Där har du typiska klibbtickor med rätt färg på kanten Tina!
Inom parentes tycker jag klibbticka är ett dåligt namn. Den är inte speciellt mycket klibbigare än andra tickor. Danskarna har ett bättre namn: Rödrandkjuke!
Det var en intressant iakttagelse du kom med Gunhild. Att rosentickans porlager minskar medan klibbtickans - som hör till samma släkte, Fomitopsis - ökar.
Rosentickan är en
sällsynt “urskogsindikator” om jag inte är fel underrättad, Gula.
Lacktickan är rödare färgad, inte bara i kanten och har en sidoställd, kort, brun fot. Den är tämligen sällsynt och förekommer på björk- och alstubbar (har jag för mig).
Hans om du läst tickboken som du fick, hade du vetat det om porer på rosenticka och klibbticka
Klibbticka har fått namnet för att om man eldar på hattskorpan blir det klibbigt ( om man dessutom försöker färga garn med den så klibbar allt ihop)
jag har sett lackticka på gran och al, säkert kan den växa på annat också.
skillnad mellan den och klibbticka är förutom färgen att du kan göra ett ordentligt märke med nageln i lacktickan
Men Klas och andra, håll med om att rödrandsticka är ett bättre namn. Hur ofta eldar man hattytan på en klibbticka?
Man kan väl inte läsa alla svampböcker från pärm till pärm. Det gjorde jag bara med mina 7 första.
Det där att rosentickan växer på byggvirke har jag hört förr. Nyligen, här på svampguiden. Det kanske var din?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.