Grattis igen och nu hittade jag dig Ann-Christin. :)
Och det här är min äkta oäkta. När vi köte den så sas det att det var en bondkatt (som vi önskade) men den blev långhårig! Äkta långhårs bondkatta!
(att jag visste att du fyllde år var ju för du skrev det på guiden- och jag är berikad med hästminne-ibland, fuskade inte med födelsdagseguid :-))
Fick en fin kattkorg i julas men sover helst på sonens hockeytrunk.
Dina katter är med största säkerhet halvsystrar.
Så här är det.
En kull kattungar kan ha flera olika fäder eftersom honan får ägglossning vid varje paringstillfälle. Alltså kan teoretiskt en kull på fyra ha fyra olika fäder.
För att det ska bli långhåriga ungar så krävs det att båda föräldrarna bär på långhårsanlaget.
Bär bara en så blir kullen korthårig även om ena förälderna är långhårig.
Ja Helena, jag känner till det här med olika pappor… men det känns bara så löjligt när katterna är som från olika planeter…8-) och ändå “systrar”. Och mamman är inte heller renrasig n.skogskatt…Men härliga är dom, riktiga personligheter och väldigt olika!
Jag har en gång fått en sån kull.
Mamma är renrasig Norsk skogkatt (jag är fd uppfödare av såna) och var ute och slarvade.
Det föddes två rejält långhåriga hanar och två mycket korthåriga honor. Det är lite mysko det där med halvsyskon i samma kull. Men säkert en bidragande orask till att förmodade helsyskon kan vara som dag o natt
Ja det är roligt! Och spännande…. Var dom korthåriga honorna mindre än hanarna?? Hos oss är det väldig storleksskillnad! Mycket längre svans, mycket längre ben och hela kroppen mycket längre på den långhåriga! Den har så lång rygg att den “snurrar” några varv som en hund innan den lägger sig till rätta. Har aldrig sett en katt göra så förr!
Japp honorna var mindre än hanarna när de var ungar.
Hur de blev som vuxna vet jag tyvärr inte.
Ena hanen har jag kvar och han är inte riktigt lika stor som en “äkta” skogis men med en neorm päls. Med skillnaden att en skogkatt sällan tovar men det gör Lufsen om jag inte är framme med kammen ofta i fällningstider.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.