För några år sedan blev jag magsjuk efter att ha ätit trattkantarellsoppa (kräkning, diarre, svimningskänslor 1 timme efter middagen). En bekant har oxå drabbats av samma sak. Jag tror inte på trattisar som orsak, men möjligen någon annan oansenlig svamp som kan slinka med om man inte är uppmärksam vid plockningen. Undrar om det finns någon mer som råkat ut för samma sak?
Trattkantareller - ja, svamp över huvud taget - är hårdsmält föda. Det räcker att magen inte är riktigt i form någon dag, för att få besvär av att äta svamp. Jag tror att dessa besvär lika väl kan bero på trattkantarellerna som någonting annat.
Spindelskivlingar, i synnerhet de giftiga arterna, är alltför olika trattisar för att bara “slinka med” enligt min mening, och de skulle inte heller ge de beskrivna symptomen.
För en nybörjarplockare finns det möjligtvis ett par förväxlingsarter:
Slemmurkling (innehåller gyromitrin, samma gift som stenmurklan), som är mycket lik små outvecklade exemplar av trattisar, och små exemplar av frostvaxing, som i stort sett kan ha samma färger som trattkantarell. Den sistnämnda har en rätt kraftigt laxerande effekt, som man säkert kan råka ut för att få diarre och illamående av.
Jag har funderat över alla de obestämbara bruna små svampar som växer samtidigt med trattisarna, och som min svampbok (Ryman o Holmåsen) inte säger något om giftighet eller ej (ex. navlingar, nagelskivlingar, hättor och skrävlingar och allt vad dom heter) - vet man verkligen ingen av dessa är riktigt giftig? Det är ju lätt att ta ett eller annat felaktigt exemplar i det allmänna rafset när man plockar “100 kg” trattisar
Nej, alla små svampar är helt enkelt inte kända, och kan därför inte anses ofarliga heller. Det är bl.a. därför som ett av de allmänna råden till svampplockare är att inte plocka svampar som har en hattdiameter under ca 3 cm. Dessutom vet man att många av de små svamparna ÄR giftiga, bl.a. en del trattskivlingar, fjällskivlingar och trådingar. Så det lönar sig att vara extra försiktig när man plockar sina trattisar och inte rafsar ihop hela nävar åt gången - för att inte tala om hur mycket enklare det blir att ta hand om skörden när man kommer hem med den..
Tackför ditt svar, det var det jag ville få bekräftat. När jag ringde giftinformationscentralen och frågade samma sak sa man att det finns inga giftiga svampar som ej är kända - något som verkar helt otroligt.
För övrigt var trattkantarellerna inte plockade av mej. Jag äter numera bara svamp som jag själv, eller någon jag litar på till 100% har plockat
Jag har under de senaste 25 åren plockat svamp åt det lite mer maniska hållet :-) och jag måste faktiskt hålla upp ett litet varningens finger för just trattkantarellplockning och giftspindelskivlingen. Ofta är det så att man förrensar trattisar i skogen och gör en mindre koll när man kommer hem, jag har fått med mig giftspindelskivling två ggr på detta sätt… Vill bara göra er uppmärksam på att erfarenhet inte alltid är den avgörande faktorn för att få med sig rätt svamp hem…
Så glöm inte att kolla igenom svampen en extra gång, även om ni tycker att ni är experter på just trattisar.
Andreas, du har så rätt. Det är inte bara erfarenhet som har betydelse - god syn är också viktigt. Jag vet ett fall där en man som börjat se lite illa, plockade tuvnagelskivling istället för trattisar; den soppan blev inte god…
Om du har plockat svamp i 25 år, och av misstag får med giftspindlingar hem, tror jag att det är dags för dig att gå till optikern :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.