Lite fynd från dagens runda runt knuten.
Gissa gärna. Det är bara relativt vanliga arter, men det kan ju som bekant ibland vara klurigt nog när man bara ser svampen från ett håll.
1. På levande bok.
2. På kvistar av lövträd(ev.bok).
3. På björkstubbe.
4. På björklåga.
5. På kvistar av något lövträd.
6. På bokstubbe.
Verkligen en härlig bild på tvåan! Den är bara vanlig i södra Sverige, saknas helt i norr.
Jag var tvungen att kolla om det var den art jag trodde, och det verkar ju stämma:
http://www.hiddenforest.co.nz/fungi/family/schizophyllaceae/schiz01p.htm
Ja, nu var alla inprickade. Det gick snabbt.
1. Svedticka
2. Klyvblad. En lite ovanlig syn kanske, med luddfilten halvt avklädd. Om jag fattar “Svampar”(Ryman) rätt, så är var och en av de rödaktiga rännorna en fruktkropp, vilka sedan är sammansatta till en grupp och bildar en hatt.
På bok är den väldigt vanlig i Skåne, men på senare tid har jag även hittat den på talltimmer ett par ggr.
3. Björkmussling
4. Cinnoberticka
5. Pappersgröppa
6. Borstticka
Det var intressant att se hur klyvblad kan se ut! Jag har hittat det själv några gånger, t.o.m. här uppe i Stockholmstrakten. Men trots att jag vet att skivorna klyver sig och rullar ihop sig utåt för att skydda mot uttorkning, kunde jag inte få till det på din bild. Varje “rör” är således en skiva och hatthuden har lämnat kanten och dragit i hop sig mot “excentrum”. Eller så här: varannan ränna är gråns mellan skivor och de övriga är klyvningen på en skiva. Eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.