan 2007 kl. 20:31

...i massor, men de är inte längre annat än slemmiga loskor eller nickande, stamrötade oigenkännligheter.
De sista ätbara plockade jag på nyårsaftons förmiddag.
Söder om Sthlm

0

Tina Nordberg

10 jan 2007 kl. 22:56

Plockade 2½ liter den 8/1.

0

Bo E

11 jan 2007 kl. 17:03

Ja, man gratulerar er som har gjort dessa sena fynd….men efter nyårsafton kan väl i alla fall ingen hävda att det är “höst” -kantareller…

Här i Örebro tog vintern def. vid inatt i alla fall…

få se om det blir “vår” till helgen…

0

Grethe F

13 jan 2007 kl. 18:17

I dag den 13 Jan. hittade jag 2 liter trattkantareller utanför Hälsingborg i en liten skogsdunga i herlig solskin det var länge sedan solen var framme Grethe

0

Gula

13 jan 2007 kl. 18:21

Grattis Grethe!!! Jag som trodde att det stormade där nere…

0

Grethe F

13 jan 2007 kl. 19:25

Det stormade i nat och vi skall ha en än värra storm i nat och i morgon. i dag var der en frisk vind men det är inte kalt konstigt att gå ute flera timar och inte behöva alla extra kläder
Grethe

0

Gula

13 jan 2007 kl. 19:42

Ja dom lär ju ha högsta beredskap nu! Det påminner nog mera om höststormar än snöstormar….Konstigt väder!

0

Höstväder

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 16:30

Ja, på lördan 13/1 tog vintern slut - igen!

Nu är det nånslags höstväder…eller kanske kallas det “vårväder” efter nyår???

Vackert i alla fall, hård vind men inte så att man behöver hålla sig under tak.

Väldigt mycket stormfällt i alla fall.

Folk ute och röjer sina tomter överallt.

En turgubbe hade fått en jättegran bara nån halvmeter invid stugknuten…rana undret att inte fler olyckor hänt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone