0 674 visningar

6 svar

Trattisar!

Tina

25 okt 2004 kl. 10:51

Jag undrar om det är bättre att torka trattias eller att förvälla o frysa in dom?Sedan undrar jag hur mycket torkade man ska ta om det står 1 liter svamp i ett recept? man ska väl ej ta 1 liter torkade?
/tina

0

lepont@telia.com

27 okt 2004 kl. 11:57

Detta tvistar många om, jag föredrar helt klart att koka av vattnet och frysa in i lagom portioner, cirka 1 liter svamp per portion (mäts nyplockat och måste “höftas” vid infrysning). I avkokat skick ser det ofta ganska lite ut, alla smakämnen är dock kvar. Mitt främsta argument mot att torka är att jag ofta inte kan planera att blötlägga 1 dygn i förväg för att få svampen i gott skick, såvida jag inte bara använder svampen som krydda. Oftast använder jag min svamp till såser och då vill jag ha mjuka, tuggvänliga svmapar i denna. Det har hänt att jag tagit torkad svamp som inte fått dra åt sig tillräckligt med vatten och är sega och tråkiga i såsen.

0

Theresa

28 okt 2004 kl. 08:49

Hej.
Jag föredrar nog också frysta, förvällda svampar, eftersom de smakar som färska efter upptiningen. De torkade tar mindre plats, men jag fick de inte så mjuka. Däremot smular jag in de i soppor och grytor. 1 liter färsk svamp kan ersättas av 1, 5 dl torkad svamp.
Jag brukar frysa in de förvällda svamparna med mycket spad kvar i Ikeas färglada plastmuggar. Min erfahrenhet är att en välpackad mugg räcker för två portioner. Lätt att förvara i frysen - då utan mugg i plastpåse, lätt att portionera.

0

Steffo

29 okt 2004 kl. 10:30

Jag brukar torka trattkantarellerna och tar sedan mängden “på känn”.
5 - 10 min blötläggning brukar räcka, ev kan det finnas enstaka fötter som fortfarande är lite hårda men dem kan man slänga.

0

Lotta

4 nov 2004 kl. 16:19

Jag är en lycklig ägare till en Evermat svamptork. Min erfarenhet är att den “elektriskt” torkade svampen dels är större i torkat skick dels går snabbare att blöta upp (högst 10 min i ljummet vatten) än den tidsödande rumstorkade svampen.
Har igår vägt upp 1 kg färska trattisar som jag torkade och sedan mätte upp till 1.8 liter i torkat skick. 10 liter orensade trattisar blir till drygt tre liter torkad svamp med svamptorken. Men det går inte att jämföra med storleken på rumstorkade trattisar (som blir mindre, hårdare och tar längre tid att blöta upp).
Jag torkar alltid alla mina trattisar eftersom det går så fort med svamptorken (en hink med 10 liter orensade trattisar torkas till torrt som fnöske inom ett dygn). Den torkade svampen går att förvara i glasburkar o mörker i princip hur länge som helst. Hur länge den förvällda infrusna svampen går att förvara vet jag inte men den tar plats i frysen och det kostar ju en slant att förvara den där. Dessutom är det lite tidsödande att tina upp den.
Detta fantastiska svampår har jag plockat ca 250 liter trattisar under oktober månad vilket för min del är en otrolig mängd. Utan min svamptork hade jag aldrig kunnat ta till vara på den mängden.
Lotta

0

Jan

23 nov 2004 kl. 19:14

2, 5dl

0

Agneta

23 nov 2004 kl. 21:32

1 dl torkad svamp motsvarar ca 3 hg färsk o rensad enligt mina beräkningar i år

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone