0 284 visningar

9 svar

Mina svampknivar

Franco Matli

16 jan 2007 kl. 10:18

Efter många år av svampplockning är dessa de knivar som jag tyckker är bäst för mig.Den första är handgjord av en vän till mig (smed)som följide mina instruktoner, används för t.ex. tickor och hårda svampar, de andra två, slipade jag så att egget följer svampens kurviga sidor under rensning, borsten är kapat till helften, så att det blir lättare att få bort jord och skrep.Viktig är fördjupningen för tummen så att den inte glider och skär i ens fingrarna, speciellt när den är blöt, som det hände mig några gånger med andra knivar.

0

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 10:52

Din hemgjorda kniv är verkligen fin, önskar mig en sådan.
Mina är inte dumma heller, de har sina fördelar.Förutom den röda standard har jag en trödgårdskniv. Den kan man skjuta in bladet på, blir då endast 10 cm och lätt att ha i fickan. Dessutom är eggryggen sågtandad , med den får man bra grepp om slemmiga hatthudar som ska dras av.Borsten är från den röda kniven.

0

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 11:11

Och bilden

0

gunhild

16 jan 2007 kl. 12:12

den varianten har jag aldrig sett Tina Kul kniv

0

bo i ö

16 jan 2007 kl. 14:53

ja, det var söta små saker.
min är ett arvegods från min far som var en hejare på att filea fisk.
den är alltså inget specialbygge för just svamp men den funkar alldeles utmärkt och eftersom jag sällan fiskar nuförtiden är det trevligt att kunna ha annan användning för den.

0

bo i ö

cicki T Belgien

16 jan 2007 kl. 15:02

ursäkta off topic men hur är det att bo i en ö Bo?

0

bo i ö

bo i örebro

16 jan 2007 kl. 15:13

bara så tidsödande att skriva en lång sign. hela tiden.
jag skriver i fortsättningen bara ut stadens namn om det har betydelse för innehåll och förståelse av inlägget.
när man bara svarar andra kan man väl få bo varsomhelst.

0

bo i ö

cicki T Belgien

16 jan 2007 kl. 15:29

jag vet, tyckte bara det såg så kul ut

0

bo i ö

bo e

16 jan 2007 kl. 15:36

enklast att va bo e igen då...

detdär med borste är användbart. jag har dock inte införskaffat borste, men lärt mig att nyttja vissa typer av mossa i skogen i det syftet, att rensa svamp från jord o annat som kletat fast.

0

bo i örebro

Nina H, Sthlm norr

16 jan 2007 kl. 21:18

Du behöver inte skriva ut din signatur varje gång, om du ändrar i dina internet-alternativ som jag beskrev i ett par andra trådar - senast i Var…?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=45935&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=18

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone