0 804 visningar

19 svar

Vilka matsvampar....

Salasias

17 jan 2007 kl. 11:10

...(i först hand)...växer “var som helst” av bara mylla, och vilka är i symbios (mykhorizza, elller vad det heter) med speciellle växter?. Finns det någon lista/förteckning? Eller generella råd?

Förstår ni vad jag menar?

0

Kristina i Lund

17 jan 2007 kl. 11:37

Jag förstår vad du menar, men har inget svar…

0

gunhild

17 jan 2007 kl. 11:41

rekommenderar nya svampboken som nu finns på extrapris på ad libris
http://www.adlibris.se/search.aspx

0

Tina Nordberg

17 jan 2007 kl. 11:48

Absolut bässta köp.

0

Gula

17 jan 2007 kl. 11:58

Det var ju inte det Salasias frågade om. I den boken måste man ju lusläsa för att få fram nånting!
Nån av *na kanske har någonslags listor.

0

Tack Gula..

Salasias

17 jan 2007 kl. 13:03

..som sagt, det var ingen svampbok jag sökte. Den har jag tillgång till, men det jag saknar är alltså ovannämnda, men tydligen för svårt att förklara…

0

Vilka matsvampar...

Totte Gbg

17 jan 2007 kl. 14:03

jo jag förstår vad du menar ska göra ett försök till förklaring, kankse någon * senare idag kan komma med nåt mer bra svar…

....tittar du i ordlistan här på siten på mykorrhiza o storsvampar så står det att det finns ca 4000 arter storsvampar. De flesta av våra matsvampar o storsvampar är mykorrhizasvampar.

Symbios förklarades i Nya svampboken så här: Lever i symbios (samliv) med gröna växter framför allt på träd. Vilka sorter ja då får man kankse gå in på varje svamp o läsa vilka träd tex de växer vid.

Det finns en ekologisk katalog över storsvampar att köpa via SLU, där i finns ca 4000 arter…. fann den till och med på nätet, kankse det kan vara till någon hjälp http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp

Det är nog så att läsa i Nya svampboken om Svampars levnadsätt är inte så dum ideè ändå... eller sök på Storsvampar, mykorrhizasvampar, symbios mm om det inte är så att någon mer vill hjälpa till o förklara detta…

0

Vilka matsvampar...

bo e

17 jan 2007 kl. 14:34

Jag tror han menar en lista ungefär såhär:

kantarell - gran, björk, ek
mångkransad spindelskivling - björk
aspsopp - asp
lärksopp - lärkträd

eller möjligen även

korallticka - på ek
svavelticka - på ek, pil, m fl. lövträd
vinterskivling - på alm, sälg m fl.  etc etc.

är4 det så kanske vi kan hgjälpas åt att göra en sån lista som kan läggas på guiden?

har jag fattat nåt eller…???

0

Vilka matsvampar...Bo

gunhild

17 jan 2007 kl. 16:50

det finns redan en sådan lista i ekologisk katalog som Totte hänvisar till

0

Vilka matsvampar...

Irene A

17 jan 2007 kl. 18:20

I den senaste tryckta versionen av ekologiska katalogen framgår inte i klartext vilka arter som är mykorrhizasvampar, men i nätversionen står det Mykorrhizasvamp om arten är det, parasitsvamp anges när man vet det säkert. Står det inget angivet, kan man anta att den är saprofyt (lever på förna eller ved) - eller att levnadssättet inte är känt.

Mykorrhizabildande arter: t.ex.
soppar, kantareller & trumpetsvampar, taggsvampar, riskor, kremlor, lamm-, bröd- och fårticka, slemskivlingar, rimskivling, vissa vaxingar (Hygrophorus), vissa musseroner (Tricholoma)

förnasvampar är:
champinjoner, bläcksvampar, fjällskivlingar, murklor, röksvampar, vissa musseroner (Calocybe, Lepista), mjölskivling, vissa vaxingar (Hygrocybe)
och vedsvamparna:
föränderlig tofsskivling, rökslöjskivling, vinterskivling
parasit är:
blomkålssvamp

0

Vilka matsvampar...

