Hittade tre exemplar av denna svamp i dag.. Jag har bara sett stenmurklor förut, och hittade inte den här varianten i min bok.. Vad är det för murkla?
Bild finns här: http://hem.passagen.se/adezign/svamp/murkla.htm
Kommer att “ladda” in fler svampar senare idag som jag plockede (men inte känner igen ;0)
Den liknar den vanliga biskopsmössan (Gyromitra infula), men den har en giftig dubbelgångare, lömsk biskopsmössa (Gyromitra ambigua).
Med andra ord anses den ätlig efter avkokning (en av mycket få svampar som jag personligen inte gillar smaken på - påminner om kokt kål).
Ser ut som lömsk biskopsmössa (Gyromitra ambigua). Jag inbillar mig att den ofta har tätare vindlingar i hatten och en tydligare violett färgton i foten jämfört med den vanliga biskopsmössan. Men för att vara säker krävs mikroskopering, och för att vara säker vid matbordet krävs avkokning ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.