Fr o m 10/10 t o m 26/12 2006 plockade jag litervis med trattkantareller flera gånger i veckan på Söderåsen (NV Skåne). 26/12 plockade jag 940 g, och sedan dess har jag gått i skogen nästan varje dag, men inte hittat en endaste en trattkantarell, trots att vädret i stort sett är oförändrat. Det är precis som om någon har tryckt på en knapp. Jag undrar vad det beror på.
har exakt samma erfarenhet som eleison, kan det vara så att det p g a frostknäpparna inte blir +4 i jorden även om termometern visar på +10?
vill minnas att det sagts på guiden att +4 är en gräns för tillväxt av svamp, och då gällde det i marken inte i luften?
Ja, på lördan 13/1 tog vintern slut - igen!
Nu är det nånslags höstväder…eller kanske kallas det “vårväder” efter nyår???
Vackert i alla fall, hård vind men inte så att man behöver hålla sig under tak.
Väldigt mycket stormfällt i alla fall.
Folk ute och röjer sina tomter överallt.
En turgubbe hade fått en jättegran bara nån halvmeter invid stugknuten…rana undret att inte fler olyckor hänt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.