0 335 visningar

12 svar

Små, små............

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 14:36

De här var inte lätta att fota med mina kunskaper. De största är bara några mm. De växte på gammal granslana.
På andra bilden syns dåligt en liten rosa gestalt.Ser ut som en liten blomma med förstoringsglas.
Kan någon trots dåliga bilder känna igen dem?

0

klas jaederfeldt

11 jan 2007 kl. 14:45

de svampar du plåtat hör till gelesvamparna , vet inte vilken art, men den bör gå att hitta i släkter Ditiola, Heterotextus eller Dacrymyces

0

Tina Nordberg

11 jan 2007 kl. 16:26

det var inte lätt. Hittar nada.
Hjälp (räcker upp handen).

0

Tina Nordberg

12 jan 2007 kl. 11:50

Kan man få lite hjälp.

0

Irene A

12 jan 2007 kl. 12:17

Jag funderar på om de gulaktiga sakerna skulle kunna vara slungboll, Sphaerobolus stellatus:
http://217.127.156.146/floresdealmeria/setas/imagepages/image196.html

Den rosa kan jag knappt urskilja, har ingen aning om vad det kan vara.

0

Tina Nordberg

12 jan 2007 kl. 12:29

Kan de se ut så i ett tidigt stadium?

0

Irene A

12 jan 2007 kl. 12:49

Ifall det är slungboll du har där, så är de i lite olika stadier. Jag tyckte att det fanns några fruktkroppar som såg ut så här:
http://www.hiddenforest.co.nz/fungi/family/sphaerobolaceae/sphae01.htm
Det är i så fall ett sent stadium, när den redan har slungat ut sin peridiol (ett litet “frö” fyllt med sporer).
Slungbollens fruktkroppar är bara ca 2 mm.

Men jag kan ha sett alldeles fel, bilden är ju inte så skarp.

0

Tina Nordberg Orsta Kolsva

12 jan 2007 kl. 12:57

Syns det bättra på den här bilden?

Har inte sett några bollar inte ens med förstoringaglas.
Jag har dem hemma på balkongen som de satt på kvisten.

0

Hans v E

12 jan 2007 kl. 12:57

Det är rotplätt, Ditiola radicata. Inte slungboll.
Rotplätt som förr hette knappsvamp går på torr tallved så din slana borde inte kunna vara av gran.

0

Tina Nordberg

12 jan 2007 kl. 13:08

De kan tydligen variera mycket, både i färg o form. Den bild jag hittade på rotplätt visade runda gula svampar. Mycket olika mina.
Har svårt att hålla med.Dumt att strida mot bättre vetande.

0

Hans v E

12 jan 2007 kl. 13:14

Jag har själv haft rotplätt på mitt verandastaket av furu. Det är som sagt en gelesvamp. Alltså släkt med krös. Slungbollen är en buksvamp, en gasteromycet. Alltså släkt med röksvampar.

0

Tina Nordberg

12 jan 2007 kl. 13:21

Ok. då är det alltså samma som den här då.(Se bild). Inte undra på att man får problem.Hu för de som inte har Guiden att vända sig till.Tagit bild från Svenska svampar.

0

Nytt på samma kvist

Tina Nordberg

15 jan 2007 kl. 13:18

PÅ ett annat ställe på samma kvist hittade jag denna tickliknande svamp, (bild 1).Den är 3 cm lång, I ena enden på den finns ett tiotal “bollar”.(bild 2)De syns bara med förstorningsglas.
Vad är nu detta?
Irene skrev om Slungbollar, men det här liknar inte bilden som hänvisades till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone