0 2897 visningar

14 svar

Rå svamp?

yahve

16 jan 2007 kl. 08:53

Satt och slösurfade lite och fick upp en sida där det stod om mandelkremlan att den “anses vara en av de bästa svamparna att äta rå”. Började fundera lite på vilka svampar man skulle kunna äta utan tillagning. Rå champinjon är ju gott i sallader och sånt, men finns det några svampar som man absolut inte bör äta råa även fast de inte behöver förvällas?

0

Franco Matli

16 jan 2007 kl. 10:45

Hej Yahve, inte allt som finns på internetet är sant, ingen kollar om vad som skrivs är rätt eller fel.
De svampar som kan användas som råkost utan fara är bara några få, och även dom i små mängder.Det är klart att det finns människor som kan äta allt möjligt utan problem, men vi pratar om normala personer som vi.
Vissa Champinjoner och Karljohan är ätliga utan förberedning (i mindre mängder)nästan av alla, men känsliga magar kan reagera och inte tåla dom.Svamparna är inte grönsaker, hinnehåller kitin som är svår att smälta.Äter man för mycket svamp under en måltid kan man också bli dålig.Det finns så många skrönor omkring ätlighet av råa svampar, men ta som regel att steka, stuva eller försteka de svampar som du och din familj tänker äta.Du kan också avkoka vissa arter (4-5 min i saltat kokande vatte)Förvällning är inte så bra, då försvinner det mesta av smaken.

0

bo e

16 jan 2007 kl. 15:33

ja, det är väldigt individuellt hur man tål svamp.

personligen tycker jag om rå karl-johan men har läst om flera här på guiden som blivit sjuka av det.

rå snöbollschampinjon och karl-johan håller jag annars med franco om att de är goda.

0

cicki T Belgien

16 jan 2007 kl. 15:35

Även unga ex av stolt fjällskivling tål i varje fall min mage, fast jag tycker smaken kommer fram bättre tillagad.

0

bo e

16 jan 2007 kl. 15:46

har hört att ringen på den stolta är en läckerhet rå, men aldrig testat.

brukar äta champinjonringar dock…

0

Tina Nordberg Orsta Kolsva

16 jan 2007 kl. 18:09

Sagan om ringen stämmer helt.

0

gunhild

16 jan 2007 kl. 19:11

jag rekommenderar aldrig någon att äta rå svamp, men tycker själv att tunna torkade skivor av karljohan är ganska gott, bara att smaka.Har ni förresten smakat jättetunna torkade skivor av goliatmusseron? Den har smak vill jag lova.

0

Susanne E

16 jan 2007 kl. 20:01

De små Fårtickorna är väldigt goda att äta råa. Har en fin nötsmak och passar att både dippa och ha i sallad. MEN! Vad jag tål och du tål behöver inte vara lika, som Franco förklarade.

0

Totte Gbg

16 jan 2007 kl. 20:10

Som det tex står i Nya svampboken om karljohan:

“vi vill dock bestämt avråda från att äta karljohan rå, vilket har rekommenderats rätt allmänt fram till nyligen. Visst är rå karljohan söt och god i smaken, men den kan orsaka illamående, särkilt i kombination med någon alkoholhaltig dryck”.

0

Birgitta D

16 jan 2007 kl. 21:21

Jag älskar rå Karl Johan men aktar mig för att smaka för mycket.

0

Alf pallin

16 jan 2007 kl. 22:04

I D:R M.  A.  LINDBLADS SVAMPBOK
Från 1901 kan man läsa följande.

Förut är nämnt, att personer, som under flera månaders tid icke förtärt annan föda än råa svampar och friskt vatten, därunder njutit den förträffligaste hälsa och oförsvagade krafter vid större ansträngningar.

Rolig läsning heller hur.

0

bo e

17 jan 2007 kl. 15:01

olika äro vi alla…personligen klarar jag kanske rå karl-johan därför att jag aldrig dricker alkohol i skogen.
däremot går det alldeles utmärkt med vin i svampsåsen eller till de smörstekta kantarellerna hemmavid.

0

Totte Gbg

17 jan 2007 kl. 15:56

Själv tål jag att ha en skvätt vin eller konjak i en svampsås men trattkatareller med rött vin till då strejkar magen :(

Äter sällan rå svamp så där vet jag inte….

0

Gula

18 jan 2007 kl. 10:06

Jag har en plåtmage som tål det mesta men jag gillar inte rå svamp alls! Inte ens odlade champinjoner! Det ska helst vara smörstekt med lite salt & peppar… Smaksak naturligtvis!

0

Bo E

18 jan 2007 kl. 15:52

odlade champinjoner smakar bara unket tycker jag!

rå snöbollschampinjon är däremot mums…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone