0 1401 visningar

13 svar

Ovoli och Scopoli?

Maria

10 jan 2007 kl. 12:11

Någon som känner till vad dessa två italienska svampnamn blir på svenska?

0

Salasias

10 jan 2007 kl. 13:03

Jag vet inte alls vad de heter på svenska, men vetenskapligt hittar jag Scopoli:
http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Porpoloma+elytroides&btnG=Sök

Ovoli verkar vara helt enkelt “oval!?? För det ger träffar med både flugsvamp, Karljohan m. m.
http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Ovoli&btnG=Sök

Ett försök bara…

0

bo e

10 jan 2007 kl. 14:07

Var är forumets italienare?
har Franco M tagit långledigt?

Han vet säkert dessa namn.

0

Joachim Krumlinde

10 jan 2007 kl. 17:00

Ovoli är kejsarsvampen Amanita caesarea. Se t. ex.
http://www.ilsecoloxix.it/GliSpeciali_notizia.asp?IDNotizia=112901&IDCategoria=1160

Scopoli är namnet på en italiensk mykolog och botanist.

0

Maria

10 jan 2007 kl. 22:24

Tack, jag blev lite klokare i alla fall :)

0

Kejsarflugsvamp

Alf Pallin

11 jan 2007 kl. 18:25

Så här ser Kejsarflugsvampen ut fotad i saluhallen Budapest.

0

Kejsarflugsvamp

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 20:19

Den ser giftig ut. God?

0

Kejsarflugsvamp

Joachim Krumlinde

11 jan 2007 kl. 23:07

Kejsarsvampen är näst efter den vita tryffeln den mest eftertraktade matsvampen i åtminstone Europa. Den utgjorde de romerska kejsarnas älsklingsmåltid. Kejsare Claudius förgiftades och dog då hans hustru Agrippina bytte ut den mot lömsk flugsvamp. Enligt Suetonius.

0

Kejsarflugsvamp

Susanne E

12 jan 2007 kl. 07:51

Tack Joachim! Tänk om det hade funnits recept kvar på hur kejsarna fick den tillagad. ..Den ätliga vill säga.

Och Agrippina fick det väl inte så bra i alla fall vill jag minnas.

0

Kejsarflugsvamp

niklas

19 feb 2007 kl. 23:36

Angående recept. prova att äta den mycket tunt skivad och bara smaksatt med god olivolja, lite pressad citron och strimlad persilja. fantastiskt. hyvlar man sedan lite tryffel över är man i himlen. provade detta i italien i höstas.

0

Kejsarflugsvamp

Gula

20 feb 2007 kl. 10:21

Finns den att köpa här i Sverige?? Torkad ??

0

Kejsarflugsvamp

Birgitta

16 jun 2007 kl. 14:44

Ja! Nu har jag provat - just så som Niklas beskrev fast med parmesan och inte tryffel, det var verkligen en höjdare! Hittade den som förrätt föär 30 euro på en restaurang i Ventimiglia.

0

Göran H

16 jun 2007 kl. 18:34

Heter den Kejsarflugsvamp
eller Kejsarsvamp?

Usch, ser framför mig fortfarande
hur den gamla apan förgiftade
den intelligente och mänsklige Claudius, i ett i övrigt bedrövligt samhälle.

0

Italienaren

16 jun 2007 kl. 18:50

Den heter kejsarflugsvamp.

Då den är extremt eftersökt så går allt svamp åt lokalt där den plockas. Att den skulle nå Sverige i torkad form är därför inte alls troligt.

Kejsarflugsvampen bildar mykorrhiza tillsammans med äkta kastanj (ej hästkastanj). Dess nordgräns vad gäller utbredning överensstämmer med vindruvans, så den finns en bit upp i Tyskland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone