Börjar tro att det inte blir mer vinter än så här. Lite snö har kommit men så här års brukar det vara det bra mycket mer. Och is finns inte heller… De här änderna såg jag i morse. De sitter på vägen och vilar sig eftersom det inte finns någon is i år.
Har sjöisarna frusit hos er?
det blir nog säkert vinter i år också, det enda som krävs är att jetströmmarna drar sig aningen söderut och att det etableras ett högtryck över ryssland. tendensen de senaste 2 åren har ju varit att vintern kommit senare än normalt men den har likväl kommit.
skall vi gissa att februari blir riktigt kall ?
oj så vintrig bilden ser ut!
Här har det inte lagt sig nån is på Hjälmaren ännu och det har inte legat snö mer än nåt dygn innan den regnat bort.
Just nu är idealväder men det ryktas om snö till helgen…brrr
Annars kan frost vara ok, om man inte hoppas på trattkantareller eller dylikt, för det är väldigt lerigt och sankt överallt så man får vakta sina steg noga.
Jag brukar promenera på Hemfjärdens is när det håller för snöplogen.
Annars är jag mycket försiktig med isar.
Uppväxt med sparkstöttingturer på Hjälmarisen som man är…
I år har jag bara sett bärig is en gång på Hemfjärden och det var bara ca 5 meter ut från land där det gick en gubbe med ispik.
Dan efter var det isfritt igen…
Funderar på om det är bra eller dåligt för en så grund sjö att ligga isfri i dessa vinterstormar.
Nån som vet?
Va ute o promenerade med “jobbrullstolen” häromdan. Såg 2 blommande krokusar. Blommande trollhassel o den där låga busken som ger små äppleliknande frukter efter blomning, blommade med smår rosa rosliknande saker… Hrmm, fattade någon flummsnacket??
Dessutom så kom postkillen cyklande i KORTBRALLOR!!??
Ser ut som det ska bli kaos här igen fast vit sådan….
http://www.expressen.se/index.jsp?a=839311
Så där såg det ut (Charinas bild) förra helgen när det var snöstorm här. Stockholmare som var på väg hem från fjällen hamnade i diket likt prästens lilla kråka. Kan inte föstå att bilister som promt ska köra om i sådant väder.
Stockholmare i all ärä, men snökörning är inte deras grej (generellt förstås!!!) så att ingen tar illa upp!
Verkligen en härlig bild…som vanligt från dig Charina.
Jag vet inte varför jag kom att tänka på denna “ramsa” ( “din” himmel är ju mer åt det gula hållet, med lite orange….)
“Red sky in the night is the sailors delight. Red sky in the morning is the sailors warning”.
Menas: Röd solnedgång ger fint väder. Röd soluppgång ger oväder.
(men det kanske bara gäller under sommaren….)
I vilket fall som helst så har vi i södra Stockholmstrakten också fått vinter i dag. Ett litet snötäcke och -4 grader.
Och väldigt halt fläckvis på vägarna.
Så kör försiktigt alla som är ute och far.
Lite mer snö har vi fått inatt också och -6 just nu. Kanske kommer äntligen köldknäpparna så att det blir is på sjöarna.
Tog också en bild på röd himmel på väg hem och tänkte också på det där med att oväder vankas, men hade inte hört Evus ramsa.
Hej, förresten Evus! Det var ett tag sedan :-)
Usch, en sån eländig vinter! Svamp är roligt på hösten. På vintern vill jag åka skridsko!
Se här vad svaga isar krånglar till det:
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=24548
Kanske det blir åkbart på måndag…
Nu har vi kört genom snöiga Sthlm och kommit lyckligt hem! Tårtan var ingen skönhet men JÄTTEgod, succe’!!!!
Här är det vitt och fint och mera kommer det ner hela tiden! Men - temperaturen går sakta uppåt… :( Jag som tänkte man kunde ta nästa års julkortsbild i morron…
Nu fryser nog dom flitiga trattisar ihjäl som ännu möjligen finns under snön….
idag hade vi -7C.
det gick snabbt utför.
jag tycker synd om alla förvirrade sjöfåglar, t.ex. hela 6 st. svanar som ligger och betar näckrosrötter (eller vad de nu lever av) nere vid Oset. Hjälmarens is lägger sig snart och frågan är om alla dessa “icke-stadsvana” fåglar som svan, dopping och skrak ger sig upp i ån där det brukar finnas strömt vatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.