Du verkar bo i Danmark. Stämmer detta? Då kan du kanske hjälpa mig med en liten fundering. Är det sant att man på Jylland äter varm tranbärssylt till stekt rödspätta?
Detta bär är det mest underskattade i vår natur, nästan ingen känner längre till detta välsmakande bär.
Ha det bra!
nej, tranbärssylt till rödspätta tror jag inte är någon tradition i danmark. däremot lingonsylt till rödspätta har jag fått någonstans och även gjort hemma några gånger och det sär supergott tillsammans med smältsmör och kokt potatis.
skulle tro att tranbär är mycket vanligare och mer uppskattat i anglosachiska länder. färska tranbär från usa finns alltid att få i välsorterade matbutiker i danmark och i england finns tranbärsjuice överallt, plus att tranbärsjuice är perfekt att blanda med vodka !! så så okänt är det inte med tranbär och de förefaller också riktigt nyttiga !
O jag blandar alltid i hop Tranbär o Åkerbär:(
Har som favorit Åkerbärslikör som inte längre går att få tagi på systemet:( Hade tur att en kompis var i Finland så jag hen en liten liten skvätt kvar av Åkerbärslikören som jag fick förra julen:)
Dom saluför den inte längre på systembolaget o den går inte heller att beställa vilket e gör trist tycker jag…kollade detta förra året ...
Nu har jag googlat och blev inte så värst mycket klokare.
länk
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/vacci/vaccoxy3.jpg
svårt att få nån klar uppfattning om hur man identifierar det tycker jag.
Hur är det med åkerbäret?
Är lite intresserad av ätliga bär i skogen och framför allt om de är nyttiga!
Jag har presis läst er länk om tranbär och jag tycker de är överreklamerade, smakar som lingon enligt min mening, men de skall ju som Tina säger ha en medcinsk effekt.
Åkerbär är vanligast norrut, mycket goda och hjortronen finns väl också mest i mellersta Sverge och i norr.
Då har ni i södra delen av landet istället slån- och björnbär som inte finns här i Gästrikland , för att inte tala om flädern som växer vilt bara man kommer neröver Närke och i Skåne såg jag dessa buskar överallt. Så alla har sina ” smultronställen ” !
Det gör ju ingenting att du blandar ihop dem Bo. Alla det tre bären är ju ätliga. Om du nu håller dig till dem ;)
Min far plockar mycket tranbär när han är i Härjedalen. Här i Dalarna är det sämre att hitta, fast det går nog. Hjortron finns det däremot mycket av - om inte frosten tar blommorna.
Hallon och smultron äter jag naturligtvis oxå i skogen, liksom blåbär och lingon.
Sen är det slut med kunskaperna och jag tror mig veta förklaringen!
De ovannämnda bären är jag uppväxt med, men mina föräldrar hade en egendomlig rädsla för giftiga bär!
Märkligt nog lät de mig äta pluggskivling men skulle aldrig ha accepterat ett okänt bär!
Vet nån vad det finns för livsfarliga bär i den svenska naturen?
Tack Gula o Tina!
Inte många av dedär är väl förväxlingsbara med slånbär typ…
Är tibast den som blommar med gula blommor på bar kvist?
Inte mycket av detta som växer vilt i skogen heller, det låter ju mer som trädgårdsväxter eller…?
Besksöta var ny för mig.
Vad är det?
Det här är besksöta
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/solan/soladul.html
Men varför måste man vara snabb med hasselnötterna Gula?
Här kan du läsa om Besksötan.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/solan/soladul.html
min far som kom från Estland var en “fena på” tranbär. Innan frysens tid kunde man förvara dom svalt i vatten över vintern, annars går dom att frysa som dom är. Min erfarenhet är att de “nordiska” tranbären skiljer sig väsentligt från dessa kanadensiska “Cranberries” man kan köpa året runt. Dessa är större och mjöligare än våra som är mindre och mer “ettriga” i smaken. Den medicinska effekten beror på askorbinsyran som sänker urinens pH och det gillar inte blåskatarrsbacillerna. Min gamla mor dricker apelsinjuice profylaktiskt just mot blåskatarr.
Gjorde man som med “vattenlingon”, som ju är ett gammalt sätt att förvara lingon på?
Det med apelsinjuice har jag hört förut, men inte riktigt trott på (eller behövt prova). Men då är det kanske beprövat av många och fungerar. Arikverar bland “bra-att-ha-kunskap”!
Jag måste medge att jag är överväldigad över läsarnas kunskaper om detta, som jag trodde var ett helt bortglömt bär. Nyss dök en annan tanke upp i mitt smått förkrympta huvud. När jag kokar min sylt använder jag alltid en lite större träslev, vilken blir allt rödare varje höst. Borde man inte använda dessa bär till att färga garn???
Det är ju jättebra Morgan! Häromkring (Norrtälje närmast) har jag inte sett dom i dom större affärerna. Inne i Stockholm finns det säkert!
Nu ska jag laga fläskkotlett i bit från den “tinade” kylen med dito Tortelloni…så om jag inte är aktiv på några dagar så vet ni vad som hänt… ;-)
Kul Per d, rodnar lite…Eftersom den här tråden tappat sitt ursprung så fortsätter jag med ekorrar. Piff och Puff slängde ju in en massa opoppade majskorn i den öppna spisen och vips fylldes rummet av popcorn. Har alltid velat testa och efter en flaska vin eller två provade vi hemma. Inte ett enda pop-corn kom ur elden. Kan någon förklara detta?
jag hörde en makaber grej om popkorn av en jobbarkompis, han sa ” tänk om man visste exakt när man skulle dö och att man skulle kremeras, och strax innan man dog svalde man 2 burkar popkorn, fan va det skulle poppa i ungnen”
från naturvårdsverkets sida “Ålderdomlig lag
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: “Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan.”
Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda
åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare bero-ende av bast och kåda.”
på ett annat ställe säger naturvårdsverket att lagen är lite annorlunda och att man skall använda sunt förnuft.
är helt säker på att det med hasselnötter inte får plockas är en relik från gamla tider.
vem skulle få för sig att lagföra en hasselnötsplockare ??
Ja så har jag ju också trott men det finns nån gammal lag, unken skulle jag kalla den, där det står om vilt och fåglar och jag kommer inte ihåg vilka det var men det finns alltså djur som ska “tillfalla kronan”. Vet inte om det tillämpas men….
Du har allemansrätt på vår tomt, Susanne!!
Men jag undrar verkligen över den gamla lagen, månne man kan söka nånstans på Lagar?? Eller om nån på forumet vet, här finns ju jägare och friluftsmänniskor…. men ingen orkar väl läsa så här långt i den här tråden…..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.