0 113 visningar

12 svar

Härliga Karl-Johan

Lars-Ove

21 okt 2004 kl. 20:18

Hej!
Ville bara dela med mig av en bild på fyra underbara Karl-Johan. Hittade dem i skogarna utanför Trosa.

0

Birgitta

21 okt 2004 kl. 21:52

Vilken LYCKA. Var det dessutom nu efter frostnätterna förra veckan? Hittade ca 20 gula kantareller som var OK här i småland ihop med trattisar. i tisdags men det går ju inte upp emot Kalle. Vilka praktex.

0

Ina

22 okt 2004 kl. 00:42

Helt ljuvliga!!! :o)

0

per dunhoff

22 okt 2004 kl. 02:12

riktigt flott bild, lars-ove. blir sugen på att ut och se om det kommit några ny i min skog. men du birgitta, det heter alltså karl-johan och inte kalle, ditt namn på læckerheten får ju en att tænka på kalles kaviar, varfør har vissa svenskar så svårt att kalla saker før deras rætta namn ???førstår heller inte varfør så många envisas med att kalla trattkantareller før trattisar, jag tar sjælv aldrig det ordet i min mun, men blev nødt til att skriva det hær.

0

Parrot

22 okt 2004 kl. 08:08

Håller med dig Per! Jag är svensk men kan inte förklara detta fenomen. Det blir ju väldigt larvigt…

0

Ann-Marie

22 okt 2004 kl. 08:55

Kärt barn har många namn. Så länge vi inte sätter “svengelska” ord på våra läckerheter, som sker på allt annat, spelar det ingen roll för mig.
Snygg bild är det i vilket fall som helst. Den sitter numera som bakrund på datorn. Underbart med alla bilder ni skickar in. Detta är 3:e bilden jag “snott” från detta forum.
Trevlig svamphelg!

0

Jonas P

23 okt 2004 kl. 04:56

Fin bild! Vattnas i gommen.

0

Jocke

25 okt 2004 kl. 13:18

Underbart att få hitta ett sådant stånd… Nästan grymt att behöva plcka dem, eller???

0

Bo E-son

27 okt 2004 kl. 17:58

Verkligen fina ex.!
Hittade en liknande samling i mossig granskog i somras, de största jag sett! Men tyvärr var det några dagar försent. De var alla fulla av mask. Hoppas du hade bättre lycka och fick dem med hem till stekpannan!

0

Peter M

30 okt 2004 kl. 19:19

Härligt! mmmm…

0

Monica Svensson, http://www.svamping.se

11 dec 2004 kl. 01:15

Apropå Per Dunhoffs inlägg:
svampen heter karljohan, utan bindestreck. Kalle används i populärnamnet tallkalle, men det avser den rödbruna stensoppen, Boletus pinophilus (se Holmberg/Marklund Nya svampboken och Holmberg/Krikorev Nybörjarsvampar, båda på Bokförlaget Prisma. Observera också att inga svenska artnamn ska inledas med versal.

0

bernadott 1

13 dec 2004 kl. 17:53

Karl-Johan är väl ett egennamn som ska stå med versaler! Kungligt till och med!

0

Erik Ekholm

17 dec 2004 kl. 22:52

Håller med Monica om allt utom valet av domännamn: “svamping” måste väl heta “svampning” på god svenska eftersom substantiv bildas med ändelsen -ning, inte -ing som på engelska?

Trevlig sida annars! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone