0 469 visningar

33 svar

men vad är det här?

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 19:22

men det är väl inget svårare för experterna på forumet!

växte tillsammans på ett träd

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:26

Vinterskivling!

Grattis till fyndet!

Är det ek den växer på?

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:29

skulle kunna vara en skadad del av stammen där barken börjat växa runt skadan.

barken till vänster påminner om ek, men till höger ser det inte ut som ek.

lind eller ask kan det oxå vara.

såvitt jag vet är vinterskiuvlingen en läckerhet oavsett substratet / trädarten!?

0

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 19:31

vet inte trädslaget?, allt utom fur o gran!, det vet jag!, en personlig gissning: rökslöjskivling

0

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 19:35

men önskar själv att det är vinterskivling som jag är på jakt efter!, men denna art är hal på hatten!

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:36

rökslöjskivling växer väl på / med fur.

är det slöjskivling på lövved så är den inte ätlig.

Med tanke på barken till höger skulle det även kunna vara björk den växer på.
Har plockat läcker vinterskivling från björk, men de slöjskivlingar som växer på björk är ofta mycket rödare i färgnyansen och smakar otäckt bittert!

Jag känner till två otäcka slöjskivlingar på lövved, den svavelgula och den rödbruna på björk. Tycker inte det ser ut att vara slöjskivling.

Nej, jag tror ändå att det är vinterskivling, bara trädslaget som jag är osäker på.

0

Joachim Krumlinde

15 jan 2007 kl. 19:39

Det ser inte ut som vinterskivling eftersom den (vinterskivlingen) inte är hygrofan. Jag är tyvärr inte beredd att säga vad det faktiskt är.

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:39

ja, de kan uppfattas som lite “hala” i väta.
inget konstigt tycker jag.

hur smakar de då?

Vinterskivling är mild och neutral men inte särskilt god som rå.

Den blir lite sötaktig med fin svampsmak som smörstekt tycker jag.

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:44

Joachim är ju en “guru” på vinterskivling, så tvekar han kanske det är med rätta du är tveksam.

Tycker växtsättet påminner om vinterskivling, men ber om en rak översättning av “hygrofan”, tack.

Vinterskivling växer ju ofta i sprickor och skadade partier på lövträd, eller på fallna stockar och stammar.

Jag har mest hittat den på sälg, så det kan oxå vara en möjlig gissning, även om barken till vänster ser lite för kraftig ut.

0

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 19:45

jag är bara nybörjare i svampskogen men brinner för svamppromenader och självklart kameran med!, jag smaka en liten bit och den var inte besk!

0

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 19:47

tja, innan joachim hittar ett bättre svar så håller jag på vinterskivlingen ett tag till då...

0

Lena M

15 jan 2007 kl. 20:08

Min första tanken när jag såg bilden var föränderlig tofsskivling, men den skall väl inte finnas nu. Visserligen stämmer inte mycket i svampvärlden p.g.a den väderlek som varit / är, så kanske .

0

Gula

15 jan 2007 kl. 20:26

Jag tycker också att dom mest påminner om föränderlig tofsskivling men som sagt, den här vintern är ju inte allting som vanligt…

0

Helena A

15 jan 2007 kl. 20:48

Inte ser då mina vinterskivlingar ut så där. Men håller med de två föregående att det skulle kunna vara föränderlig tofsskivling

0

Tony S

15 jan 2007 kl. 21:47

Jag tror liksom flera innan mig att det är föränderlig tofsskivling. Man ser på flera ex att foten är småfjällig på det bruna partiet. Men, jag skulle avråda från att äta dessa, då det finns några frågetecken.

Foten verkar inte ha någon synlig ring, men den kan visserligen ha fallit bort. Foten är lite väl strimmig närmast skivorna. Dessutom har jag aldrig sett den växa så högt upp, utan alltid på stubbar.

0

Michael Krikorev

15 jan 2007 kl. 22:24

Jag skulle med rätt stor säkerhet vilja påstå att det är föränderlig tofsskivling, men 100% säker vågar jag inte vara. Det är iallafall ingen vinterskivling.

Till Joachim: Kul att du är tillbaka i forumet. Det var meningen att du också skulle få en förfrågan om du vill bli med asterisk i höstas, men vid den tidpunkten var du inte så aktiv i forumet. Jag har skickat ett mejl med mer info till dig.

0

Vilken tur...

Salasias

15 jan 2007 kl. 22:24

...att det inte var jag som hittade dem. Jag skulle utan större tvekan ha klassat dem som vinterskivlingar. Med tanke på årstid, växtställe, svart fot och… tja.

Vad är det som gör att de INTE är vinterskivling?

0

Vilken tur...

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 23:26

foten är inte luden, och hatten är såphal.jag fann ett par vinterskivlingar på ett alträd strax efter och de är olika!

0

Totte Gbg

15 jan 2007 kl. 23:27

Hygrofan…

i ordlistan här på siten förklaras hygrofan så här:
http://svampguiden.com/ordlista.asp?nr=88

och detta stod på en annan site om föränderlig tofsskivling:
“Hatten ändrar färg vid väta (hygrofan). I fuktig väderlek är hatten gulbrun i mitten och mörkbrun i kanterna.I torka gäller det omvända”

Vet inte om det var ett rakt svar men det var en förklaring i allafall, bo i örebro?

0

Lena M

16 jan 2007 kl. 07:50

Första dagarna i okt. fick jag dessa artbestämda till föränderlig tofsskivling, växte på en tallstamm ca två meter upp.
När jag läser om arten står det att de växer på stubbar, är detta ett undantag eller något annat ?

0

Nu är det vår igen....

Franco Matli

16 jan 2007 kl. 09:58

Hittad epå söndasg på en ek i en av Stockholms parker en knippe svampar, som vid första ögonkast trodde att de var Förenderlig tofsskivligar, men efter at ha plocckad några ex visade sig att de var Vinterskivlingar.De växte på samma sätt som de på Bos foto, ur en spricka i stammen.Det skulle ha varit bra om Bo hade tagit bort en hatt so att man kunde se om foten var svartfiltad.Men jag tror också, som Michael, att de som Bo har hittat, är troligtvis Pholiota mutabilis också på grund av hygrofaniet och at den brukar vissa år komma ganska tidigt.Den har helt enkelt lurats av den konstiga väderleken, som den Honungskivling som Lena M hittade

0

Michael Krikorev

16 jan 2007 kl. 11:05

Lena M: Det är honungsskivling på din bild. Det vita sporpulvret som fallit ner på de underliggande hattarna syns tydligt.

Föränderlig tofsskivlinng hittar man vanligen på lövträdsstubbar men ibland även på stående döda träd.

0

hygrofan

bo i ö

16 jan 2007 kl. 15:00

tack, totte!

om det verkligen är så att dessa bevisligen ändrat färg och att vinterskivlingen inte gör det så måste jag väl ge mig.

Vid annan årstid skulle jag nog kanske gått med på föränderlig tofsskivling, speciellt om trädet är en gammal skadad björk, men nu håller jag nog på vinterskivlingen ett tag till och fortsätter läsa inläggen som kommit!

hur vet vi förresten på vilken höjd de satt? har bo j sagt det eller ...jag tycker inte att det framgår av bilden om det är högt upp på stammen.
I så fall tror jag ännu mer på vinterskivling då jag sett dessa högre upp på trädstammar än den föränderliga tofsskivlingen.

0

lenas föränderliga

bo i ö

16 jan 2007 kl. 15:02

ser ut som honungsskivling tycker jag.

har aldrig sett de föränderliga på tall och med den hattbredden.

0

Bo Johnsson

bo i ö

16 jan 2007 kl. 15:10

även om jag nu förstår innebörden av att dina fynd är hygrofana så förstår jag ändå inte riktigt hur det syns på bilden och heller inte hur nån mer än du kan veta på vilken höjd de satt.
skulle vara intressant oxå att veta vilket trädslag de växte på.

man kan alltså nu inte längre lita på att allt som ser ut som vinterskiuvling och växer vintertid verkligen är vinterskivling.

bör man kanske höja ett varningens finger för gifthätting oxå, eller växer den inte så gyttrat som dina?

0

Bo Johnsson

Joachim Krumlinde

16 jan 2007 kl. 15:47

Dina svampar är som påpekats troligen föränderlig tofsskivling,  Hattarna är hygrofana - ett tydligt tecken är det ljusa mittpartiet. Vinterskivlingen är inte hygrofan, där är hattarna snarare mörkare mot mitten.
  Om sedan den föränderliga tofsskivlingen är tidig eller sen är inte gott att säga denna vinter där höst-, vinter- och vårsvampar kommer blandat nu. I en annan tråd har jag lagt upp en bild på scharlakansvårskål tagen trettondagen.
Tidigare kunde man med gott samvete rekommendera vinterskivlingen även till de mer ovana eftersom det inte fanns någon förväxlingssvamp vid samma årstid. Detta tycks inte gälla längre.

0

Bo Johnsson

bo e

16 jan 2007 kl. 15:53

det jag kan om vinterskivling har jkag nog lärt av Joachim K, så nu får man passa sig då.

Men jag plockar ju även den föränderliga tofsskivlingen, och undrar bara om detta växtsätt skiljer den från gifthätting.
Jag har annars mina ställen där de föränderliga återkommer år från år och det är på murken björk.

Är det fara för gifthätting på dessa?

0

till Bo i ö

Bo Johnsson

16 jan 2007 kl. 22:09

svamparna växte bara en halv meter upp!, som diskusionen gått så börjar jag också tro på föränderlig tofsskivling, däremot fann jag idag vinterskivling, inte många/stora men dock….

0

bilder på vinterskivling

Bo Johnsson

16 jan 2007 kl. 22:15

jag fann idag!

växte på al nere vid vombsjön

0

bilder på vinterskivling

Bo i ö

17 jan 2007 kl. 14:56

vilket / vilka träd växte de på?

0

dessa växte på al!

Bo Johnsson

17 jan 2007 kl. 21:57

vid vombjöns strand i skåne

0

dessa växte på al!

Lena M

18 jan 2007 kl. 09:13

Hej Bo J, jasså Vombsjön. I vombskogen gjorde jag ett gästspel den gångna sommaren men p.g.a den rådande torkan fann jag ingen svamp, men det var ett mysigt ställe.

0

Lena M

Kristina i Lund

18 jan 2007 kl. 09:28

Jasså, du har varit härnere och promenerat! Ja, i Vombskogen brukar vi lägga ett höstbesök med våra Strövare, för svampplockning. Sedan kokar vi svampsoppa på stormkök och barnen (och vi ledare) njuter!

0

Lena M

Lena M

18 jan 2007 kl. 09:41

Ja, Kristina, jag är ner till Malmö ibland för min syster bor där, en härlig stad för mig, landsortsbo.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone