Hej,
nu har jag som nybörjare blivit drabbad av svampintresse. Plockat massor i år, och är trattkantarellerna aktuella. Finns något annat att se fram emot just nu?? finns det några andra svampar som ska plockas efter trattkantareller.
/Fredrik
Frostvaxing brukar ju komma som sist i svampkön. Var bor du? Kanske det finns fläckkantarell eller frostvaxing där du bor? Här i Norra Norrlands inland där jag bor, är svampsäsongen över, tyvärr.Och aldrig finns det trattkantarell, uatn jag blir superavundsjuk när ni på forumet pratar om mängder av trattisar…suck.
Jga har tidigare bott i Mellansverige så jag vet vad ni pratar om…......men så är svamplivet!
Till Per Dunhoff:
Har det verkligen någon betydelse vad vi kallar dem? Tar Du inte fokus ifrån vad detta forum handlar om “informativ, trevlig och upplysande hemsida”. Det måste väl ändå finnas ett annat forum som skulle passa bättre om man hela tiden måste ha åsikter om hur människor uttrycker sig?! Själv kallar jag dem “trattisar” när jag omtalar dem i skriven form, Trattkantareller säger jag verbalt.
Kära hälsningar
Här i Västerbotten har det kommit en hel del vinterskivlingar nu. De kan komma i omgångar under perioder med några plusgrader hela vintern.
Med lite tur kan man också hitta ostronmusslingar på relativt nyfällda björkstammar (kan lätt förväxlas med grönmussling som är oätlig).
Men än så länge finns det trattisar kvar att plocka.
Trattkantarellerna kan som sagt växa länge, och verkar tåla några frostnätter. Andra sena höstsvampar är blå- och höstmusseron, honungsskivling,
jättetrattskivling,
frostvaxskivling och den art av blomkålsvamp som växer på ek. Sistnämnda är nog ganska ovanlig, men en verklig läckerhet om man har turen att finna ett exemplar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.