0 276 visningar

10 svar

3 av höstens svampar

Irene A

16 jan 2007 kl. 19:19

Där den första växte, fanns både gran och tall, så jag är inte säker på vilket träd den växte med

Den andra är en vanlig och välkänd art, växer gärna i gräs längs skogsvägkanter tidigt på säsongen

Den tredje är ganska vanlig men inte så värst välkänd, växte i fuktig barrskog

0

Alf Pallin

16 jan 2007 kl. 19:38

1 strävsopp/tallsopp, 2 sommartrattskivling, väntar med nr 3

0

Alf Pallin

16 jan 2007 kl. 19:48

nr 3 är det en matsvamp säger jag storkremla, annars giftkremla.

0

Gula

16 jan 2007 kl. 19:50

Jag tror den tredje är tegelkremla

0

Eva

16 jan 2007 kl. 19:59

Tycker nr 3 ser ut som grånande giftkremla ?

0

Gula

16 jan 2007 kl. 20:45

ettan : fläcksopp ??

0

Eva i Piteå

16 jan 2007 kl. 21:53

Nr1 är antingen en tallsopp eller en gransopp, men jag håller på tallsoppen.

Nr2 gissar jag på sommartrattskivling.

Nr3 tror jag är en tegelkremla, men den verkar rödare än vad jag är van vid.

0

Namnen

Irene A

16 jan 2007 kl. 22:42

1. Håller också på tallsopp, Leccinum vulpinum.
Visserligen har gransoppen, Leccinum piceinum, beskrivits som en liknande art med dovare brun färg på hatten, men det har ännu inte kunnat fastslås om den är en egen art, eller ens en varietet.

2. Sommartrattskivling, Clitocybe gibba

3. Grånande giftkremla, Russula griseascens

0

Namnen

Kapten Hammock

16 jan 2007 kl. 23:06

Då behöver man alltså inte skämmas för att man har svårt för att skilja på tallsopp och gransopp…
Men om det är samma art, heter den då tallsopp även om den växer med gran?

0

Namnen

Kapten Hammock

16 jan 2007 kl. 23:06

Då behöver man alltså inte skämmas för att man har svårt för att skilja på tallsopp och gransopp…
Men om det är samma art, heter den då tallsopp även om den växer med gran?

0

Namnen

Irene A

17 jan 2007 kl. 16:48

I en ganska färsk studie av släktet strävsoppar

http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html#inleiding

har man undersökt en hel del skandinaviska kollekter, och bland dem fanns “gransoppar”, men inga av dem visade några skillnader jämfört med deras tolkning av tallsoppen. Författarna menar att det krävs mer studier av arten för att få reda på om gransoppen verkligen finns.

Skulle det visa sig att det bara är en art, som växer med både tall och gran, skulle det nog vara lämpligt att återgå till det gamla namnet rävsopp på den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone