Efter många år av svampplockning är dessa de knivar som jag tyckker är bäst för mig.Den första är handgjord av en vän till mig (smed)som följide mina instruktoner, används för t.ex. tickor och hårda svampar, de andra två, slipade jag så att egget följer svampens kurviga sidor under rensning, borsten är kapat till helften, så att det blir lättare att få bort jord och skrep.Viktig är fördjupningen för tummen så att den inte glider och skär i ens fingrarna, speciellt när den är blöt, som det hände mig några gånger med andra knivar.
Din hemgjorda kniv är verkligen fin, önskar mig en sådan.
Mina är inte dumma heller, de har sina fördelar.Förutom den röda standard har jag en trödgårdskniv. Den kan man skjuta in bladet på, blir då endast 10 cm och lätt att ha i fickan. Dessutom är eggryggen sågtandad , med den får man bra grepp om slemmiga hatthudar som ska dras av.Borsten är från den röda kniven.
ja, det var söta små saker.
min är ett arvegods från min far som var en hejare på att filea fisk.
den är alltså inget specialbygge för just svamp men den funkar alldeles utmärkt och eftersom jag sällan fiskar nuförtiden är det trevligt att kunna ha annan användning för den.
Du behöver inte skriva ut din signatur varje gång, om du ändrar i dina internet-alternativ som jag beskrev i ett par andra trådar - senast i Var…?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=45935&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=18
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.