Den här fladdermusen har ensam övervintrat i vår jordkällare.
Jag var så rädd att den skulle bli störd när jag tog bilderna av den.
Jag ville ha bild på ansiktet för det är delvis utseendet som gör att det går att artbestämma den, tyvärr blev det suddigt, jag hade fått legat på golvet om bilden skulle ha blivit bra!
Är det öronen som syns på bild 1 och två?
År 2001 gjordes inventering av fladdermöss i Västra Götaland, det var biologer från länstyrelsen som var ute i 15 socknar i regionen för att kartlägga fladdermusbeståndet.
I västra Götaland län finns 12 arter av fladdermöss och i Södra Råda fann inventerarna hela 7 arter. I Sverige finns totalt14 arter.
Här finns den sällsynta bredörad fladdermusen
Barbasteltella barbastellus, tack vare ultraljudsdetektorer förvandlas signalerna till hörbara
ljud.
Arterna sänder dessutom på olika frekvens och har har en egen signatur.
Vad är fladdermusen bra för?
De är en del av mångfalden, och dessutom håller de efter insekter runt våra hus, en nordisk fladdermus fångar upp till 7000 mygg per dygn.
Fladdermus Vilken art?
Ja, visst är det öronen.
I mitt sommarhus i sörmland har vi flera arter uppe på vinden och under förökningstiden kryper de mellan stockarna och ytterpanelen och det skrapar och piper. Den ena arten vi har är långörad fladdermus, vad de andra är, vet jag inte. Det är trevligt att ha dem men de skitar ner uppe på vinden och det lukat inte så gott där.
Jag tar upp den här tråden igen för att nu är det fler som är på forumet!
Finns det någon som är intresserad av fladdermöss?
Naturskyddsföreningen hos oss har en dektektor så man kan fastställa arter.
Det skulle vara roligt att gå ut en kväll i Juli-Aug och lyssna och titta på dem.
Är du intresserad?
Fladdermusen som jag fotade försvann ifrån jordkällaren i början på april lika spårlöst som den kommit dit.
Jag ser en och annan flyga om kvällarna nu.
i sovrummet en varm sommarnatt när föstret stod på glänt. Den cirkulerade under taket, runt, runt, runt….. O jag efter med en tröja i högsta hugg. Fan va yr i huvvet man blir efter en stund *snurr, snurr*
Fick till slut ner den på golvet med locket till tvättkorgen. Kastade över tröjan o förpassade flygmusen ut genom fönstret igen. O STÄNGDE!!
Det va förmodligen en nyss utflugen unge som inte hittade in igen. Utan tog första bästa hål i väggen.
De bor på vinden här o kryper in o ut genom en springa mellan väggen o taket.
En tidig morgon förra sommaren hittade jag den här lilla krabaten i min diskho. Trodde först det var ett visset löv, men upptäckte stax vad det var. Jag bar ut den och placerade den i skydd för sol och eventuella fiender under takutsprånget på vår vedbod. Passade på att ta ett par bilder innan han kröp in i en liten springa och gömde sig. Kanske någon kan artbestämma den?
Jag hade en liten fladdermus som jagade 15 m över mitt huvud kl 11.30, mitt i solskenet här idag. Jag studerade den i 4-5 minuter och traskade sedan vidare.
Enligt min gamla däggdjursbok verkar det bara vara bredörad fladdermus som är så dagaktiv. Står det kanske något annat i någon av era böcker?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.