Tack för länken!
Det var ju lustigt, då den stolta fjällskivlingen hör till de arter jag aldrig sett hela exemplar av i levande livet.
Det är tydligen otur, eller så är det lite godtyckligt med landskapen.
Personligen skulle jag nog ha valt t ex. björksopp som Närkes vanligaste, men det är den förmodligen på många håll.
Visst förstår jag att det är skillnad mellan Skåne och Norrbotten i svampfloran, men säkert svårare att hitta rätt i mellansverige.
Kul idé i alla fall.
Jag fortsätter söka “min” landskapssvamp så får vi se när jag hittar den!
En annan aspekt är ju att den är stor, lätt att upptäcka och välkänd som läckerhet så vi är väl många som letar.
klas har också en bra länk
http://www.jaederfeldt.com/klas/bilder4.html
när det med landskapssvampar var aktuellt första gången (det var Pelle Holmberg som höll i det) ville han att vi skulle sända in förslag till honom vad vi ville ha trots att det fanns 4 svampklubbar i Södermanland svarade jag för alla KANTARELL, då gick luften ur alt, några år senare togs det upp igen, och då kunde vi inte välja kantarell för den hade blivit Sveriges svamp.
jag tycker det hela är larvigt
Jaha, det förklarar varför t ex. Värmland, som verkar ha bra förutsättningar, inte har kantarellen som landskapssvamp.
Vad är egentligen syftet med detta? Vill man uppmuntra nånslags “svampturism” kanske??
Lite väl mycket med både landskapssvampar och en nationell svamp…kunde väl lika gärna va röd flugsvamp, för den har jag läst nånstans är den mest avbildade svampen!
Landskaps fiskar/djur finns det med…http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsfisk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsdjur
Herregud hade ingen aning om att vi hade så många olika landskapssymboler…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Landskapssymboler
Ha, ha!
Tycker en närking!
Vad är en benlöja?
Borde det inte vara hjälmargös istället!
Hasselmusen förstår jag då den är lite intressant som relikt från högvärmetiden. Den finns i vissa trakter av Kilsbergssluttningen och det sägs att den inte går ner på nivåer som är lägre än havsytan vid den tid den spred sig i trakten.
Den kanske tror att det fortfarande är som det var då!
Kul tycker jag, som lite specialintresserad av historia och geografins historia med istider, forntida hav etc
klas håller med dig fullständigt. landskapssvamp vad är det för tönteri. såg att mitt hemlandsskap har något som kallas för koralltaggsvamp som sin svamp. aldrig hört om den men någon stjärna här kanske kan förklara vad den har med småland att göra ?
och lika tokigt verkar det vara med landskapsfisk, piggvar för gotland ! he he. jo jag vet att det finns piggvar ändå upp till sthlms skärgård. men östersjön är ju liksom inte där den fetaste piggvaren går.
Och jag som i alla år trott att kaprifol, makrill, knubbsäl o strandskata e mina landskaps symboler he he vad fel jag haft för jag bor ju på andra sidan älven…tänkte inte på det…o då blir det i stället Ljung, Lake??Trana och Trana det var ju fantasifullt he he…
kvidd finns ju i hela sverige samt ostkustens skärgårdar. så vad hade varit mer passande än om den varit stockholms stadsfisk ? där finns ju också folk från hela landet ! och skidd är ju en ypperlig agnfisk läste jag också. passar ju bra för alla politiker i riksdagen att agna sina krokar med !
han som uppfann svampsystematiken Elias Fries bodde som barn i småland (femsjö) när han en gång såg en koralltaggsvamp lär han sagt till sin mamma ungefär” när svampar kan vara så vackra vill jag ägna mitt liv åt dem” där har du förklaringen Per. håller me dej att det bör vara svampar som är vanliga i landskapet, eller också så ovanliga att dom bara finns i ett landskap
jo susanne, men jag vill INTE ha en svamp som väldigt få verkar ha sett som landskapssvamp för småland.
som smålänning kapar jag nu scharlakansröd vaxskivling, och den har jag plockat i småland, från västergötland, så kan dom få fotsvampen istället. passar ju bra då foten är från borås !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.