0 810 visningar

11 svar

Violmussling ?

Tina Nordberg

12 jan 2007 kl. 12:41

Har jag rätt eller…....?
Växte på tall.
Hittade mycket i skogen i tisdags.
Sista chansen?

0

Hans v E

12 jan 2007 kl. 12:45

Ja, har den lameller så.

0

Violtagging

Irene A

12 jan 2007 kl. 12:55

Troligen inte violmussling. Den ser taggig ut, och när den växer på tall, så det är mest sannolikt violtagging, Trichaptum fuscoviolaceum.

0

Violtagging

klas jaederfeldt

12 jan 2007 kl. 13:10

jag anser det mindre troligt att det skulle vara T. fuscoviolaceum, jag upplever den som ganska sällsynt, när den kommer så har den runda taggar, violtickan går gärna på tall den med, eftersom de ser lika ut innuti anser jag att det är samma art i olika former, (inkl violnussling), kanske någon av de stora tar itu med det komplexet snart

0

ny bild Tina?

gunhild

12 jan 2007 kl. 13:17

kan du ta en närbild av undersidan på dessa lila, skulle vara kul att se. violmussling, violticka eller violtagging alla ser rätt lika ut ovanifrån….

0

ticka, tagging, mussling

Irene A

13 jan 2007 kl. 17:23

Tina, de svar du har fått här kanske är lite kryptiska. Jag ska försöka reda ut detta så gott jag kan.
Hittills är tre Trichaptum-arter kända från Sverige. Bifogar bilder som tyvärr inte är så bra:

violticka (T. abietinum), med mer eller mindre runda porer och mycket vanlig på gran (förekommer även sällsynt på tall - påstås också ha hittats på lövved)

violtagging (T. fuscoviolaceum), med taggar på undersidan - längs hattkanten ofta formade som ribbor eller skivor, växer i första hand på tall. Precis som Klas, upplever jag den också som relativt sällsynt (är själv bara säker på att ha sett den på Gotland, men där är den i gengäld ganska vanlig).

violmussling (T. laricinum), en art med tydliga skivor som växer på gran (sällan tall), helst i urskogsliknande miljö. Den är sällsynt och utbredningen är nordlig.

Från bl.a. Finland och Baltikum är en fjärde art känd, som också borde finnas hos oss, “lövviolticka”, T. biforme. Den växer på många slags lövved, bl.a. asp och björk, och påminner om violticka, först med kantiga porer, sedan mer eller mindre taggig på undersidan. Hos oss kan den mycket väl vara förbisedd och avfärdad som en vanlig violticka.

0

ticka, tagging, mussling

Irene A

13 jan 2007 kl. 17:37

Här är en suddig bild av violticka(?) som växte på gråal..

0

ticka, tagging, mussling

Tony S

14 jan 2007 kl. 00:49

Hittade idag alla de nämnda arterna i skogen hemmavid.
Bilderna på violticka blev suddiga, så de slipper ni se.
Men några blev hyfsade på de andra.

Bild 1 och 2. Violtagging på högstubbe av tall.

Bild 3. Tolkar denna som violmussling, då man ser skivbildning. Dock osäkert, jag kan tänka mig att gamla ex av violticka kan uppvisa mönster i porytan.
Växte på en granlåga. Stora fruktkroppar, som störst ~7cm breda.

0

ticka, tagging, mussling

gunhild

14 jan 2007 kl. 09:34

detta är ju intressant, nu ska jag vara uppmärksam på undersidorna av dessa violsorter
så här såg mina violmusslingar ut som jag hittade i december, nordliga.

0

Violticka .

Alf Pallin

14 jan 2007 kl. 12:56

Så här ser min violticka ut, växer på gran.

0

ticka, tagging, mussling

Irene A

14 jan 2007 kl. 14:03

Jätteintressant att se variationen på violtickorna! Den som finns på Alfs bild är ju rätt så lik den jag hade på gråal. Den blev en gång i tiden bestämd till violtagging av någon som hade mer erfarenhet av tickor än jag (för nästan 20 år sen), men idag tror jag inte på den artbestämningen.

På Tonys tredje bild finns en egendomlig variant. Violmusslingen är inte känd söder om Dalarna, och hatten verkar inte heller få den typiska rundade formen som violmusslingen brukar ha. Sådana exemplar borde nog samlas in för framtida forskning på släktet…

Tonys två första bilder tycker jag utan tvekan föreställer violtagging.
Ett problem med dessa tre arter på barrved, är att de inte går att skilja åt mikroskopiskt, så de artbestämningar och rapporter som har gjorts, har bara baserats på utseendet.

Jag har letat på webben och försökt hitta nya rön med undersökningar av violtickornas DNA.
Jag begriper inte mycket av det som skrivs om sekvenseringar och ribosomalt RNA etc, men har förstått så mycket att just violtickan, Trichaptum abietinum, är mycket variabel; att violtaggingen har utvecklats ur den arten och eventuellt har det i samband med den utvecklingen uppstått hybrider med violtickan - en av hypoteserna till att den kan variera så mycket.

En helt annan art på gran som kan förväxlas med resupinata former av violticka, är Skeletocutis lilacina (hittad i Finland och Norge och borde finnas här också). Klas har tagit med den i Tickboken. Håll ögonen öppna, så kanske vi snart gör det första fyndet av den för Sverige!

0

ticka, tagging, mussling

Tony S

15 jan 2007 kl. 08:33

Ja, Alfs bild ser ut som en typisk violticka.

Violtaggingen jag hittade var faktiskt mitt första fynd av arten, så den är nog inte så särskilt vanlig. Alla hattarna var små, men samtliga hade ändå tydliga taggar.

De jag trodde var violmussling, är kanske bara äldre ex av violticka, eller möjligen någon hybrid. Jag kände inte till att utbredningen var såpass nordlig för violmussling. Tack för infon Irene.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone