0 956 visningar

22 svar

Tickor i våningar

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 09:47

Vad är nu detta? På barklös gran.
Klibbticka?

0

Gula

11 jan 2007 kl. 10:05

Turning Torso?

0

klas jaederfeldt

11 jan 2007 kl. 11:32

ja

0

Hans v E

11 jan 2007 kl. 12:56

DET var en vacker bild. Kan inte få det till något annat än klibbticka med lite gulare översida än den vanliga orangea.

0

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 13:14

Tack.
Jag tycker åxå den är blek. Färgen stämmer, i alla fall på min skärm.
Skickar en ny bild. Är det en plattare varinat av samma art? Hur stora kan de bli denna är 38 cm bred?

Tack för hjälten.

0

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 13:19

Det skulle va en bild till.

0

fomitopsis pinicola

gunhild

11 jan 2007 kl. 13:40

dom är vackra klibbtickorna och porlagret blir bara större och större år från år i motsats till släktingen rosentickans som minskar varje år som ni ser på min andra bild

0

fomitopsis pinicola

Gula

11 jan 2007 kl. 16:16

Är rosentickan vanlig? Tror jag såg några härom dagen

0

fomitopsis pinicola

Bo E

11 jan 2007 kl. 16:28

Tack allihop tickkunniga!

Nu tror jag att jag lärt mig skilja på klibbticka och rosenticka!

Är lackticka lik dessa fast blankare?

0

Hans v E

11 jan 2007 kl. 17:49

Där har du typiska klibbtickor med rätt färg på kanten Tina!

Inom parentes tycker jag klibbticka är ett dåligt namn. Den är inte speciellt mycket klibbigare än andra tickor. Danskarna har ett bättre namn: Rödrandkjuke!

Det var en intressant iakttagelse du kom med Gunhild. Att rosentickans porlager minskar medan klibbtickans - som hör till samma släkte, Fomitopsis - ökar.

Rosentickan är en
sällsynt “urskogsindikator” om jag inte är fel underrättad, Gula.

Lacktickan är rödare färgad, inte bara i kanten och har en sidoställd, kort, brun fot. Den är tämligen sällsynt och förekommer på björk- och alstubbar (har jag för mig).

0

Gula

11 jan 2007 kl. 17:52

På vilka träd växer den(rosentickan)?? Jag har ju nästan urskog här bredvid vet jag! Rånäs

0

P.S.

Hans v E

11 jan 2007 kl. 17:53

Lacktickan är blankare också, ja. Den har en skorpa som glänser som om den vore lackerad. D.S.

0

På gran

Hans v E

11 jan 2007 kl. 17:55

.

0

Lackticka

Alf Pallin

11 jan 2007 kl. 17:57

Den härlacktickan fotade jag på väldigt murken granstubbe.

0

På gran

Gula

11 jan 2007 kl. 17:58

Tack Hans! Får gå på jakt när vädret tillåter!

0

På gran

Hans v E

11 jan 2007 kl. 18:07

Det stämmer. Jag var inte riktigt uppdaterad där. Lacktickan kan även “gå på” andra trädslag.

0

Lackticka rättelse

Alf Pallin

11 jan 2007 kl. 18:09

Ser att jag skrev fel, lacktickan på fotot växer på Björkstubbe

0

lackticka

gunhild

11 jan 2007 kl. 19:08

en sådan som på bilden har jag inte hittat, men jag har en torkad som hag fått i present, och Hans det om rosentickans minskande porlager läste jag om i klas bok och har själv sett att det stämmer

0

Lackticka

klas jaederfeldt

11 jan 2007 kl. 19:12

Hans om du läst tickboken som du fick, hade du vetat det om porer på rosenticka och klibbticka
Klibbticka har fått namnet för att om man eldar på hattskorpan blir det klibbigt ( om man dessutom försöker färga garn med den så klibbar allt ihop)

jag har sett lackticka på gran och al, säkert kan den växa på annat också.
skillnad mellan den och klibbticka är förutom färgen att du kan göra ett ordentligt märke med nageln i lacktickan

0

På gran

Hans v E

11 jan 2007 kl. 19:17

“Då tar jag tillbaks mitt senaste inlägg” OBS skämt!(efter Alfs rättelse)

0

rosenticka Gula

gunhild

11 jan 2007 kl. 19:18

rosentickan på min bild växer på en brandskadad gammal lada timrad av gran

0

Lackticka

Hans v E

11 jan 2007 kl. 19:28

Men Klas och andra, håll med om att rödrandsticka är ett bättre namn. Hur ofta eldar man hattytan på en klibbticka?

Man kan väl inte läsa alla svampböcker från pärm till pärm. Det gjorde jag bara med mina 7 första.

Det där att rosentickan växer på byggvirke har jag hört förr. Nyligen, här på svampguiden. Det kanske var din?

0

Lackticka

Hans v E

11 jan 2007 kl. 20:45

Förlåt, rödrandkjuke är nog norska och ingenting annat!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone