0 665 visningar

40 svar

provat goliatmusseron

per d

13 jan 2007 kl. 09:44

i går fick jag så provat goliatmusseron för första gången efter leverans från helena a.
och vilken upplevelse ! kantareller, murklor, tryffel och karl johan släng er i väggen !
blötla den några timmar i ganska lite vatten. hällde av den och stekte sen i enbart smör utan andra kryddor, och vilken smakupplevelse !!! den kändes långt in i hjärnans smakcentra !!
blötkläggningsvattnet användes så till att krydda upp vattnet till tagliatellan med.
om ett antal svenska stjärnkokkar fick upp ögonen för denna delikatess så borde det finnas en otrolig marknad även i sverige för denna läckerhet som jag tycker slår allt i svampväg.
och tänk, den behövde inga kryddor överhuvudtaget, kantarell smakar ju inte mycket utan salt och peppar.

0

Tina Nordberg

13 jan 2007 kl. 10:14

Detta blir min önskan till kommande höst.Om de nu finns mina trakter.Grattis till din upplevelse.

0

per d

13 jan 2007 kl. 11:56

jo tack tina, så har du verkligen något att se framemot. men varför inte prova att skaffa lite torkad redan nu ?
vore för övrigt kul att höra vad andra som smakat goliatmusseron tycker och hur ni tillagar den och vad ni äter till den.
själv fick jag ett stekt andbröst marinerat i kycklingmarinad från singapore och tagliatella till svampen.

0

Gula

13 jan 2007 kl. 12:04

Det låter lyxigt, Per! Å andra sidan är det ju en lyxig svamp så tillbehören måste vara därefter! Har aldrig smakat den, måste kanske sticka mig in på NK (var det inte där den fanns?) nästa gång jag är i stan.
  Låter ju lite ambitiöst : ska bara sticka mig in på NK och handla goliatmusseron… :-) 
  Hoppas det inte går som med kastanjerna….

0

recept

gunhild

13 jan 2007 kl. 12:16

jag förstår din glädje per I den här länken finns lite recept, http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Niclas/goliat2.html recept

0

Morgan

13 jan 2007 kl. 14:34

Jag vill oxå prova Goliatmusseron.
Nån som vill sälja en liten påse torkad?

0

cicki T Belgien

13 jan 2007 kl. 14:38

jag oxå!

0

Morgan o Cicki T

Helena A

13 jan 2007 kl. 15:51

Jag har två små påsar över med
Goliatmusseron (sen är det slut)
Maila mej vargkramare@hotmail.com

0

Helena A

Morgan

13 jan 2007 kl. 16:20

Wieeeeeeeeeeeee!! =)

0

Jag har också...

Salasias

13 jan 2007 kl. 23:31

...gamat till mig två påsar av Helena A… jag skäms. Men jag råkade väl vara ute i tid…
Jag har ätit en halv påse, och gjorde mild gräddsås med bara några droppar kalvbuljong. Gudomligt gott!
Men nu ska jag prova PerDs recept med bara smör.
Men aldrig i livet att jag skulle göra recpetet i länken ovan: ingefära, vitlök och chili till Goliatmusseron??? Det låter som ketchup på rysk kaviar….

0

Jag har också...

Affe Nv Skåne

14 jan 2007 kl. 00:11

Hmmmm….
Någon annan som kanske har ett smakprov till mej med???

Hade varit fantastiskt kul att prova.

0

Fia

14 jan 2007 kl. 09:35

Fler receptförslag för goliaten. Hittade dem hos Allt om mat, tydligen så de gör i Japan.

http://www.alltommat.se/fragor_svar/fragor_svar/vad_ar_det/

0

Jag har också...salasias

per d

14 jan 2007 kl. 13:57

läste någonstans i en länk som jag fann på google att man inte skulle ha riddarmusseron tillsammans med grädde då svampen innehåller ett enzym som gör att grädden “skär” sig. hittar tyvärr inte länken nu, men det gick tydligen bra med din gräddsås ?

0

Jag har också...salasias

per d

14 jan 2007 kl. 14:17

så hittade jag länken om grädde och goliatmusseron
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=20446&a=681459

0

Jag har också...salasias

Salasias

14 jan 2007 kl. 14:21

Ja inte skar sig min sås inte….
Kanske en skröna, per?

Men nu har jag blötlagd som ska stekas i bara smör ikväll….

0

Jag har också...salasias

per d

14 jan 2007 kl. 14:35

jo det kan vara en skröna, men det var ju kunskapskanalen det kom i från…. tänk om vi inte fått äkta goliatmusseron utan ett substitut…...ss. men såg att grythyttan hade ett recept med grädde eller något liknande. kör också en vända i bara smör ikväll till ankbröst och tagliatella men har 1/3 del kvar som jag provar i grädde senare i veckan.

0

Jag vill också...

Trumpelisa

15 jan 2007 kl. 08:28

prova goliatmusseron. Eftersom de generösa svampplockarna redan givit bort sina skördar blir det väl till att försöka köpa. Någon som vet var?

0

Jag vill också...

Karin

15 jan 2007 kl. 10:12

Det har skrivits i nåt tidigare inlägg att det går att köpa på NK. Men även i Västerås och Uppsala ska den finnas har jag sett i nåt inlägg. Sök på forumet efter goliat så dyker de inläggen upp.

0

Karin

Trumpelisa

15 jan 2007 kl. 12:12

Tack Karin.

0

Jag vill också...

Gula

15 jan 2007 kl. 17:27

....prova… men ännu har jag inte fått tag på den. Stekte i stället trekantiga köttbullar till middag…och VARFÖR blir dom alltid kantiga?? Hur jag än gör så ser dom ut som kuber eller trekanter! HUR får man dom runda och fina????

0

Jag vill också...

Helena A

15 jan 2007 kl. 18:11

jag har haft kontakt med min kompis med goliat under dagen.
Tänkte att hon kanske hade till er som vill ha.
Men tyvärr….....
Det fanns nästan ingen goliat i Åre i höstas.

0

Magnus

15 jan 2007 kl. 18:17

Jag vet att butiken “Cajsa Warg” på Söder i Stockholm brukar sälja torkad goliatmusseron.

0

köpa goliatmusseron

gunhild

15 jan 2007 kl. 18:25

kolla med svamp i norr dom kanske vet var det finns att köpa på nära håll.http://www.svampinorr.se/index.htm
2006 vaju inget höjdarår för goliatmusseroner så våra förråd är ganska begränsade hoppas på ett bättre 2007, då är ni välkomna upp och plocka själva

0

runda köttbullar, Gula

cicki T Belgien

15 jan 2007 kl. 18:28

Tips 1: enklast, men inte godast, köp dom färdiga ;)
Tips 2: rulla dom som vanligt och kör in dom i ugnen istället och “rulla runt” var 5:e minut.

0

runda köttbullar, Gula

Gula

15 jan 2007 kl. 18:33

USCH för köpta bullar!!! Kan inte med dom! Men i ugnen går det ju…kanske blir det bra om man penslar eller sprayar dom med olja eller smält smör?! Rulla var 5:e minut orkar jag inte….
    Tack cicki!

0

runda köttbullar, Gula

Morgan

15 jan 2007 kl. 18:35

Mitt tips när du fått Köttbullarna runda och fina: Ha en kastrull med kokande vatten på, i med köttbullarna och koka dem en stund.
Efter det kan de stekas och behåller sin runda fina form, de håller även ihop bättre.

0

runda köttbullar, Gula

cicki T Belgien

15 jan 2007 kl. 18:35

håller med köpta bullar USCH! Men testa i ugnen, det funkar!

0

runda köttbullar, Gula

Gula

15 jan 2007 kl. 18:39

Tack Morgan, det tål att prövas! Speciellt om man ska “bjuda”!

0

PS.

Gula

15 jan 2007 kl. 18:40

Det blir väldigt goda köttbullar om man blandar riktigt finhackad svamp med i smeten!!

0

PS.

cicki T Belgien

15 jan 2007 kl. 18:48

svamp, vad är det för nåt?????

0

PS.

Gula

15 jan 2007 kl. 18:51

... sånt som man har mellan tårna…. 
Goliat-tårna…

0

PS.

cicki T Belgien

15 jan 2007 kl. 18:57

oj då, borde köpa ett förstoringsglas! Du menar att jag kan skörda i badrummet och kan slippa dessa långa skogspromenader?

0

PS.

Kristina i Lund

15 jan 2007 kl. 19:08

Ojojoj, va´ mycket bensinpengar jag skulle spara… :))

0

runda köttbullar, Gula

per d

15 jan 2007 kl. 19:17

koka köttbullarna ?? då blir det ju frikadeller och frikadeller är köttbullar i danmark medan svenska frikadeller i danmark heter ködboller eller bare boller som boller i karry.

färdiggjorda köpta köttbullar = matchstraff och utvisning från köket i all evighet !!

0

runda köttbullar, Gula

Gula

15 jan 2007 kl. 20:22

Haha, visst är det lurigt mellan svenskan och danskan….Jag tror dom skulle kokas FÖRST och sedan stekas. Tycker mig ha läst det nån annanstans också.
  Har nu ätit upp dom trekantiga och smaken var det inget fel på 8-D !!

0

runda köttbullar, Gula

Morgan

15 jan 2007 kl. 21:21

Just det Gula, det var inte frikadeller mitt tips gällde.
Dock har jag inget emot dessa då det var en vanlig delikatess på matbordet hos min mormor som var italienska.

0

runda köttbullar, Gula

Gula

15 jan 2007 kl. 21:26

Oj, då har du ett helt annat matkultursarv än vi! Låter mysigt, älskar italiensk mat!! Allting från Italien förresten….
  Har du “ärvt” nånting (alltså mat) från din mormor?

0

Goliatmusseron

Marita L

16 jan 2007 kl. 10:08

Jag har fortfarande Goliat kvar att sälja om nån vill köpa.
Maila mig på maritacl@telia.com

0

Jag har också...

Trumpelisa

31 jan 2007 kl. 08:42

Hurraaaaa. Jag har lyckats få tag på Goliatmusseron så nu längtar jag till helgen då jag ska prova att dels smörsteka den, dels göra en liten sås. Oj vad det här är spännande….

0

Eva

31 jan 2007 kl. 11:01

Trumpelisa: Var fick du tag på goliatmusseronen?

0

Eva: provat goliatmusseron

Trumpelisa

31 jan 2007 kl. 12:03

Hej Eva!
Om du tittar på namnet ovanför mitt, Marita L, så ser du att hon säljer. Håller tummarna att hon har kvar åt dig också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone