riktigt flott bild, lars-ove. blir sugen på att ut och se om det kommit några ny i min skog. men du birgitta, det heter alltså karl-johan och inte kalle, ditt namn på læckerheten får ju en att tænka på kalles kaviar, varfør har vissa svenskar så svårt att kalla saker før deras rætta namn ???førstår heller inte varfør så många envisas med att kalla trattkantareller før trattisar, jag tar sjælv aldrig det ordet i min mun, men blev nødt til att skriva det hær.
Kärt barn har många namn. Så länge vi inte sätter “svengelska” ord på våra läckerheter, som sker på allt annat, spelar det ingen roll för mig.
Snygg bild är det i vilket fall som helst. Den sitter numera som bakrund på datorn. Underbart med alla bilder ni skickar in. Detta är 3:e bilden jag “snott” från detta forum.
Trevlig svamphelg!
Apropå Per Dunhoffs inlägg:
svampen heter karljohan, utan bindestreck. Kalle används i populärnamnet tallkalle, men det avser den rödbruna stensoppen, Boletus pinophilus (se Holmberg/Marklund Nya svampboken och Holmberg/Krikorev Nybörjarsvampar, båda på Bokförlaget Prisma. Observera också att inga svenska artnamn ska inledas med versal.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.