Plockat ca 20 liter idag vad som jag trodde var trattkantareller, men kom fram till att jag kanske hade en del rödgula trumpeter med ibland. Kan inte riktigt skilja dem åt. 5Men dom är väl ganska snarlika även i smaken? Något bra tips hur man skiljer dem åt. Svårt tycker jag.
Det händer att man hittar båda sorter i närhet av varandra. Man ser skilland i första hand på färgen sen på åsarna under, kortare på r-g trumpet. I viket fall som helst spelar det ingen roll, de smakar ganska lika. Blanda som jag gör!
R-G trumpet är dock roligare att hitta tycker jag, fräschare i utseende och det bästa är att dom tappar inte färgen i såsen, man ser det oranga (foten) och det är fräscht tycker jag. Smakmässigt likvärdiga, släkt med varandra? r-g trumpet växer oftare där det är lite “sumpigare” och träsktlikt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.