Hej forumvänner. Är ni resesugna? Om ni är intresserade kan jag sätta ihop en resa till några Öststatsländer frammåt hösten, september october där det kan ingå något kultur, möte med menniskor, utflykt i svampskogen etc, programmet kan vi skapa själva. Har bra och pålitliga kontakter i Rumänien och Ukraina, har arrangerat några resor för mindre grupper till dessa länder. Att företa resan till största delen med tåg är ett utmärkt sätt att se olika länder och kulturer. Spar tråden, fundera och hör av er om det finns intresse.
Alf.
P.S om ni vill kan ni ju också försöka lista ut vart i Rumänien det lilla ångloket trafikerar. Ledtråd, det går endast att färdas med detta tåg längs den här floden.
Hej igen, ser att det verkar finnas ett intresse för resa österut.
Ett förslag till resplan. Utgångsläge Budapest dit vi flyger för att spara något tid (går även att åka tåg till Budapest, vid minst 6 resenärer bra rabatter).
Nattåget till Rumänien, där vi stannar förslagsvis 6-8 dagar. Platser värda att besöka, f.d Kungliga slottet i Sinaia, Drakulaborgen i Bran, Lacu Rocu., Bicazklyftan, några av de vackra klosterkyrkorna med kyrkohistorien målade på utsidan, smalspårig järnväg ånglok på skogsbana, två, tre dagar i svampskogen med övernattning, o.s.v. I Rumänien använder vi oss av buss som transport, ev något tåg.
Det går utmärkt att företa hemresan via Ukraina (visumfritt) och stanna i Liviv någon dag, och sedan tåg från Liviv till Budapest och flyg hem. Vill man krångla till det något så är det även möjligt åka via Moldavien till Ukraina på hemvägen.
Har tänkt mig en grupp på 10 till max 15 personer, föreslår att ni som ev är intresserade mailar till mig på alf.pallin@soderhamn.com så behöver vi inte belasta svampforumet med detta.
Kan tänka mig att ta upp tråden då och då för att påminna. Det är ännu gott om tid att planera.
Alf
Tåglinjen följer floden vaser, dess dalgång i norra Rumänien i gränstrakterna till Ukraina.Det är en smalspårig skogsbana 750 mm. Färden startar i Visue de Sus och förgrenar sig med sidolinjer upp till en skogsarbetarby, Faina. Total banlänghd ca 100 km. Enda möjligheten att komma till Faina är med detta ångloksdragna tåg då ingen väg finns anlagd. Det är en mycket trevlig tur att färdas i sakta mak med detta tåg.
Fantastiska bilder!
Visst blir man resesugen när man ser dem, speciellt det lilla ångloket!
Vore det förutsättningslös gissning skulle jag nog gissat Canada eller nordöstra USA på lokbilden.
Det var nåt Vilda Västern över bilden fast lite nordlig vegetation!
Snyggt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.