Bo E

17 jan 2007 kl. 18:50

Intressant, Irene!

Hur är det med tickor?

Är de vedsvampar eller parasiter?

0

till Irene om tickor!

Bo E

17 jan 2007 kl. 18:55

Hoppsan…både och - kanske, eftersom du redan lagt in fårtickan och dess närmaste släkt.

Nu tänkte jag främst på de stora tickorna som lever på levande träd.
Är de i alla lägen till men för trädet eller kan de leva gott tillsammans?

0

Vilka matsvampar...Åh tack...

Salasias

17 jan 2007 kl. 19:01

Jo, Bo E m fl.. ni har förstått.
Frågan kom sig av att “mina” skogar är så att närmast vägen är det 50 m låglänt,  t o m sankt med gammal granskog med ren barrförna, sedan kommer en brant sluttning med blandskog och lite fallna träd, och fortsätter jag klättra blir det blandbarrskog med lingon- och b låbärsris, och allra högst upp blir det lite berg i dagen med ren tallskog och lavar i stort sett. Denna biotop är nästan likadan på en sträcka av flera kilometer.
Börjar alltså fundera på på vilken “nivå” jag kommer att hitta vad i höst…
För visst blir det en svampsäsong till??

Tre av nivåerna 1) nära vägen. 2) en bit upp 3) nästan längst upp

0

Förna

Morgan

17 jan 2007 kl. 19:25

Förna, är det lager som finns högst upp av de olika jordnivåerna. Förnan består av döda växt- och djurdelar som man dock kan känna igen var de kommer ifrån.
Om det var någon som inte visste.

0

Salasias

Kristina i Lund

18 jan 2007 kl. 09:08

Vilken underbar skog du “har”! Bor du nära den, eller måste du som jag ta bilen? :-( Visst blir det en ny svampsäsong!

0

Kristina i L.

Salasias

18 jan 2007 kl. 15:12

JAg måste ta bilen, men det är det värt.
Jag bor ju vid Mariatorget mitt i Sthlm City, så man kan inte begära sådan skogar inom gångavstånd…

Idag hittade jag en liter, ca, helt fräscha, nyuppstigna trattkantareller och en hel del räkslöjskivlingar.

0

Bo i Örebro

18 jan 2007 kl. 15:27

Intressant…det stämmer ganska bra med många skogar jag brukar vara i.

På nivå 1, som ofta är planterad gran på gammal åkermark, brukar det finnas blåmusseron, rodnande fjällskivling och blodriska, ev. en och annan kantarell eller blek taggsvamp.
Nivå 2, trattkantareller, en och annan kantarell och blek taggsvamp. Giftsvampar som toppig spindling, andra spindlingar och flugsvampar.
Nivå 3, rimskivling, fårticka ev. en och annan kantarell om det finns svackor utan berg med ren vitmossa på.

Bor du norröver så kanske det är läge för goliatmusseron på nivå 3 oxå...

0

Bo i Örebro

18 jan 2007 kl. 15:32

jaha, det var i stockholmstrakten…
då finns det nog ännu mer varierande naturtyper i närheten med mer lövträd oxå.

Grattis till de seglivade trattkantarellerna i alla fall.

Här i Närke var det nu ett bra tag sen jag så¨g dem, men rökslöjskivlingen har hållit ut rätt bra, tycker jag.

Ska kolla till helgen om det inte kommer snö förstås…

0

Salasias

19 jan 2007 kl. 12:53

Det var just på den där tredje nivån som jag tänkte jaga goliat till sommaren…. JUst på den bilden är det väl för mycket berg, men det finns gamla tallhedar också. Det är ett naturreservat, så skogarna är i regle gamla och orörda.
Och Bo, tack, du har fattat vad jag vill veta, just vad som kan tänkas förekomma i vilken skogstyp.
Och jag tänker leta goliat även om det är söder om Sundsvall…

0

Lena M

19 jan 2007 kl. 17:34

Det tycker jag att du ska, för jag söker här i Gästrikland. Rätt som det är hittar vi någon förhoppningsvis, för jag vet att de har hittats, om än ett fåtal ex. här i mellansverge. Vi får väl se och hoppas, till hösten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone