0 1568 visningar

19 svar

Älgjakt - ingen svamp...

Tanja

14 okt 2004 kl. 11:00

Hej! Jag är så avundsjuk på er som fortfarande kan vara ute o plocka svamp! Här i mellersta Dalarna pågår älgjakten så att gå ut i skogen för att leta svamp är för riskabelt..!

0

Bo Reyer

14 okt 2004 kl. 13:44

Hej Tanja!
Det är älgjakt här i Sala också, men det skiter jag i. Jag klär mig i något färggladare kläder, gärna något plagg i rött eller orange.
Undvik vitt! Det finns ju en och annan vit älg.

0

Gamlazonen

14 okt 2004 kl. 15:22

Bra tips m färgglada kläder, någon som vet när skjutandet börjar i Sthlmstrakten?

0

Ann-Marie

14 okt 2004 kl. 15:40

När älgjakten börjar vet jag inte men i lördags jagade dom rådjur och hjort i Erstaviksskogen, Nacka. Jägarnas tips var att min knallgula jacka var bra och så kunde jag ju “nynna” lite ;)

0

Bo Reyer

14 okt 2004 kl. 15:58

Hej igen!
Efter att jag funderat lite mer över din frågeställning, vill jag nog vända på frågan. Svampjakt - ingen älg??? Mången jägare ser nog rött när de träffar på oss fanatiker, som inte har vett att hålla oss undan dessa veckor.
Men visst gäller väl allemansrätten även i älgjaktstider?

0

Tanja

14 okt 2004 kl. 16:05

Nej tyvärr - det är faktiskt så att lagen om jakträtt och även andra lagar står “högre” än allemansrätten! Visst kan man väl gå ut o ha nåt färggrannt på sig, men man blir absolut INTE populär bland jägarna… Tur att jag hann få så mycket svamp tidigare i höst ;-)

0

Jörgen

14 okt 2004 kl. 17:52

Jag måste bara utfärda en varning till de som tror sig vara säkra i färggranna käder!
Jag VET med 100% säkerhet (dock inte av egen erfarenhet), att det ofta inte endast är kaffe som dricks i jakttornen.
Jag jagar inte själv, men har bekanta som valt att gå ur sitt jaktlag p g a att till och med jaktledaren anlänt märkbart onykter och med spritluktande andedräkt på morgonen. Detta låter kanske som ett skämt, men alltför många jägare sitter faktiskt och värmer sig med starkvaror under frusna höstdagar.
Därför är det bara med dödslängtan, som man beger sig ut bland älgjägare, åtminstone här uppe i norrland. Nu hoppas jag att inte alla jägare tar åt sig, utan istället ser till att bli av med rötäggen.
/Jörgen

0

Helena

14 okt 2004 kl. 19:13

Älgjaketn började 11 oktober i hela södra Sverige. Sen är det väldigt olika hur läänge den pågår. Vissa småmarker har bara tre dagar.ANdra kan hålla på till in i januari. Men så fort de skjutit de älgar de tilldelats är jakten över.
Så finns det ju områden där de inte jagar alls. Jag har tur ooch haar en sån skog alldeles inpå mej.
Så kan man ju tycka att det ska vaar ömsesidigt hänsynstagande från både jägare och oss svampplockare. Men visst finns det griniga sura jägare som tror att de äger skogen

0

Annemarie Kjell

14 okt 2004 kl. 19:20

Nu måste jag bara svara alla er som har funderingar kring detta. Jag är själv inte bara svampplockare utan även jägare och har svårt att se problemet.Ta kontakt med markägaren och få namnet på jaktledaren ring upp honom/henne och hör var man tänker jaga den aktuella dagen, så vet både vi som jagar och du som plockar vad som är på gång. Vi måste ju kunna samsas. I övrigt så är färgstarka kläder alltid bra att ha på sig skogen om du skadar dig eller går vilse och behöver bli hittad. Så vill jag även svara Jörgen: Det är olagligt att vara onykter under jakt det skall omgående polisanmälas och det är förhoppningsvis lika självklart att man anmäler detta som att man anmäler vid misstänkt rattfylla.

0

Sidentass

15 okt 2004 kl. 10:46

Borde vara lika legitimt att ta en veckas ledigt för svampjakten..själv går jag lika gärna ut i skogen under jakttiden..o sjunger högt o ljudligt..”Älgarna demonstrerar..älgarna har fått nog..etc etc” så förhoppningsvis skrämmer jag iväg en och annan älg..o deras liv får fortsätta..:-O)

0

Janne S

15 okt 2004 kl. 13:32

Jag måste svara på Tanjas inlägg och meddela att hon har FEL. Allemansrätten i Sverige står över alla lagar och förordningar som har med jakt att göra. Men det spelar ingen roll. Alla människor har lika rätt att vistas i älgskogen och det står i allemansrätten att man skall ta hänsyn till naturen och alla som vistas där (inkl. jägare). Det betyder att jägaren också skall ta hänsyn till oss svampplockare!
Vi måste med andra ord samsas med hänsyn i våra skogar.

0

Annika Eriksson

16 okt 2004 kl. 08:34

Utöver färgglada kläder och koll med jaktledaren: här hemma brukar jägarna uppskatta om man går fram till dom på passet och frågar vart/vilket håll man gå och kan plocka. På köpet blir det trevliga svampsamtal om alla svampar de sett. De i sin tur meddelar sina kollegor på kommunicken typ ” röd jacka plockar svamp i södersluttningen, färdas i vit Golf”

0

Anders Jonsson

18 okt 2004 kl. 13:56

Jag förstår inte det här om att ta ledigt från plockandet en vecka, , , ?
Älgjakten håller ju på från september fram till jul i varje fall här i Västernorrland.
Och inte kan det väl vara så att skogen ska vara fredad från oss icke älgjagande bara för att jägarna inte ska skjuta oss???
Har man så dålig syn ska man nog inte vara på plats bakom en bössa.
det kan ju hända att barn leker i skogen, att en häst har slitit sig eller att nån är ute och orienteringstränar.
När jag tog jägarexamen fick jag lära mig att inte skjuta om det fanns den minsta tvekan.
Vidare tycker jag att det borde vara i jaktkretsarnas intresse att kanske ha en uppdaterad karta över vilka områden man jagar den dan, föslagsvis på väl valda platser för den som inte vill störa jakten.

0

Danne

18 okt 2004 kl. 17:42

Det borde inte behövas särskilda kläder, även om det känns tryggare. Alla jägare borde vara mycket måna om att alla människor i skog och mark känner sig trygga och kan lita till deras “yrkesskicklighet”. I dessa tider när jakten på många håll är ifrågasatt är ju detta extra viktigt. Och kan man inte se skillnad på älg och människa så borde man kanske göra något annat än att jaga - men det tröstar ju i och för sig inte den eventuellt skjutna svampplockaren.
Alltså - Jägare. Finns det någon som helst anledning för oss svampplockare att vara oroliga när vi går i skogen?

0

hasse

24 okt 2004 kl. 13:06

jag skiter fullständigt i om det är jaktsäsong!!
jag har rätten på min sida att få röra mig fritt i skog & mark. jag ser ingen skillnad på att skjuta en älg eller att skjuta en mäniska. mord som mord.  ut i skogen & rädda våra fyrbenta vänner!!

0

Jörgen Johansson

26 okt 2004 kl. 11:16

Hasse, du är patetisk…

0

hasse

26 okt 2004 kl. 17:14

den som inte ser älgen som en individ med känslor som vi, är patetisk !!

0

Annemarie Kjell

27 okt 2004 kl. 18:12

Hasse!
Patetisk eller inte. Jag är köttätare och föredrar att införskaffa mitt eget kött precis på samma sätt som jag odlar mina egna grönsaker och plockar min svamp. Närproducerat och kravmärkt är viktigt för mig. Sedan kan vi säkert ha en debatt om vilka känslor ett djur har, jag tror att det inte kan finnas ett lindrigare sätt för ett djur att avlivas på, en av ett välriktat och direkt dödande skott i skogen. Nu har vi kommit långt fån den ursprungliga frågan och jag hoppas att vi skall kunna respektera alla som har olika intressen i skogen vare sig man är älg, jägare eller svampplockare.

0

Bo E-son

27 okt 2004 kl. 18:54

Några tips i älgtider:
Välj skogsområden nära bebyggelse, där jagas det sällan.
Närhet till beteshagar med djur borde vara säker mark.
Klä dig inte i älgfärger, t ex mörk skinnjacka och ljusgrå byxor!
Har du bara svarta kläder, knyt en färgglad halsduk väl synlig om huvudet!
Undvik huvudbonader som kan förväxlas med öron eller horn!
Gör som Hasse, sjung för älgarna och jägarna, men var försiktig så att du ej närmar dig de läten som ibland kan höras från rådjuren i skogen!

0

Ludde

28 okt 2004 kl. 20:54

Snälla Tanja, har du inte bättre självförtroende än så, då kan jag förstå att du inte vågar ut. För liknar du en älg så mycket så skulle jag heller inte gå ut..Eller är det Helge som skriver….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone