Jag försöker summera svampåret 2006 och vilka nya svampar jag lärt mig.Första stora upplevelsen var när jag hittade scharlakansröd vårskål vid älven. Den andra glädjen när jag fick se lukta och fota doftticka i Vuollerim.
Tredje gången var det busksvampen och fjärde överraskningen var när Irene talade om att vad jag hittat på en stubbe på stugtomten skulle bli en trådticka.
Den femte en ticka skickade jag en bit av till Klas som bekräftade att det var en rökticka samtidigt som han bekräftade att jag hittat sockerkrös på tall. Tänk vad jag lärt mig detta år!
Berätta gärna vilka nya ni själva upptäckt.
Mina nya mykologiska bekantskaper
2006:
Fagerspindling
Trattskivlingen Clitocybe foetens (inget svenskt namn då det antagligen är första kända fyndet i Sverige)
Rostfjällskivling
Svartprickig lerskivling
Musslingen Crepidotus sphaerosporus
Blekrödling
Skålsvamparna Velutarina rufoolivacea, Pyrenopeziza rubi,
Mollisia melaleuca och Saccobolus depauperatus
Kärnsvamparna Mjöldryga (fruktkroppar) och Hypocopra chionopsis
Vad som har varit nytt för mig denna period handlar om oätliga svampar, förutom de giftiga förstås. De har jag inte brytt mig så mycket om förut.Nytt att äta:Rökslöjskivling***, Vinterskivling.För övrigt har jag nog pluggat in ett trettiotal svampar, många av dessa är tickor.
Nu har jag kanske några 1000 kvar.
Jag bor strax utanför Umeå vid älven. 2006 gick jag en 5p kurs, svampekologi och naturvård, en distansutb, vid Umeå universitet. Den avslutande delen hade vi i Vuollerim hos Mats Karström, han med Steget före.
Jag har alltid min digitalkamera i fickan när jag är ute i naturen, man kan hitta spännande motiv på dom mest skilda ställen.
Grattis till dig som bor i norrland, skulle gärna tänka mig att flytta uppåt! Är född i Värmland med dalmasar som föräldrar och är gift med en Hallänning - men vi skulle kunna tänka oss att flytta uppåt landet.Jag har en bror i Timrå så vi har vägarna uppåt ibland och trivs jättegott där.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.