0 203 visningar

3 svar

TINA jag fick din svamp i dag

klas jaederfeldt

16 jan 2007 kl. 16:53

inte fullt så enkel , jag hade 4 att välja på i starten , din svamp hade incrusterade hyfer (svamparna är uppbyggda av trådar (hyfer) och dina var incrusterade, det betyder att det fanns kristaller på dem. Så nu var jag inne i släktet Skeletocutis, där hade jag två att välja på S. amorpha och S carneo-grisea , Gullticka och isabellticka, S.amorpha skall som äldre ha rödaktiga pormynningar, det hade inte din svamp, så antingen var den inte den arten, eller för ung, gick vidare med min mikroskopiering, fann vad man kallar bindhyfer ( en sorts hyfer som delar sig) Det blev poäng för amorpha, letade sporer , inte lätt för eftersom svampen var ung så fanns det inte så många, hittade till slut några och de hade det rätta måttet. så för att göra en lång historia kort, svampen du sände är Skeletocutis amorpha Gullticka

0

klas jaederfeldt

16 jan 2007 kl. 17:04

å du, du är fantastisk på att förpacka svamp

0

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 17:53

Tack klas, det var intressant. Då var det alltså en riktig ungdom.
Sätter in en bild, kanske någon undrar vad vi menar.

Bild 1 ung svamp bild 2 utvuxen

0

Fel bild

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 17:58

Bild 2 blev fel ska vara denna.
Vad snabb du var Klas.

Deh här bilden är jag mera säker på

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone