0 480 visningar

19 svar

Tre matsvampar

Irene A

14 jan 2007 kl. 17:34

En av dem finns nästan bara på Gotland, men arten är rätt så välkänd ändå.

0

Irene A

14 jan 2007 kl. 17:36

Oops, det blev visst en dublett - den tredje arten kommer här:

0

Lena M

14 jan 2007 kl. 17:58

Nu förstår jag inte, är det inte samma svamp på bild ett och tre. Den i mitten är en kremla, återkommer.

0

Peter

14 jan 2007 kl. 18:02

Vinkremla?

0

Nina A

14 jan 2007 kl. 18:16

1.tegelkremla?tänker på det grånande köttet?
2.tallblodriska
3. återkommer :)

0

Gunilla

14 jan 2007 kl. 18:19

Nån spindling, guldkremla och vinriska?

0

Alf Pallin

14 jan 2007 kl. 18:20

Kremlan gissar jag på eksillkremla

0

Gula

14 jan 2007 kl. 18:21

1 mångkransad spindling ??

0

Alf Pallin

14 jan 2007 kl. 18:23

Sista bilden brun blodriska

0

Lena M

14 jan 2007 kl. 18:31

Det här var svårt, den första vet jag inte alls och det finns så många kremlor som går i rött men jag säger
purpurkremla -  och på tredje vill jag ha det till en musseron men hittar ingen som stämmer, så jag ser med förväntan framemot svaren.

0

Eva i Piteå

14 jan 2007 kl. 20:28

Här kommer min gissning.
Nr 1 mångkransad spindling - Cortinarius triumphans
Nr 2 vinkremla - Russula obscura
Nr 3 vinriska - Lactarius sanguifluus

Det är så trevligt med alla fina svampbilder.

0

gunhild

14 jan 2007 kl. 20:30

mångkransad spindling
sillkremla
vinriska

0

Tina Nordberg

14 jan 2007 kl. 20:32

Kejsarskivling
Lackkremla
Vinriska

0

Alla rätt

Irene A

14 jan 2007 kl. 21:16

Den här gången var det Eva som fick ihop den rätta raden!
Har du sett mångkransad spindling i Piteå? Är nyfiken, för jag vet inte hur långt norrut man kan hitta den.

0

Lena M

15 jan 2007 kl. 07:46

Grattis Eva ! Vinriska har jag aldrig hört talas om och ser att den förekommer mest på Gotland.
Det som gör artbestämmningen svår är att de( svamparna ) ändrar färg i olika stadier och väderlek. Ser i mina böcker att samma art ser olika ut i olika böcker, men det är en kul utmaning att försöka klura ut vad det är. Gärna flera frågor !

0

Irene A

Ann-Mari

15 jan 2007 kl. 08:39

Mångkransad spindling finns nog i hela landet.
Har plockat den i Malmfälten.

0

Bo Örebro

15 jan 2007 kl. 15:27

1.Mångkransad spindelskivling
2.Kremla…kan det va sillkremlan?
3.Blodriska, fast nån lurig variant (från Gotland??)

Svårare än man tyckte vid första anblicken i alla fall med två mångkransde spindlingar…

0

Bo Örebro

15 jan 2007 kl. 15:31

Hupps…det var faktiskt länge sen jag hittade sillkremlan.

Vinriska var helt ny för mig.

Är sä‘llan på Gotland.

Kul med nya test i alla fall.

Tack, Irene!

0

Ann-Mari

Irene A

15 jan 2007 kl. 16:58

Tack för beskedet om den mångkransade spindlingen! Den nordligaste fynduppgiften jag hittat är från Kittelfjäll i fjällbjörkskog, så det ante mig att den borde finnas i hela landet.

0

Eva i Piteå

16 jan 2007 kl. 21:28

Hej Irene A
Jag har inte hittat den mångkransade spindlingen i Piteå. Kanske det beror på att jag mestadels går omkring på vår stora tallhed och där växer den inte. Men om man tittar på Artdatabankens sida så ser man att finns över hela landet, förutom fjällvärlen.

http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=1894

Såg att du fått svar från annat håll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone