Hej Hittade denna svampen idag i Lövskog med endast enstaka barrskogsinslag i Skåne.
Den passar inte in på någon av dom sorter som finns när jag söker på denna siten. Antingen är den för vit, för tjock eller för rak. Vad är det och är den giftig?
Fingersvampar är en svår och dåligt utredd svampgrupp, men ett tänkbart förslag är kärrfingersvamp, Ramaria paludosa.
I mina svampböcker är det inte entydigt om den är giftig eller inte, för en uppgift säger att den troligen är en variant av blek fingersvamp, Ramaria pallida, (som är giftig). En annan uppgift säger att den är ätlig, men lätt kan förväxlas med nämnda Ramaria pallida…
Hej ! Rynkad klubbsvamps latinska namn är Clavulina rugosa enligt min bok sen står det efter det namnetinom (Bull ex Fr.)SCHROET , Jag har inte funnit den i någon annan bok ännu än i den från “Tidens förlag” titel “Tidens svampguide” .Kul att se om vi får grepp om den / =)
Tack, Birgitta! Du har nog träffat rätt med Clavulina rugosa - och hade jag tittat lite längre ner i ordlistan, hade jag kanske hittat det gällande namnet: rynkig fingersvamp.
Vad det gäller ätlig eller giftig, så kan inga fingersvampar alls rekommenderas som matsvampar. Det är alltför lätt att förväxla de ätliga med de giftiga, och inte är det så mycket mat på dem heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.