0 408 visningar

25 svar

3 riskor

Irene A

17 jan 2007 kl. 19:44

Jag har placerat dem efter svårighetsgrad, den lättaste först (tror jag).
Den första finns nog med i de flesta välförsedda svampböcker,
hittades i fuktig barrskog, i övrigt tror jag att bilden kan tala för sig själv.

Den andra är en liten art som växer med björk i vitmossa, skivor och fot bleka, mjölksaft vit och något grånande.

Den tredje är hittad i fjällbjörkskog med dvärgbjörk och småviden, ganska fuktig mark (Hemavan). Mjölksaften blir så småningom violett, smaken är en aning bitter.

0

Lena M

17 jan 2007 kl. 20:24

Inte lätt när man som jag känner igen tre arter i detta släkte och det finns ju så många riskor, men jag gissar på
1. skogsriska
2. brandriska
3 blek skäggriska
Sen får jag se om jag lyckats att pricka in något rätt.

0

Irene A

17 jan 2007 kl. 21:12

Ja, vad kan jag säga mer om riskorna… den första hör till gruppen med rodnande mjölksaft.

De andra två är dåligt kända, sällan avbildade i några svampböcker. Åtminstone nr 2 tror jag är förbisedd på grund av sin litenhet (den största hatten här är ca 3 cm), och likhet med en annan vanlig art.
Jag tänkte att det kunde vara av intresse att få se dem, men jag blir imponerad om någon klarar att namnge alla tre. Facit kommer i morgon.

0

GG

17 jan 2007 kl. 21:14

Gissar på
1.Skogsriska
2.Gråriska
3.Gulriska

0

Gula

17 jan 2007 kl. 21:46

skogsriska
gråriska
lilariska

0

Alf pallin

17 jan 2007 kl. 21:59

bild 1 skogsriska
bild 2 knoppriska
bild 3 sumpriska

0

Tony S

18 jan 2007 kl. 00:59

Det var svårt detta, men jag provar:
1. Rökriska
2. Knoppriska
3. Ripriska (L. salicis-reticulatae). Det finns ju ett flertal gulaktiga riskor som får violett mjölksaft. Klurigt!

0

Lena M

18 jan 2007 kl. 13:43

Irene, väntar med stort intresse på svaren, men nu har jag läst på lite bättre och tror att
nr 3 är-lilariskan

0

Bo E

18 jan 2007 kl. 15:47

Svårt, men gissa kan man ju…
1.lilariska
2.brandriska
3.blekriska

väldigt sparsamt med text om riskorna i databasen, tycker jag.

förmodligen är Irenes 2 sista riskor överkurs som inte finns i databasen heller…

0

Eva

18 jan 2007 kl. 15:50

Förslag på nr 3 videriska

0

Suveränt, Tony

Irene A

18 jan 2007 kl. 16:41

Du prickade in alla tre!

1. rökriska, Lactarius fuliginosus

2. knoppriska, ska förmodligen heta Lactarius pilatii (även kallad L. moseri)

2. ripriska, Lactarius salicis-reticulatae (= L. aspideoides). Videriska var inget dumt förslag heller. De är ganska lika till färgen, men det är ripriskan som har gropig fot, rosa ton i skivorna, och är en mer utpräglad fjällart.
I höstas var det första gången jag såg den arten - kunde tyvärr inte ta någon bild av den på växtplatsen, för regnet stod som spön i backen just den dagen.

0

Suveränt, Tony

Lena M

18 jan 2007 kl. 16:45

Suuuck !!!

0

gunhild

18 jan 2007 kl. 16:47

min första tanke på trean var gulriska men det är väl för enkelt?

0

Suveränt, Tony

Bo i Örebro

18 jan 2007 kl. 16:47

Hmmm..blek rökriska satt jag faktiskt och kollade på i databasen, men det finns ingen text till bilden.

Knopp- och ripriska är kanske inget man springer på dagligen härnere då...

0

Gunhild

Irene A

18 jan 2007 kl. 17:23

Gulriskan är nog en nära släkting till ripriskan (och kan också hittas i fjällbjörkskog), men den har kraftigare gul färg och är raggluden på hatten, åtminstone längs hattkanten.
Det finns många spännande svampar i fjällen som inte växer någon annanstans, och jag tror att det fortfarande finns många nya arter att upptäcka där. Visst brukar du också leta svamp i fjälltrakterna?

0

Eva

19 jan 2007 kl. 14:03

Lägg gärna ut lite nya bilder till helgen att klura på. De sista var inte helt lätta

0

Lena M

19 jan 2007 kl. 14:11

Kan du Irene eller någon svara på hur många olika arter av riskor det finns ?

0

Irene A

19 jan 2007 kl. 16:35

I Sverige är drygt 80 arter av riskor kända. Det är svårt att säga exakta antalet, för i några fall finns det förmodligen flera olika namn på samma arter.

0

Antal

Lena M

19 jan 2007 kl. 17:45

Jag frågade och fick svar om antal kända riskor och fick svar av Irene att det fnns (minst) 80 arter. Inte undra på att det är svårt !
Om vi går till
Soppar
kremlor
vad uppskattas antalet till på dessa arter, ätliga som oätliga, giftiga. Nyfiken !!!

0

Antal soppar

Irene A

19 jan 2007 kl. 18:25

Lite knivigare att svara på, för ibland räknas några släkten med skivor också till sopparna, men antalet soppar med “sopp” i (det svenska) namnet är ca 70-75, fördelade på 12 släkten.
Ca 15-20 av arterna är ätliga.

Jag hittade en väldigt bra översikt av soppar här:

http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/mlva42svamp1/pdf-files/pdflin/soppar_i_norden.pdf

0

Antalet kremlor

Irene A

19 jan 2007 kl. 18:49

växer allt eftersom det hittas och beskrivs nya arter, de är nog närmare 150 hos oss nu. Av dem uppskattar jag det till ca 40 ätliga - med något matvärde att tala om. Dit räknar jag t.ex. inte de tratt- och svedkremlor som har mild smak (jag har i och för sig inte provat att äta dem själv…).

0

Antal soppar

Lena M

19 jan 2007 kl. 18:50

Jag säger bara, oj
oj oj !!!
Inte undra på att man ingentingting begriper, här har man gått omkring och trott, att soppar är ett tiotal arter, 3-4 ätliga och resten liten skumma svampar.
Men vad det är kul att ta lärdom av er som redan kan / vet och jag kommer att fråga igen och igen och….
Trevlig helg på er alla !

0

Antal soppar

Lena M

20 jan 2007 kl. 07:43

Men varför räknas några släkten med “skivor” till sopparna ?
Och vilka är det ?
Trodde att sopparna hade de karakteristiska porlagren.

0

Antal soppar

Totte Gbg

20 jan 2007 kl. 08:03

Sökte o hittade detta som vi kan läsa in o ss på lite tills bra svar kommer….men har för mig att det handlar om dna tekniken som ändrar lite på det hela…http://forskningsfronter.vr.se/main.asp?page=main&type=proj&classid=8&projectid=191

0

Soppsläktet

Irene A

20 jan 2007 kl. 12:26

DNA-tekniken utnyttjas framför allt till att utforska arternas inbördes släktskap och utvecklingshistoria. Man skulle kunna kalla det en slags släktforskning, där man skapar ett jättelikt släktträd där alla levande organismer ingår - “Livets träd”.
På en liten gren i det släktträdet hittar man ordningen Boletales, soppar. Där finns, förutom sopparna med rörlager, också slemsvampar, pluggskivlingar och narrkantareller, hartryfflar och flera släkten av skinnsvampar, bl.a. hussvamp.

Om man tar alsoppen som exempel, så är den närmare släkt med pluggskivlingarna än med övriga soppar. Den är mycket lätt att förväxla med en pluggskivling ända tills man har vänt på den och sett att den har rör istället för skivor.

http://www.micologia.net/g3/Gyrodon-lividus/Gyrodon_lividus_asier

0

Soppsläktet

Irene A

20 jan 2007 kl. 12:28

Förlåt, det skulle stå slemskivlingar förstås, inte slemsvampar - en väldig skillnad…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone