Detta tvistar många om, jag föredrar helt klart att koka av vattnet och frysa in i lagom portioner, cirka 1 liter svamp per portion (mäts nyplockat och måste “höftas” vid infrysning). I avkokat skick ser det ofta ganska lite ut, alla smakämnen är dock kvar. Mitt främsta argument mot att torka är att jag ofta inte kan planera att blötlägga 1 dygn i förväg för att få svampen i gott skick, såvida jag inte bara använder svampen som krydda. Oftast använder jag min svamp till såser och då vill jag ha mjuka, tuggvänliga svmapar i denna. Det har hänt att jag tagit torkad svamp som inte fått dra åt sig tillräckligt med vatten och är sega och tråkiga i såsen.
Hej.
Jag föredrar nog också frysta, förvällda svampar, eftersom de smakar som färska efter upptiningen. De torkade tar mindre plats, men jag fick de inte så mjuka. Däremot smular jag in de i soppor och grytor. 1 liter färsk svamp kan ersättas av 1, 5 dl torkad svamp.
Jag brukar frysa in de förvällda svamparna med mycket spad kvar i Ikeas färglada plastmuggar. Min erfahrenhet är att en välpackad mugg räcker för två portioner. Lätt att förvara i frysen - då utan mugg i plastpåse, lätt att portionera.
Jag är en lycklig ägare till en Evermat svamptork. Min erfarenhet är att den “elektriskt” torkade svampen dels är större i torkat skick dels går snabbare att blöta upp (högst 10 min i ljummet vatten) än den tidsödande rumstorkade svampen.
Har igår vägt upp 1 kg färska trattisar som jag torkade och sedan mätte upp till 1.8 liter i torkat skick. 10 liter orensade trattisar blir till drygt tre liter torkad svamp med svamptorken. Men det går inte att jämföra med storleken på rumstorkade trattisar (som blir mindre, hårdare och tar längre tid att blöta upp).
Jag torkar alltid alla mina trattisar eftersom det går så fort med svamptorken (en hink med 10 liter orensade trattisar torkas till torrt som fnöske inom ett dygn). Den torkade svampen går att förvara i glasburkar o mörker i princip hur länge som helst. Hur länge den förvällda infrusna svampen går att förvara vet jag inte men den tar plats i frysen och det kostar ju en slant att förvara den där. Dessutom är det lite tidsödande att tina upp den.
Detta fantastiska svampår har jag plockat ca 250 liter trattisar under oktober månad vilket för min del är en otrolig mängd. Utan min svamptork hade jag aldrig kunnat ta till vara på den mängden.
Lotta
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.