0 431 visningar

22 svar

Snö

Elisabeth Jansson

10 jan 2007 kl. 21:24

Hej!

Igår kväll natt blåste det så jag trodde rutorna i fönstret skulle gå sönder, ikväll har det spöregnat, och nu när jag tittar ut vräker snön ner.
Humöret går lika upp och ner som vädret.
Har ni inga fina svampbilder att titta på, som piggar upp eller andra färgklickar.

0

Tina Nordberg

10 jan 2007 kl. 23:02

Fin bild på Vårtbitaren.

0

Kristina i Lund

11 jan 2007 kl. 09:19

Ha, jag såg den inte först! Sitter den i en fuchsia? Är växten på första bilden nå´n slags klöver?

0

Elisabeth Jannson

11 jan 2007 kl. 09:43

Hej!

Den första bilden är på en klöverblomma med rosa blommor den har stått svalt och nästan utan vatten.
Vårtbitaren sitter i ett fusciaträd som står på altanen, tänk vad de kan hoppa långt.

0

Historia om Vårtbitaren

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 10:01

En gång när barnen var små o tältade på gården, hade de fått sällskap av en sådan stor grön skräckinjagande varalse.Den satt i taket i tältet o ungarna krävde att jag skulle mota ut den.
Jag sa till dem att är BARA att ta den i handen. Vilket jag gjorde. Men det gillade inte herr/fru Vårtbitare. Det gick genast till anfall o högg mig i det mjuka skinnet mellan tummen och pekfingret.Det heter ju alla ska få vara med…...

0

Gula

11 jan 2007 kl. 10:09

Oj vilken härlig “vårtis”!! Och ännu härligare Fuxia!! Sort???

0

Fuchsia

Elisabeth J

11 jan 2007 kl. 12:36

Hej Gula!

Jag vet inte vad sorten heter men den är väldigt lätt att stamma till träd cirka 10 år är fuchsian.

HÄr kommer lite bilder!!!

Stammad Fuchsia

0

Fuchsia

Gula

11 jan 2007 kl. 12:52

Ojojojoj!!! Vilken prakt!! HUR har du fått den att blomma så flitigt??? Ser precis ut som en som jag hade för några år sen, visste inte heller namnet då jag snott skottet utanför min bostad i Helsingfors. Hade både uppstammade och buskar men sen lämnade jag hela bunten ute över vintern… Om du klipper ner den på våren kan man kanske tigga sig till ett skott?? Jag har haft miljoner (??) fuchsior men då övervintringmöjligheterna är begränsade så har jag bara några kvar. En ganska ynklig “little beauty” (uppstammad) och några andra.
    VAD har du matat den med??? Otroligt maffig!!

0

Fuchsia

Kristina i Lund

11 jan 2007 kl. 13:03

Jag gillar dem också, men har ingen övervintringsmöjlighet. Jag brukar ta lite skott på hösten och ställa dem i en vas med vatten över vintern. Så planterar jag dem i såjord i februari, när ljuset återkommit. Senare planterar jag om dem i plantjord och när de vuxit lite toppar jag dem över 4:e bladparet, så att de grenar sig. På så vis har jag nästan gratis fuchsior varje år! ^_^

0

Bo E

11 jan 2007 kl. 16:42

Vårtbitaren är jag skyldig en ursäkt för för några år sedan trampade jag av misstag ihjäl en av hans släktingar!

Man trampar säkert massor av myror, spindlar och andra kryp sönder och samman varje gång man går i skogen, men detta stora kryp gav mig på ett egendomligt vis väldigt dåligt samvete och jag fick nästan lite ångest över hur klumpig jag varit!

0

Elisabeth

Lena M

11 jan 2007 kl. 16:49

det var en praktexemplar !
Jag har en på dryga halvmetern, en spretig sak som nu blommar med små blommar, vad skall jag göra med den? Har inte hjärta att klippa i den nu, maila mig hem och berätta om jag kan gå vidare och få fason på den.

0

Lena M

Gula

11 jan 2007 kl. 16:52

Du behöver inte klippa i den nu, vänta till mars när ljuset återvänder, då sätter den fart!

0

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 20:17

Här har det vräkt ner snö i ett par timmar och det är ca 0 grader.

0

Fuchsia

Elisabeth Jansson

11 jan 2007 kl. 23:25

Hej!

Jag hade så många stora fuchsior så jag gav bort dem för två år sedan, det är jobbigt att vinterförvara dem.
Man ska kunna gräva en grop och lägga löv och ev halm och övervintra dem, men nu har jag bara ett par stycken.

Jag ställer dem i ett söderfönster i slutet på januari och börjar att vattna och ge dem gödning, sedan när de börjat växa ser man vilka grenar som är döda, och de klipper jag bort, sedan kommer nya skott hela tiden.
Ju mer man toppar grenarna desto tätare blir blomman, men å andra sidan försenar man blommningen.

Ett år klippte jag ner den och planterade om den i jord, det trädet klarade sig inte.
Brukar därför fylla på med jord varteftersom och eventuellt plantera om den när den satt fart.

Det finns en bok som heter Lust och fägring av Karin Berglund Raben Prisam i den boken finns ett avsnitt om fuchsior av Kenneth Nilsson som har 250 olika sorter vid sin kolonistuga mitt i Stockholm.
Det är en bok för ögat och mycket beskrivningar av gamla kulturväxter rosor m.m
Låna den eller köp den om den finns att få tag på.

Det är klart att jag delar med mig av skott när det blir dags skicka adressen gula.

År 2006 var inget bra år för fuchsiorna det var för varmt, jag vattnar dem regelbundet, och ger dem blomsternäring varje vecka på sommaren. Bilderna är från 2005
Mvh Elisabeth

0

Fuchsia

Gula

12 jan 2007 kl. 00:11

Tack snälla, mejla mig på gula_l@hotmail.com så ger jag dig adressen!

0

Fuchsia

Gula

12 jan 2007 kl. 00:17

Men hallå! Det ska vara ett streck nere mellan gula och l i adressen! Det ramlade gula_l@hotmail.com

0

Fuchsia

Gula

12 jan 2007 kl. 00:20

Strecket vill inte…
Men det vill blåsa!! Och så har det börjat snöslaska , kommer att vara snorhalt i morgon på vägarna!!!!

0

Tina

13 jan 2007 kl. 09:28

Det var den snön det. Här har det regnat stora delar av natten. Och nu en vacker , solig morgon. En dag skapad för dotterns 20 års dag.Inköp, bakning, matlagning står på scheemat. Klart att hon ringt till mamma när det ska fixas.
Någon som känner igen sig?

0

Lena M

13 jan 2007 kl. 09:35

Och här har det kommit mera under natten, så nu är allt gömt under detta täcke. ( i Gästrikland )

0

Tina Nordberg

13 jan 2007 kl. 10:09

Vackert!

0

Fuchsia

Evus

13 jan 2007 kl. 15:55

Vilka härliga bilder!

Elisabeth, jag tror att din fuchsia kan vara “Göteborgskan”.

Jag har en vinterhärdig fuchsia i min trädgård, ( stammarna är tjocka som tummar). Jag har haft den ca 10 år och den blir över en meter i höjd och omkrets. man behandlar den som en ros. Täcker med löv på hösten och klipper ner den när björken får “musöron” på våren.
Bifogar bilder tagna 2002.

0

Fuchsia

Gula

13 jan 2007 kl. 16:04

Den är jätteläcker Evus!!! Var i landet befinner du dig??

0

Fuchsia

Evus

13 jan 2007 kl. 16:05

Hej Gula.
Jag bor i Södermanland, mellan Stockholm och Södertälje.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone