0 2277 visningar

31 svar

Var...?

Gula

14 jan 2007 kl. 18:01

Kan vi inte starta en tråd där vi skriver var vi bor (eller plockar svamp) ?? Med för var dag minskande mängd små grå celler kommer inte jag åtminstone ihåg var folk befinner sig och dessutom är det lätt att röra ihop dom som har liknande namn.

Själv bor jag mellan Uppsala och Norrtälje i Rånäs.

0

Gunilla

14 jan 2007 kl. 18:16

Fogdö, Strängnäs-men plockar svamp i nästa hela Sörmland och litet i Västmanland eftersom jag jobbar i Västerås

0

Nina A

14 jan 2007 kl. 18:22

Jag bor i Upplands Väsby och plockar svamp både här i närheten(har en liten slänt med skog som producerar mycket!)i   och runbyskogen

annars har jag även plockat svamp i rinkeby(där jag jobbar) och alla ställen där man nu kan tänkas hitta svamp :)

0

Charina

14 jan 2007 kl. 18:34

Charina i Veddige utanför Varberg i mellersta Halland.

0

Alf Pallin

14 jan 2007 kl. 18:35

Trönö, på skogen mellan Söderhamn och Bollnäs. Svamp letar och plockar jag främst i skogarna i Trönö och Hälsingland i övrigt.
Med kameran försöker jag fota svamp därhälst jag kommer åt.

0

Helena A

14 jan 2007 kl. 18:39

Ca 1 mil utanför Malmköping Sörmland.
Svamp plockas i de stora skogarna här, en del i Eskilstunatrakten och även åt Åkers Styckebruk bl a

0

gunhild

14 jan 2007 kl. 18:48

Kul Gunilla, jag har bott i Strängnäs en period, men där bara plockat kantareller. Jag jobbade på nu nedlagda Sundby sjukhus. Jag bor i Kåddis och plockar svamp i Västerbotten och där jag kommer åt.
på denna tråd finns en del information om stjärnorna utom hans v e http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=43067&fnr=1&sok=vilka&Start=&Offset=&ipos=0

0

Gunilla

14 jan 2007 kl. 18:56

När bodde du i Strängnäs Gunhild? Jobbar själv inom psykiatrin men har aldrig jobbat på Sundby. Känner dock några som jobbat där.

0

Tina Nordberg

14 jan 2007 kl. 20:14

Jag bor i Orsta utanför Kolsva i Västmanland.Plockar, studerar o fotar svamp runt knuten.

0

cicki T Belgien

14 jan 2007 kl. 20:28

Gula, för ett tag sen så kördes en tråd igång som du måste ha missat med det du efterlyser. Därför skriver Charina “Charina Halland” och jag Cicki T Belgien

0

Hans v E

14 jan 2007 kl. 20:44

Jag bor liksom tydligen Nina A i Upplands Väsby men på andra sidan motorvägen i Frestaby. Här har jag fina svampmarker åt alla håll. På 50talet plockade min mormor svamp och min ryskfödda farmor hade sitt fäderneslands svamptradition och tyckte svenskens kantareller var för simpelt.
1970 vaknade mitt svampintresse och jag tänkte att kryptogamerna var väl inte så många som fanerogamerna så dem kunde man lära sig alla. När det sedan visade sig vara tvärtom var jag fast. Svamparna och deras latinska namns trolska magi fascinerar mig.
Speciellt skålsvamparnas mystik.

0

Totte Gbg

14 jan 2007 kl. 21:55

Bor i centrala Göteborg.
Åker alltid långväga för att plocka svamp för i stan har vi ingen skog:/

Plockar svamp i kranskomuneran typ Marks kommun, Kungsbacka kommun o ibland i Lerums kommun.

Tycker även det är positivt med att skriva i efter sitt namn var man kommer i från, typ Totte Gbg :)

0

cicki

Gula

14 jan 2007 kl. 22:23

Kommer ihåg tråden men för tillfället är den ju i träda och har man alla samlade så kan man fast printa ut och ha att titta på... så att det inte försvinner igen…fast med mina pappershögar så behöver jag väl en ny lista om en vecka…. ;-)

0

cicki

cicki T Belgien

14 jan 2007 kl. 22:27

men gula, inte behöver du printa för att läsa?

0

cicki

Gula

14 jan 2007 kl. 22:38

Hahaa, nä, men jag är lat och det är bekvämt att ha den framför näsan när man är ute på Guiden….

0

grethe

Grethe F

14 jan 2007 kl. 23:04

Jag bor i Helsingboeg och hittar svamp i skogarna her och på söderåsen Grethe

0

Affe Nv Skåne

15 jan 2007 kl. 01:18

Landskrona är mitt råttbo.

0

Kristina i Lund

15 jan 2007 kl. 09:33

Jag letar (hittar sällan) svamp i dungarna runt Lund. Har ibland kört långt norrut i Skåne, hoppas på bättre tur till hösten!

0

Åh, Strängnäs.....

Nina H, Sthlm norr

15 jan 2007 kl. 12:22

....där en stor del av mitt hjärta är kvar. Mormor o morfars stad och dit vi alltid återvände på somrarna under vårt idoga flyttande sverige runt.
Min far inledde sin yrkeskarriär på Sundby (ekonom). Som treåring lussade jag på sjukhuset! Vi flyttade men hyrde i många år sommarhus ute på Fogdö-Vansö. Hämta mjölk på bondgården, köra traktor o.s.v. Nå‘n som känner till ihåg Runars livs?
Vi plockade kantareller varje sommar, men har ingen aning om exakt var.
Det var jag som föreslog att vi skulle lägga till vistelseort i signaturen, för man läser denna tråd (och fler) men glömmer snabbt bort sedan var folk bor.
Man behöver inte skriva i signaturen varje gång i rutan. Gå till Verktyg, Internet-alterntiv, fliken Innehåll. Under Personlig information kan man fylla i att datorn sparar signaturer coh lösenord man använder.
Skriv sedan bara första bokstaven i rutan Ditt namn och det kommer upp olika alternativ du använder.

0

Till nina

Gunilla

15 jan 2007 kl. 15:20

Du är välkommen att hälsa på mig på Fogdö om du vill återuppleva barndomsminnena.Mjölk från bondgård kan jag åxå fixa i så fall, och kantarellerna brukar dyka upp i mitten av juni om vädret tillåter. Fast trattisarna finns ju fortfarande!

0

Till nina

Bo Örebro

15 jan 2007 kl. 15:23

Bo E-son bor i Örebro

Bä‘st att använda en tydsligare sign.

Om alla gjorde så skulle man ju slippa fråga typ “var bor du, var plockade / fotade du…etc” i vartannat inlägg!

Bra idé alltså!

0

Till nina

Bo Örebro

15 jan 2007 kl. 15:24

PS…om man lämnar rapporter brukar man ju ange lite närmare lägen oxå...

0

Rapporter

Nina H, Sthlm norr

15 jan 2007 kl. 15:42

Vet Bo, brukar kolla där ibland när jag undrar, men enklast att göra så som du också gjort nu. När alla rapportera ngt i en tråd och jämför får man omedelbart en bra bild över hur det ser ut i svamplandet.

0

Tack Gunilla!

Nina H, Sthlm norr

15 jan 2007 kl. 15:46

Har inga band kvar i Strängnäs längre. Den “sista” dog strax före jul, och P10 som jag har många band till, har ju lagt ner.
Men, som jag älskar landskapet och speciellt ute på Fogdö - Vansö! Vackrast i Sverige! Sädesfält, ängar, kyrkor, enebackar, bondgårdar….
Kommer säkert att “tura” dit när det blir tillfälle. Återkommer.

0

Tack Gunilla!

Birgitta D

15 jan 2007 kl. 17:42

Tranås och plockar mest runt knuten och en del i Östergötland ca 1 mil från bostaden.

0

Strängnäs gunilla

Gunhild

15 jan 2007 kl. 18:19

jag bodde i Strängnäs från 1959 och 12 år framåt med avbrott för olika utbildningar inom vården Jag var mest känd under namnet Gugge om du känner nån som jobbade på Sundby den tiden. Mitt svampintresse väcktes först sedan jag flyttat hem till Umeå

0

bo e

16 jan 2007 kl. 16:08

Nu har jag nog tänkt mig att återta min vanliga sign. och bara köra med “örebro” när det har betydelse för innehållet i inlägget.

vore bra om fler angav ort när de ställer frågor om svamp tycker jag.

0

Var...hur????

Bo E

17 jan 2007 kl. 15:20

Nina skrev:
“Gå till Verktyg, Internet-alterntiv, fliken Innehåll. Under Personlig information kan man fylla i att datorn sparar signaturer coh lösenord man använder.”

Jag gjorde så, men fick bara upp en e-postadress som verkade vara godtyckligt vald ur min adressbok.
Jag försökte leta fram andra alternativ men det gick inte alls bra…

0

Så här kanske

Nina H, Sthlm norr

17 jan 2007 kl. 15:45

Det kan ju vara olika på olika datorer - jag har Windows XP.
Se bild 1 - klicka på Personlig information under fliken Innehåll. Se bild 2 - kryssa i alla fält som är ikryssade och klicka OK. När den rutan stängts måste du kanske klicka Verkställ innan du stänger igen. Ev. måste du starta om datorn innan det börja gälla.
Nu måste du kanske skriva i allt i rutorna första gången, men sedan skall datorn komma med förslag bara du skriver i begynnelsebokstaven.Prova igen!!

0

Viktigt tillägg

Nina H, Sthlm norr

17 jan 2007 kl. 15:48

Glömde skriva:
På bild 1 är det rutan Komplettera automatiskt du skall klicka på under Personlig information

0

Viktigt tillägg

Bo E

17 jan 2007 kl. 16:43

Jadå¨, det har jag gjort och nu heter jag Bo E-son istället för ett godtyckligt namn ur min kontaktlista!

Det går framåt!

Tack Nina!

0

Viktigt tillägg

Bo E

17 jan 2007 kl. 16:46

...får tikllägga att det nu funkar utan omstart!
tänk så lätt det var då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone